گروه تاریخ و اقتصاد: نخستین مسابقه خودرو سواری موسوم به جایزه بزرگ (گراند پریکس) طی روزهای 26 و 27 ژوئن سال 1906 در منطقه لمانس فرانسه میان 32 خودرو برگزار شد. طول این مسابقه 18/ 103 کیلومتر بود. این مسابقه در پی تولید خودروهای جدید و سریع به سرعت در اروپا جای خود را باز کرد و دامنه آن به آمریکا هم کشیده شد. برنده نخست این مسابقه فردی به نام فرنز سیسز با یک خودروی رنو بود. مسابقات خودرو، کمی پس از ساخته شدن اولین خودرو گازوئیلی آغاز شد. در ۲۸ آوریل سال ۱۸۸۷، اولین مسابقه سازمان یافته، توسط فوسیه، رئیس وقت قسمت ویراستاری روزنامه پاریس،«Le Vélocipède» رقم خورد. مسافت در نظر گرفته شده برای این مسابقه دو کیلومتر و حد فاصل«پل نویلی» تا پارک «بولونی» بود و شخصی به نام جورج بوتن از شرکت «دیون بوتن» با اتومبیلی که با همکاری «آلبرت کنت دو دیون» ساخته بود، به‌عنوان برنده این مسابقه انتخاب شد؛ اما از آنجا که او تنها شرکت‌کننده این رقابت بود، به سختی می‌توان این اتفاق را یک مسابقه نام‌گذاری کرد.
رقابت انفرادی دیگر، در سال ۱۸۹۱ به وقوع پیوست. این رویداد در زمانی بود که «آگوست دوریوت» و«لوئیس ریگولوت» از شرکت پژو، چهار چرخ تیپ ۳ بنزین‌سوز خود را در مسابقه دوچرخه‌سواری در مسیر پاریس -برست - پاریس راندند. زمانی که به برست رسیدند، دوچرخه سوار برنده به نام «چارلز تورنت»، پیش از آن به پاریس بازگشته بود. به منظور اثبات آشکارای قابلیت اطمینان و عملکرد «چهارچرخ»، «آرمند پژو»، «پیر جیفار» از روزنامه (Le Petit Journal) را بر این واداشت تا از شبکه مانیتورها و مارشال‌های او برای گزارش عملکرد وسیله نقلیه استفاده کند. مسافت در نظر گرفته شده ۱۲۰۰ کیلومتری، هرگز توسط یک وسیله موتوری دست یافتنی نبود و این مسافت سه برابر مسافتی بود که «لئون سرپولت» از فاصله پاریس تا لیون را رکورد زد.
مسابقه پاریس - بوردو (شهری در فرانسه) - پاریس در ماه ژوئن سال ۱۸۹۵ برگزار شد و این رقابت را گاهی به‌عنوان «اولین مسابقه اتومبیلرانی» توصیف می‌کنند. درواقع این مسابقه برخلاف مسابقه سال۱۸۹۴ است که براساس سرعت و ترتیب شرکت‌کنندگان در خط پایان داوری شد. نفر اول در این مسابقه امیل لووسور با خودرو خود با مدل ۱۲۰۵cc بود. او مسیر (۱۷۸/ ۱کیلومتر یا ۷۳۲ مایل) را در ۴۸ ساعت و ۴۷دقیقه پیمود و حدود ۶ ساعت قبل از نفر دوم به خط پایان رسید.برنده رسمی، شرکت‌کننده‌ای به نام پل کوچلین باخودرو پژو بود. تنها ۹ نفراز ۲۲ شروع‌کننده مسابقه، توانستند به خط پایان برسند.
در ۲۸ نوامبر۱۸۹۵ مصادف با روز «عید شکرگزاری»، اولین مسابقه اتومبیلرانی آمریکا برگزار شد. در همان ابتدا پوشش خبری این رویداد، نقش بسزایی در ترغیب آمریکاییان صاحب خودرو برای شرکت در مسابقه داشت. مسافت این مسابقه ۳۶/ ۵۴مایل ( ۴۸/ ۸۷ کیلومتر) بود. «فرانک دوریا» با ۱۰ساعت و۲۳ دقیقه برنده این مسابقه شد و پنج شرکت‌کننده دیگر را مغلوب خود کرد.
اولین پیست مسابقه اتومبیلرانی، در شهر نیس فرانسه بود که در اواخر مارس ۱۸۹۷تحت عنوان «هفته سرعت» افتتاح شد.
با ایجاد و برگزاری مسابقات اتومبیلرانی زیر نظر کشور فرانسه، کلوپ اتومبیلرانی فرانسه (ACF)، چند مسابقه بین‌المللی بزرگ برگزار کرد که معمولا از پاریس، آغاز یا به آن ختم و به یک شهر اصلی دیگر در فرانسه یا شهرهای دیگر اروپایی متصل می‌شد. اولین مسابقه رالی اروپا، در سال ۱۹۰۳به پایان رسید. این رویداد زمانی بود که «مارسل رونولت»، در مسابقه حد فاصل پاریس - مادرید، درنزدیکی «آنگولم»، دچار تصادفی شدید شد. ۹ نفر تلفات این تصادف، مقامات دولت فرانسه را مجبورکرد تا مسابقه را در«بوردو» متوقف کنند و به دنبال آن، مسابقه جاده‌ای را نیز تا مدتی ممنوع کردند. به هر حال مسابقات گراند پریکس با قدرت هر چه تمام‌تر برگزار شده و یکصد سال است در بین علاقه‌مندان به‌مسابقه با خودرو شوری عجیب به پا کرده است.