گروه بازرگانی: تراز تجاری کشور در سه ماه منتهی به خرداد سال جاری در حالی مازاد 520 میلیون دلاری را نشان می‌دهد که طبق آمارها ایران در خرداد ماه 94، تراز تجاری منفی 997 میلیون دلاری را تجربه کرده است. جدیدترین آمارهای گمرک ایران از تجارت خارجی کشور طی سه ماه منتهی به خرداد 94، نشان می‌دهد که حجم تجارت خارجی کشور نسبت به دوره مشابه سال گذشته، کاهش 13 درصدی را تجربه کرده و به 21 میلیارد و 214 میلیون دلار رسیده است. این میزان کاهش حجم تجاری کشور در سه ماه نخست سال جاری، در حالی است که طی این دوره صادرات کشور با کاهش 10 درصدی به 10 میلیارد و 867 میلیون دلار و واردات کشور نیز با کاهش 5/ 15 درصدی به 10 میلیارد و 347 میلیون دلار رسیده است.

بنابر آمارها، کشور در خرداد ماه سال جاری نیز وارداتی به ارزش ۴ میلیارد و ۳ میلیون دلار و صادراتی به ارزش ۳ میلیارد و ۶ میلیون دلار ثبت کرده است. حجم تجارت خارجی کشور در این ماه نیز به میزان ۷ میلیارد و ۹ میلیون دلار ثبت شده که نسبت به ماه گذشته افت ۲۶ درصدی را در ارزش تجربه کرده است.

آمارهای صادرات قطعی کشور به تفکیک میعانات گازی، محصولات پتروشیمی (به جز نفت و گاز و تجارت چمدانی) و سایر کالاها شامل کالاهای صنعتی، کشاورزی، معدنی، فرش و صنایع دستی در سه ماه منتهی به خرداد ۹۴، حاکی از رشد ارزشی ۵/ ۱۱ درصدی و رشد وزنی۵۴ درصدی صادرات محصولات پتروشیمی نسبت به دوره مشابه سال گذشته است. صادرات محصولات پتروشیمی طی سه ماه نخست سال جاری از نظر ارزشی به میزان ۳ میلیارد و ۶۲۳ میلیون دلار و از نظر وزنی به میزان ۶ میلیون و ۲۶۳ هزار تن ثبت شده است. رشد صادرات محصولات پتروشیمی طی سه ماه منتهی به خرداد ۹۴، در حالی است که صادرات میعانات گازی طی این دوره به لحاظ ارزشی افت ۵/ ۳۲ درصدی و صادرات سایر کالاها نیز افت ارزشی ۶ درصدی را تجربه کرده است. صادرات میعانات گازی طی این دوره به میزان ۲ میلیارد و ۶۲۹ میلیون دلار و صادرات سایر کالاها نیز به میزان ۴ میلیارد و ۶۱۵ میلیون دلار ثبت شده است. صادرات میعانات گازی با اینکه به لحاظ ارزشی با کاهش همراه بوده اما به لحاظ وزنی افزایش داشته به‌طوری‌که این صادرات با رشد وزنی ۵ درصدی به ۶ میلیون و ۱۹۵ هزار تن رسیده است. صادرات وزنی سایر کالاها نیز طی سه ماه منتهی به خرداد ۹۴، با افت ۲۲ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ۱۲ میلیون و ۶۰۲ هزار تن رسیده است. تفکیک صادرات کشور به سه بخش میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها در حالی است که سهم صادرات میعانات گازی از ارزش کل صادرات کشور طی سه ماه منتهی به خرداد ۹۴، معادل ۲/ ۲۴درصد، سهم صادرات محصولات پتروشیمی معادل ۳۴/ ۳۳ درصد و سهم صادرات سایر کالاها ۴۷/ ۴۲ درصد است.


اقلام و کشورهای عمده صادراتی

اقلام عمده صادراتی کشور طی سه ماه منتهی به خرداد 94، افزایش صادرات محصولات پتروشیمی طی این دوره را تایید می‌کند، به‌طوری‌که محصولات پتروشیمی در صدر اقلام صادراتی کشور قرار دارند. این آمارها نشان می‌دهد که صادرکنندگان ایرانی همچنان به صادرات مواد خام علاقه‌مندند و کالاهای ساخته‌شده سهم کمتری را همچون سال‌های پیش به خود اختصاص داده است.

طبق آمارها اقلام عمده صادراتی کشور طی دوره مورد بررسی، شامل «گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع‌شده» به ارزش 576 میلیون دلار و سهم ارزشی 7 درصد، «پروپان مایع شده» به ارزش 383 میلیون دلار و سهم ارزشی 65/ 4 درصد و «قیر نفت» به ارزش 363 میلیون دلار و سهم ارزشی 4/ 4 درصد، بوده است.

بنا بر آمارها، عمده صادرات کشور طی سه ماه نخست سال 94 به پنج کشور «چین»، «عراق»، «امارات متحده عربی»، «هند» و «افغانستان» بوده است به‌طوری‌که این پنج کشور به لحاظ ارزشی 74 درصد صادرات کل کشور و به لحاظ وزنی 76‌درصد صادرات کل کشور طی سه ماه نخست سال جاری را به خود اختصاص داده‌اند. بر این اساس طی دوره مورد بررسی، صادرات ایران به «چین» نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد منفی 15 درصدی را در ارزش تجربه کرده و به یک میلیارد و 928 میلیون دلار رسیده است. سهم این کشور از ارزش صادرات کل کشور به میزان 4/ 23 درصد بوده است، این کشور همچنین در صدر کشورهای مقصد صادراتی ایران طی سه ماه نخست سال جاری قرار دارد. صادرات کشور به «عراق» نیز طی این دوره در حالی به میزان یک میلیارد و 509 میلیون دلار رقم خورده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد 5/ 2 درصدی در ارزش را تجربه کرده است. سهم این کشور که دومین مقصد عمده صادراتی کشور است، از ارزش کل صادرات ایران به میزان 31/ 18 درصد ثبت شده است. «امارات متحده عربی» نیز سومین مقصد عمده صادراتی کشور طی دوره مورد بررسی است و صادراتی به میزان یک میلیارد و 317 میلیون دلار را به خود نسبت داده است. صادرات ایران به این کشور سهم 99/ 15 درصدی از ارزش کل صادرات ایران را به خود نسبت داده و نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشد ارزشی 43 درصدی همراه بوده است. «هند» نیز در حالی در جایگاه چهارم کشورهای عمده مقصد صادراتی کشور طی سه ماه نخست سال جاری قرار دارد که صادرات ایران به این کشور به میزان 729 میلیون دلار با سهمی معادل 86/ 8 درصد از ارزش کل صادرات کشور بوده است. همچنین ارزش صادرات ایران به کشور «هند» طی سه ماه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشد 5/ 46‌درصدی همراه بوده است. «افغانستان» نیز به‌عنوان پنجمین کشور عمده مقصد صادراتی کشور طی سه ماه نخست سال جاری، سهم 42/ 7 درصدی از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است، صادرات ایران به این کشور طی دوره مورد بررسی نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد 11 درصدی را تجربه کرده و به 611 میلیون دلار رسیده است.

همچنین متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی طی این دوره 437 دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 17/ 8 درصدی را در ارزش داشته است.


اقلام و کشورهای عمده وارداتی

آمار اقلام عمده وارداتی کشور طی سه ماه نخست سال جاری نشان می‌دهد که همچنان کالاهای اساسی در صدر اقلام وارداتی کشور قرار دارند، به‌طوری‌که چهار قلم اول وارداتی کشور «ذرت دامی»، «برنج»، «دانه گندم به‌جز گندم دامی» و «کنجاله سویا» بوده و «ماشین آلات و دستگاه‌های به هم فشردن» نیز پنجمین قلم عمده وارداتی کشور طی دوره مورد بررسی ثبت شده است.

اقلام عمده وارداتی کشور طی سه ماه منتهی به خرداد ۹۴، شامل «ذرت دامی» به ارزش ۳۵۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴۴/ ۳ درصد، «برنج» به ارزش ۲۴۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳۵/ ۲ درصد، «دانه گندم به‌جز گندم دامی» به ارزش ۲۱۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۰۷/ ۲ درصد، «کنجاله سویا» به ارزش ۲۰۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۰۲/ ۲ درصد و «ماشین آلات و دستگاه‌های به هم فشردن، شکل دادن یا قالبگیری سوخت‌های معدنی جامد، خمیرهای سرامیکی و سایر محصولات معدنی، ماشین‌های درست کردن قالب‌های ریخته گری از ماسه» به ارزش ۲۰۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۰۲/ ۲ درصد بوده است. همچنین پنج کشور «چین»، «امارات متحده عربی»، «جمهوری کره»، «ترکیه» و «هند» در حالی طی دوره سه ماه منتهی به خرداد ۹۴ کشورهای عمده طرف معامله با ایران بوده‌اند که سهم این پنج کشور از ارزش کل واردات ایران ۰۱/ ۷۱ درصد و سهم آنها از وزن کل واردات ۱۳/ ۵۷ درصد بوده است. «چین» طی سه ماه منتهی به خرداد ۹۴، درصدر کشورهای طرف معامله با ایران قرار دارد. میزان واردات ایران از این کشور ۲ میلیارد و ۶۰۶ میلیون دلار بوده و سهمی معادل ۱۹/ ۲۵ درصد از ارزش کل واردات ایران نیز مربوط به این کشور بوده است. از سوی دیگر، دومین جایگاه کشورهای عمده وارداتی ایران طی سه ماه نخست سال جاری را «امارات متحده عربی» با ارزش واردات ۲ میلیارد و ۳۹۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۵/ ۲۳ درصد به خود نسبت داده است.

«جمهوری کره» نیز طی سه ماه منتهی به خرداد سال جاری، در حالی سومین کشور عمده طرف معامله با ایران بوده که طی این دوره میزان واردات ایران از این کشور ۹۲۹ میلیون دلار بوده و این کشور سهمی معادل ۹۷/ ۸ درصد از ارزش کل واردات ایران را به خود نسبت داده است. «ترکیه» به‌عنوان چهارمین کشور عمده طرف معامله ایران طی سه ماه منتهی به خرداد سال جاری، وارداتی به میزان ۷۸۲ میلیون دلار با سهم ارزشی ۵۶/ ۷ درصد را از آن خود کرده است. طی سه ماه منتهی به خرداد ۹۴، «هند» پنجمین کشور عمده طرف معامله با ایران بوده و وارداتی به میزان ۶۳۶ میلیون دلار با سهم ارزشی ۱۴/ ۶ درصد را به خود نسبت داده است.

واردات از صادرات جا ماند

واردات از صادرات جا ماند

واردات از صادرات جا ماند