کنترل تلفنی تغییر کاربری‌های غیرمجاز
گروه بازرگانی: سازمان اراضی کشور برخی از پرونده‌های زمین خواری و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی را رمزگشایی کرد. براساس بررسی‌هایی که سازمان امور اراضی کشور انجام داده، در سال گذشته نزدیک به ۱۵ هزار پرونده تغییر کاربری غیرمجاز برای حدود ۸ هزار هکتار زمین در کشور تشکیل شده که از این میزان حدود 5 هزار هکتار زمین تعیین تکلیف و برای آنها حکم قضایی صادر شده است. همچنین 177 پرونده مربوط به زمین خواری در سال‌های گذشته شناسایی شده که براساس آن با مجوز دستگاه‌های اجرایی اجازه ساخت‌وساز در زمین‌های کشاورزی داده شده است.

۲۰۰ هزار هکتار منطقه کشاورزی به طرح هادی پیوسته که براین اساس، زمین کشاورزی که در منطقه روستایی قرار ندارد به روستا ملحق شده و از آنجا که ساخت‌وساز در اراضی مناطق روستایی مجاز است، این زمین از شمول قوانین سازمان امور اراضی کشور خارج می‌شود. از سوی دیگر، بر اساس قانون سازمان امور اراضی کشور، اگر کسی بدون عذر موجه، زمین کشاورزی خود را پنج سال رها کند و اقدام به کشت در این زمین نکند، این سازمان حق دارد سند این زمین را باطل کند؛ سازمان امور اراضی کشور در این زمینه نیز به دنبال برگرداندن این اراضی به چرخه تولید تاکنون به صاحبان حدود ۱۰ تا ۱۵هزار هکتار اراضی کشاورزی که بایر مانده‌اند، اخطار داده که پیش‌بینی می‌شود این اخطارها شامل ۱۵۰ هزار هکتار نیز بشود. با توجه به چالش‌هایی که در کشور در ارتباط با حفاظت اراضی وجود دارد، سازمان امور اراضی کشور روز گذشته از راه‌اندازی سامانه «ارتباطات مردمی حفاظت اراضی کشور» برای رفع این معضلات خبر داده است. براساس این سامانه، مردم می‌توانند گزارش‌های تغییر کاربری و زمین‌خواری را از طریق شماره ۱۳۱ به این سازمان اطلاع دهند. سازمان امور اراضی کشور همچنین در مقابل تغییر کاربری، یگان‌های حفاظت اراضی شامل ۳۰۰ اکیپ را در کشور مامور کرده است.

روز گذشته رئیس سازمان امور اراضی کشور در نشست خبری، از راه‌اندازی سامانه ۱۳۱ ویژه ارتباطات مردمی برای حفاظت از اراضی کشاورزی به‌طور رسمی خبر داد. قباد افشار، با بیان اینکه این سامانه هم‌اکنون در ۱۴ استان کشور راه‌اندازی شده است، گفت: ظرف یکی دو هفته آینده سامانه ۱۳۱ در سراسر کشور راه‌اندازی می‌شود، همچنین کارشناسان ما کلیه تماس‌های مردمی را رسیدگی خواهند کرد. رئیس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه وقتی گزارشی مبنی بر تغییر کاربری یا زمین‌خواری از طریق سامانه ۱۳۱ به مراکز ما برسد، این مراکز ملزم هستند این مساله را به نزدیک‌ترین گشت سازمان اطلاع‌رسانی کنند. گشت مذکور نیز موظف است موضوع را از نزدیک، بررسی و نتیجه آن را به ما گزارش کند. رئیس سازمان امور اراضی کشور در ارتباط با ۳۰۰ اکیپ یگان‌های حفاظت اراضی کشور گفت: این سازمان از سال ۹۲، با ۱۵ اکیپ کار خود را آغاز و در سال ۹۳ تعداد آنها به ۱۳۰ اکیپ رسید. افشار بیان کرد: ۳۰۰ اکیپ شامل حداقل ۹۰۰ نفر نیرو است که در هر اکیپ سه نفره، یک نفر نیروی انتظامی، یک نفر کارشناس جهادکشاورزی و یک نفر هم راننده در این اکیپ‌ها حضور دارند. رئیس سازمان امور اراضی کشور افزود: برای حفاظت از اراضی پیش‌بینی شده است که حدود ۶۰۰ اکیپ مورد نیاز باشد، اما با این ۳۰۰ اکیپ می‌توان تقریبا همه مناطق حساس از جمله مراکز همه استان‌ها، حوزه نفوذ همه کلانشهرها، استان‌های شمال کشور و استان‌های البرز، اردبیل، قزوین و تهران را پوشش داد. وی افزود: در گذشته میزان شناسایی تخلفات تغییر کاربری اراضی کمتر از ۵۰ درصد بوده و بخش زیادی از این تخلفات شناسایی نمی‌شده است، اما با استقرار گشت‌های مقابله با تغییر کاربری، شناسایی تخلفات ۵۰درصد افزایش یافته و هم‌اکنون ما حدودا بیش از ۸۰درصد تخلفات را شناسایی می‌کنیم. افشار بیان کرد‌: تمام گشت‌ها مجهز به سیستم ردیاب GPS هستند و مسیر حرکت خودروها توسط این سیستم کنترل می‌شود. رئیس سازمان امور اراضی کشور همچنین با بیان اینکه رویکرد دولت توجه به حفظ محیط‌زیست است، اظهار کرد: ما در یک منطقه خشک و نیمه‌خشک در دنیا زندگی می‌کنیم و در چنین شرایطی باید منابع خود را حفظ کنیم. در این راستا وزارت جهادکشاورزی دو ماموریت تامین امنیت غذایی جامعه و حفظ منابع پایه را بر عهده دارد که این دو به‌هم گره خورده‌اند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور اظهار کرد: نگاه دولت در دوره جدید به حفظ منابع، توجه به مسائل زیست‌محیطی و توجه خاص به حفاظت از اراضی کشاورزی است.

وی افزود: حدود ۲/ ۱۱ درصد از اراضی کشور به کشاورزی اختصاص دارد و از این میزان سالانه حدود ۱۴ تا ۵/ ۱۴میلیون هکتار کشت می‌شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: سالانه حدود ۵/ ۳ تا ۴ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به دلایلی همچون آیش زمین یا بایر بودن آن زیر کشت نمی‌روند.

وی با بیان اینکه فقط ۱۰ درصد از اراضی کشور امنیت غذایی را تامین می‌کند، افزود: ضریب تامین کالری برای جمعیت کشور از تولیدات داخل حدود ۶۰ درصد بوده که هدف دولت رساندن آن در برنامه ششم به ۸۰ درصد است.

وی همچنین گفت: ‌برای نائل شدن به این هدف باید وضعیت موجود زمین‌های کشاورزی حفظ شود، همچنین میزان تولید در واحد سطح را افزایش دهیم که مسوولیت حفظ این عرصه‌ها بر عهده سازمان امور اراضی کشور است.

وی افزود:‌ سازمان برای انجام این وظیفه با چند چالش مواجه است. اولین تهدید، تغییر کاربری اراضی کشاورزی است که این بخش پرچالش‌ترین حوزه به‌شمار می‌رود، چالش دوم، خرد شدن اراضی بوده و به همین دلیل تولید در بخش کشاورزی اقتصادی نیست. افشار چالش سوم در زمینه حفظ اراضی کشاورزی را عدم اجرای آمایش زمین در کشور از دهه ۴۰ به بعد عنوان کرد و گفت: از آن تاریخ تاکنون مطالعه دقیقی صورت نگرفته، به‌طوری که نقشه توسعه شهرها و استقرار مراکز گردشگری مشخص نیست همچنین مشخص نشده چه مناطقی قابلیت رشد صنعتی دارند. وی ادامه داد: یکی دیگر از تهدیدها، تغییر حقابه کشاورزی به غیرکشاورزی است.

وی با اشاره به طرح‌های هادی روستایی نیز گفت: براساس تفاهم‌نامه سازمان امور اراضی کشور و بنیاد مسکن طی سال گذشته، الحاق جدید به روستاها صفر شده و در حال بازنگری هستیم تا زمین‌هایی را که به شکل نادرست الحاق شده‌اند، پس بگیریم؛ این درحالی است که برای روستاییان ساکن روستا چنین محدودیتی وجود ندارد اما آنها نیز باید برای دریافت مجوز اقدام کنند. افشار افزود: تنها راه حفاظت از اراضی کشاورزی در شمال، توسعه عمودی شهرها و جلوگیری از توسعه سطح است. این در حالی است که ویلاسازی در شمال هزینه کمتری از برج‌سازی دارد، در این راستا سازمان امور اراضی کشور به شورای‌عالی شهرسازی پیشنهاد کرده‌ است که توسعه عمودی شهرهای شمالی به جای توسعه سطحی مدنظر قرار بگیرد، ضمن اینکه ضرورت دارد به مردم شمال کشور برای جلوگیری از تحویل زمین‌های کشاورزی یارانه تعلق گیرد.