گروه بازرگانی: آمار مبادلات تجاری ایران با ۶ گروه اقتصادی در دنیا، حاکی از آن است که طی دو ماه منتهی به اردیبهشت سال جاری، بیشترین میزان صادرات ایران به کشورهای عضو «سازمان همکاری اسلامی» (OIC)، با سهم ۵/ ۳۷ درصدی از ارزش کل صادرات کشور بوده است؛ این در حالی است که کمترین میزان صادرات ایران، به کشورهای عضو «همکاری جنوب شرق آسیا» (ASEAN) با سهمی معادل ۵/ ۱ درصد رقم خورده است. از سوی دیگر «سازمان همکاری اسلامی» (OIC) بیشترین میزان واردات کشور طی دو ماه منتهی به اردیبهشت امسال را نیز به خود اختصاص داده است. سهم این گروه اقتصادی از ارزش کل واردات کشور به میزان ۲۸ درصد بوده در حالی که کمترین میزان واردات کشور طی دوره مذکور از گروه اقتصادی «کشورهای مستقل مشترک‌المنافع» (CIS) با سهم حدود ۵/ ۱ درصد از ارزش کل واردات بوده است.

سازمان توسعه تجارت در گزارش ماهانه خود از «عملکرد تجارت خارجی کشور» طی دو ماه منتهی به اردیبهشت سال جاری، به بررسی صادرات و واردات کالاها به تفکیک گروه‌های اقتصادی پرداخته است. براساس این گزارش طی این دو ماه، از صادرات حدود 8/ 7 میلیارد دلاری ایران، معادل 2 میلیارد و 954 میلیون دلار آن به کشورهای عضو «سازمان همکاری اسلامی»، صورت گرفته که سهمی معادل 5/ 37 درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود نسبت داده است. این سازمان، دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است که دارای 57 عضو بوده و در ۴ قاره جهان پراکنده‌ شده است. پس از این سازمان، ایران طی دو ماه نخست سال جاری، صادراتی معادل 962 میلیون دلار به کشورهای عضو «سازمان همکاری اقتصادی» (ECO) داشته که سهم 12 درصدی از ارزش کل صادرات کشور طی این دو ماه را به خود نسبت داده است. ECO یک سازمان اقتصادی- منطقه‌ای است که نخستین بار توسط سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه تاسیس شد. این سازمان در ابتدا با نام «آر سی دی»،که نام اختصاری سازمان همکاری عمران منطقه‌ای است، آغاز به کار کرد. از سوی دیگر کشورهای عضو «شورای همکاری خلیج‌فارس» (PGCC) نیز طی دوره مذکور، در حالی 940 میلیون دلار از صادرات کشور را از آن خود کرده‌اند که سهم این شورا از ارزش کل صادرات کشور به میزان 12 درصد بوده است.

این شورا به‌عنوان یک سازمان منطقه‌ای در حوزه خلیج‌فارس، از 6 کشور عربی این منطقه، شامل عربستان سعودی، کویت، عمان، امارات متحده عربی، قطر و بحرین تشکیل شده است. «کشورهای مستقل مشترک‌المنافع» (CIS) اتحادیه‌ای شامل برخی از جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق است. تاسیس این اتحادیه به دست روسای مملکتی کشورهای روسیه، روسیه سفید و اوکراین بود که درحال حاضر کشورهای جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی و گرجستان عضو آن هستند. میزان صادرات کشور به این اتحادیه نیز طی دو ماه منتهی به اردیبهشت امسال به میزان 288 میلیون دلار با سهم 6/ 3 درصدی از ارزش کل صادرات بوده است. صادرات ایران به «اتحادیه اروپا» (EU) نیز حدود 195 میلیون دلار ثبت شده که سهمی معادل 5/ 2 درصد از ارزش کل صادرات را ازآن خود کرده است. صادرات ایران به «کشورهای عضو همکاری جنوب شرق آسیا» (ASEAN) معادل 110 میلیون دلار بوده که در بین 6 گروه اقتصادی مختلفی که ایران با آنها به مبادلات تجاری می‌پردازد، کمترین میزان صادرات ایران را به خود نسبت داده است. این میزان صادرات سهمی معادل 4/ 1 درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است. ASEAN یک سازمان بین‌المللی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی درآسیای جنوب شرقی است که توسط تایلند، اندونزی، مالزی، سنگاپور و فیلیپین برای همبستگی علیه گسترش کمونیست‌ها در ویتنام و شورش‌های درون مرزهای خود این کشورها تاسیس شد. از سوی دیگر طی دو ماه منتهی به اردیبهشت سال جاری، از کل واردات 6 میلیارد دلاری که ایران طی این مدت انجام داده، حدود یک میلیارد و 800 میلیون دلار آن از کشور‌های عضو «سازمان همکاری اسلامی» بوده است. این میزان واردات، سهمی معادل 28 درصد از ارزش کل واردات ایران طی دوره مذکور را به خود نسبت داده است.

پس از آن در بین 6 گروه اقتصادی مورد بررسی، ایران معادل یک میلیارد و 167 میلیون دلار واردات از کشورهای عضو «شورای همکاری خلیج‌فارس» داشته که این میزان واردات سهم 18 درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود نسبت داده است. با اینکه میزان صادرات کشور به «اتحادیه اروپا» در سطح پایینی قرار داشت، اما میزان واردات ایران از این اتحادیه در سطح مناسب‌تری قرار دارد. میزان واردات کشور از این اتحادیه طی دو ماه منتهی به اردیبهشت سال جاری معادل 815 میلیون دلار با سهم 13 درصدی ثبت شده است. «سازمان همکاری اقتصادی» نیز طی دوره مذکور سهم 9 درصدی از ارزش کل واردات کشور را معادل 552 میلیون دلار به خود نسبت داده است. پس از آن میزان واردات ایران از کشورهای عضو«سازمان همکاری جنوب شرق آسیا» معادل 148 میلیون دلار با سهم معادل 2 درصدی و میزان واردات ایران از «کشورهای مستقل مشترک‌المنافع» نیز معادل 105 میلیون دلار با سهم 6/ 1 درصدی بوده است. از سوی دیگر، این گزارش آمار صادرات غیرنفتی طی دو ماه منتهی به اردیبهشت سال جاری به تفکیک بخش‌های عمده را نیز مورد بررسی قرار داده و بر این اساس، از صادرات 7 میلیارد و 861 میلیون دلاری کشور طی دو ماه منتهی به اردیبهشت سال جاری، صادرات در بخش میعانات گازی حدود 5/ 2 میلیارد دلار، بخش صنعت 2/ 2 میلیارد دلار، بخش پتروشیمی 5/ 2 میلیارد دلار، فرش و صنایع‌دستی 30 میلیون دلار، کشاورزی 558 میلیون دلار و همچنین صادرات در بخش معدن نیز 79 میلیون دلار بوده است.

رتبه 6 گروه اقتصادی در تجارت با ایران

رتبه 6 گروه اقتصادی در تجارت با ایران