خبرگزاری فارس: رئیس کل گمرک ایران گفت: مانیفست (فهرست کل بار یا محموله شامل مشخصات تجاری کالا) و اطلاعات کالاهای وارداتی تجار و کشتی‌ها به پنجره واحد تجارت فرامرزی متصل شد.

مسعود کرباسیان، با اشاره به موضوع پنجره واحد تجارت فرامرزی اظهار کرد: طبق قانون، متولی مسوول اجرای پنجره واحد، گمرک ایران بوده، براین اساس تمام فرآیندهای مربوط به این حوزه با همکاری دستگاه‌های همکار گمرک انجام می‌شود.

رئیس کل گمرک ایران به تعریف ساده و شفاف از پنجره واحد تجارت فرامرزی پرداخت و گفت: در دنیا تجارت یک متولی دارد و اینکه چه کالایی با چه عوارض و تعرفه‌ای وارد شود، وظیفه دولت بوده که معمولا به دستگاه‌ها واگذار می‌شود؛ به‌طور مثال اکنون وزارت صنعت براساس اقتصاد درون‌نگر و برای حمایت از تولیدات داخلی تعرفه و عوارض وضع می‌کند تا کالاهای داخلی بتوانند با نمونه‌های خارجی خود رقابت کرده و به نوعی توان صادراتی ایجاد شود. وی ادامه داد:‌ بنابراین مجری اعمال قانون، گمرک است. برای پنجره واحد ارتباط دوطرفه از مبدأ به مقصد نیاز است تا در یک درگاه پنجره‌ای واحد شکل گیرد. درحال حاضر تاجر و واردکننده در قالب پنجره واحد کالاهای خود را اظهار می‌کنند و پس از ارتباط با کشتیرانی و دریافت کد کالای خود را در بندری که مورد نظر است، ترخیص خواهد کرد. کرباسیان با اعلام این خبر افزود: در حال حاضر مانیفست کشتی‌های وارداتی باربری و شرکت‌های بیمه‌ای به سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی وصل شده‌اند و تمامی کار تجار از طریق این سامانه انجام خواهد شد.

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه سامانه جامع امور گمرکی، سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی(ارتباط با مشتری) و سامانه هوشمند ریسک مکمل هم بوده و در کنار یکدیگر هستند، ‌تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از دستگاه‌ها و نهادهای همکار به این سامانه‌ها متصل و اطلاعات مربوط را وارد کرده و امور تجارت به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود.