ساماندهی تعطیلات؛ طرحی برای اجرا نشدن؟!

گروه گردشگری: تعطیلات چندروزه طی دو هفته پیش رو، بار دیگر احتمال ایجاد ترافیک‌های جاده‌ای طولانی را به دنبال خواهد داشت و اصلی‌ترین پیامد آن برای مسافران به جای رفع خستگی، افزودن بر خستگی آنها خواهد بود. در چنین شرایطی بار دیگر پرونده مسکوت‌مانده ساماندهی تعطیلات روی میز قرار می‌گیرد؛ امری که از چند سال پیش تاکنون مطرح شده، اما همچنان راه به جایی نبرده و در حد یک طرح وصول شده از سوی مجلس با موافقان و مخالفانی که هیچ یک کاری از پیش نبرده‌اند، باقی مانده است. طرح ساماندهی تعطیلات رسمی کشور که به امضای ۱۶ نماینده مجلس رسیده بود، ۹ اسفندماه سال ۹۲ در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد. براساس این طرح قرار بود ۷ روز از تعطیلات رسمی کشور، شامل روزهای ۲۹ اسفند، یک روز از ۴ روز تعطیلی عید نوروز، ۱۵ خرداد و ۱۲ فروردین حذف شود و همچنین شهادت امام رضا(ع) فقط در مشهد و شهادت حضرت زهرا(س) و شهادت امام صادق(ع) نیز فقط در قم تعطیل باشد.

البته پس از انتقاداتی که به طرح ساماندهی تعطیلات رسمی کشور وارد شد، نمایندگان مجلس تصمیم به اصلاح این طرح گرفتند.

چندی بعد، وقتی طرح ساماندهی تعطیلات از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پس از سال‌ها از نخستین باری که مطرح شده بود، در یکی دو ماه پایانی سال گذشته به دولت ارسال شد، نور امیدی بر این پرونده تابیده شد اما حالا پس از گذشت ماه‌ها، این طرح با وجود موافقان و مخالفانی که دارد، مسکوت مانده است.

مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در آخرین نشست خبری که اواخر سال ۹۳ برگزار شد درباره این طرح گفته بود: «ما در خصوص طرح تعطیلات آخر هفته، هنوز به نتیجه مشخصی در دولت نرسیده‌ایم و این طرح هنوز به درستی مطرح نشده است.» او با بیان اینکه تعطیلات آخر هفته می‌تواند در توسعه گردشگری داخلی و توزیع زمانی و مکانی سفر نیز بسیار موثر باشد، درباره تعطیلات زمستانی نیز گفته بود: «در این موضوع به خاطر تنوع اقلیمی هنوز نتوانسته‌ایم به نتایج مطلوبی برسیم اما طرح تعطیلات زمستانی را یک ماه قبل در دولت مطرح کردیم و مشکل اصلی همچنان وزارت آموزش و پرورش است اما وزیر آموزش و پرورش برای همراهی برای تصویب این طرح قول مساعد داده.»

این در حالی است که این موضوع طی سالیان اخیر خصوصا با بیانات مقام معظم رهبری در نوروز سـال ۱۳۸۱ در خصوص ضرورت کاهش تعطیلات رسمی کشور و سـاماندهی تعطـیلات نـوروزی مـورد توجـه صاحبنظران و دست اندرکاران امر، به ویژه مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

مخالفان چه کسانی هستند؟!

این طرح البته همچون هر طرح دیگری موافقان و مخالفان خود را داشته است. موافقان در این باره می‌گویند که با منتقل شدن تعطیلات به آخر هفته و حذف تعطیلی‌های غیرضروری میزان بهره‌وری کارمندان و شاغلان بالاتر می‌رود؛ این در حالی است که در حال حاضر روزهای پنج‌شنبه در کشور ما به صورت نیمه تعطیل است و با توزیع چند ساعت کار در این روز به روزهای وسط هفته می‌توان به مردم امکان انتخاب سفرهای متنوع‌تر داد که تمرکز و تجمع زمانی و مکانی هم نداشته باشد.

عوض حیدرپور، نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی یکی از موافقان این طرح بود که درباره ساماندهی تعطیلات گفته بود: «تعطیلات رسمی ایام نوروز در حال حاضر چهار روز است، اما در عمل شاهد توقف روند فعالیت در حوزه‌های مختلف به مدت سه هفته هستیم که این معضل در بلند مدت مشکلات و نارسایی‌های قابل توجهی را برای مجموعه کشور به همراه دارد.»

مردادماه سال ۹۳ نیز یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس از اتمام بررسی طرح ساماندهی تعطیلات رسمی کشور در کارگروه ویژه این کمیسیون خبر داده بود. سعیدی گفته بود که این طرح به زودی در صحن کمیسیون بررسی و پس از تصویب به صحن علنی مجلس می‌رود؛ امری که هنوز پیگیری نشده است.

بر اساس آنچه مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده، میزان تعطیلات مناسبتی در ایران بیش از اغلب کشورها است؛ به طوری که در حال حاضر ۱۵روز تعطیلات مذهبی، ۵ روز تعطیلات حکومتی و ۵ روز تعطیلات ملـی در تقـویم ثبـت شـده اسـت؛ گرچه به صورت کلی، میزان تعطیلات ایران به رغم تفکر قالبی موجود در این زمینه، نسبت به دیگر کشورها اندک است.

به عقیده کارشناسان گردشگری و اقتصادی، درصورتی‌که بتوان این تعطیلات را به‌صورت منظم به آخر هفته منتقل کرده و تعطیلات غیرضروری را حذف کرد، گردشگری داخلی در تمام طول سال و فصل‌های مختلف رونق داشته، مقاصد گردشگری به استان‌های همجوار در هر منطقه نیز افزایش خواهد یافت و از این طریق تجمع سفر و در نتیجه تجمع ثروت در مقاصد خاص رخ نخواهد داد و بازدهی در بخش اقتصادی نیز بالاتر می‌رود. با اینکه این طرح موافقان زیادی دارد و از نظر اقتصادی نیز برای کشور به صرفه است اما همچنان دلیل اصلی مسکوت ماندن این طرح مشخص نیست.