پایان هفته آرام بازار فولاد

حدیث موسوی: کاهش تقاضای فصلی آهن‌آلات در ماه رمضان موجب شده تا این روزها رکود بازار آهن بیش از گذشته حس شود. قرار داشتن در روزهای گرم سال که با ماه رمضان نیز پیوند خورده، کاهش فعالیت‌های ساختمان‌سازی و از طرفی رکود فراگیر در سایر بازارهای کالایی روزهای سختی را برای فعالان بازار و واحدهای فولادی رقم زده است به‌طوری که کاهش قیمت‌های اعلامی نیز کمتر کمکی به ترغیب خریداران برای حضور جدی‌تر در بازار نمی‌کند.

روز گذشته در بازار آزاد محصولات فولادی با آنکه نرخ دلار با افزایش حداکثر ۱۴ تومانی نسبت به روز سه‌شنبه روبه‌رو شد و تا ۳۲۸۱ تومان بالا رفت، اما نه تنها اثری بر روند مثبت قیمت‌ها در بازار آهن نداشت بلکه در این روز بعضا با کاهش قیمت میلگرد و برخی دیگر از آهن‌آلات هم روبه‌رو شدیم.

در حال حاضر به علت تعمیق رکود در خرید و فروش‌ها، بازار فولاد واکنش خود نسبت به نوسانات نرخ ارز را از دست داده و برخلاف دوران رونق که هر گونه کاهش یا افزایش نرخ دلار بازخورد مستقیم بر روند قیمت‌ها در بازار آهن داشت، بی‌توجه به این فاکتور نوسان می‌کند. به بیان دیگر هم‌اکنون مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار فولاد و از طرفی بحث شدت میزان نیاز به دریافت نقدینگی از سوی واحدهای تولیدی مهم‌ترین‌ عامل تعیین‌کننده قیمت‌ها در این بازار به شمار می‌رود.

از سوی دیگر در این میان بحث افزایش وام مسکن که در زمان اعلام افزایش آن برخی فعالان بازار معتقد بودند موجب تحرک و پویایی بیشتر معاملات خواهد شد نیز هنوز نتوانسته قفل خرید و فروش‌ها را در بازار آهن بشکند. به نظر می‌رسد به علت تاخیر بعضا یکساله یا بیشتر در مشاهده نتایج این سیاست تشویقی، نمی‌توان انتظار داشت در کوتاه‌مدت شاهد تغییر مسیر مبادلات فولاد به سمت رونق باشیم. به خصوص آنکه مدیرعامل بانک مسکن نیز روز گذشته در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس اعلام کرد مسکن برنامه تامین مالی بلندمدت می‌خواهد.

محمدهاشم بت‌شکن گفت: بخش مسکن یک برنامه تامین مالی بلندمدت می‌خواهد که مهم‌ترین پارامتر آن ثبات شرایط اقتصادی است پس اگر شرایط اقتصادی ثبات و پایداری لازم را داشته باشد تسهیلات بانک مسکن و هر بانک دیگری متناسب با تورم می‌تواند افزایش یابد و قدرت خرید را افزایش دهد.


عرضه مقاطع ساختمانی ذوب آهن در بورس کالا

در پایان مبادلات هفتگی فولاد در بورس کالا روز گذشته مهم‌ترین‌ عرضه‌کننده ذوب‌آهن اصفهان بود که با ارائه انواع مقاطع ساختمانی در مبادلات تالار صنعتی شرکت کرد. البته برخی از عرضه‌های این شرکت به سفارش مشتری بود که در حجم‌های 77 و 110 تن صورت گرفت. میلگرد گرید A3 در سایز 16 و با قیمت 1450 تومان از سوی این شرکت در حجم 77 تن فروخته شد. سبد میلگرد گرید A3 در سایزهای 12 تا 16 ذوبی نیز در حجم 110 تن با نرخ هر کیلو 1450 تومان مورد مبادله قرار گرفت که هر دوی این عرضه‌ها به گفته یکی از کارگزاران به سفارش مشتری بوده است.

سبد میلگرد مخلوط ذوبی هم این روز در حجم 4780 تن با قیمت 1435 تومان به فروش رسید. ضمن اینکه 4100 تن سبد تیرآهن در سایزهای 16 و 20 ذوب‌آهن نیز روز گذشته با قیمت 1850 تومان عرضه و خریداری شد.

چهارشنبه دیگر عرضه‌کننده فولادی تالار صنعتی مجتمع فولاد خراسان بود که 110 تن سبد میلگرد گرید A3 را در سایزهای 14 تا 28 با قیمت هر کیلو 1370 تومان ارائه کرد که این محصول خریداری نداشت.