مهدی نیکوئی nikoueimahdi@gmail.com کشورها در مناطق مختلف جهان برای ترویج گردشگری خود تلاش می‌کنند. بسیاری از آنها مبالغ کلانی را صرف سرمایه‌گذاری برای موفقیت خود در این زمینه می‌کنند اما نمی‌توانند به موفقیت قابل‌توجهی دست‌یابند. این موضوع برای مدت‌ها ذهن کارشناسان را درگیر کرده بود که چرا بسیاری از مقاصد به‌رغم آنکه بسیاری از شرایط مورد نیاز برای جذب گردشگران را دارند، نمی‌توانند به موفقیت قابل‌توجهی دست پیدا کنند. به‌طور کلی می‌توان گفت که مقاصد گردشگری موفق جهان معمولا از دو ویژگی برخوردارند: منحصربه‌فرد بودن جاذبه‌ها و خدمات و برنامه‌ریزی صحیح براساس توانمندی‌های داخلی.ایالت کالیفرنیای آمریکا از مقاصدی است که در حال حاضر، این دو ویژگی‌ را دارد.یکی از منحصربه‌فردترین اقدامات گردشگری این ایالت، برگزاری تورهای تفریحی-آموزشی در لنگرگاه‌ها است. جرثقیل‌های غول‌آسا به بارگیری و خالی‌کردن کشتی‌ها کمک می‌کنند. کاپیتان و افسران کشتی از طریق پل موقت قدم بر ساحل می‌گذارند. کشتی‌های یدک‌بر کار خود را برای سرویس‌های دوره‌ای و تعمیرات کشتی آغاز می‌کنند. در همین حال، گردشگران هم از چشم‌اندازها و مشاهده فعالیت‌های اقتصادی لذت می‌برند.

۶ ماه در سال، لنگرگاه لانگ‌بیچ، میزبان گردشگران است. ۴بار در هر ماه تورهای ۹۰ دقیقه‌ای رایگان برای بازدید از فضای ۱۳۰۰ هکتاری این لنگرگاه برگزار می‌شوند. رایگان بودن این تورها با توجه به استراتژی دولت محلی قابل توجیه و هدف آنها به نوعی ترویج و بازاریابی این لنگرگاه و افزایش سفرها است.در نقاط مختلف جهان، شکل‌های مختلفی از گردشگری شامل گردشگری سواحل، گردشگری موزه‌هاو گردشگری پارک‌های موضوعی توسعه یافته است اما آنچه لانگ‌بیچ ارائه می‌دهد، تفاوت بسیاری با اقسام شناخته شده گردشگری دارد؛ توریسم صنعتی.

این لنگرگاه در هر سال از حدود ۲ هزار گردشگر میزبانی می‌کند که بسیاری از آنها اهل اورنج‌کانتری کالیفرنیا هستند؛ کسانی که این سفر کوتاه برایشان جذابیت دارد و هر سال در ماه‌های گرم‌تر سال (از آوریل تا سپتامبر) فرصت دارند از آن دیدن کنند. ماریو گونزالز، مدیر روابط عمومی این اسکله می‌گوید که آنها دومین لنگرگاه پرمشغله ایالات متحده هستند. به گفته او، در صورتی که میزان ترددهای آنها را با اسکله لس‌آنجلس جمع کنید، متوجه می‌شوید که کالیفرنیا نهمین لنگرگاه پرتردد جهان است.او اضافه می‌کند: چنین کسب‌وکاری را در هیچ‌جای دیگری از ایالات متحده نمی‌توانید مشاهده کنید.

تقریبا یک میلیون شغل در ایالت کالیفرنیا ایجاد کرده‌ایم. ما یک موتور اقتصادی برای کل کشور هستیم. گفته‌های من ادعا نیست و به همین دلیل است که تورهای بازدید از این ناحیه تا این حد طرفدار دارد. زمانی که ما بلیت‌های تورهای ۹۰ دقیقه‌ای لنگرگاه را دوشنبه‌های اول ماه در وب‌سایت لنگرگاه عرضه می‌کنیم، ظرف چند دقیقه تمام می‌شوند. یکی از مقام‌های رسمی ایالتی که او هم در این تورهای گردشگری شرکت‌ کرده است، می‌گوید: فوق‌العاده است.

دوست داشتم که کشتی‌ها، ناوچه‌های آتش‌نشانی و پایانه‌ها را از نزدیک ببینم. مقیاس فعالیت‌های اقتصادی بسیار بالا است و دیدن آنها هیجان‌انگیز است.شخص دیگری که راننده کامیون اسکله لانگ‌بیچ است به همراه پدر و پسرش در این مکان حضور یافته‌اند. پدر او از کارگران بازنشسته لنگرگاه است و مانند خود او سال‌ها در این منطقه فعالیت داشته است. اما وی می‌گوید که دوست داشتم پسرم هم لنگرگاه را ببیند. او هیچ‌گاه در چنین محیطی نبوده است و می‌خواستم اندکی تاریخ را از نزدیک احساس کند.

مرغ‌های دریایی در آسمان و بر فراز سر آنها پرواز می‌کنند، گهگاه هم شیرهای دریایی در کنار قایق شنا می‌کنند. در همین حال، گونزالس که روی دماغه کشتی ایستاده است، میکروفون خود را آماده می‌کند تا اطلاعات و دانستی‌های جدیدی به مخاطبان خود بدهد.او با اشاره به یک کشتی عظیم در حال عبور عنوان کرد: «این کشتی ۱۰ هزار کانتینر را در خود جای داده است. با این میزان می‌توان برای هر فرد کالیفرنیایی یک جفت کفش جابه‌جا کرد.

گونزالز برای گردشگران از فعالیت‌های پیچیده زیست‌محیطی سخن می‌گوید؛ موضوع مهمی که ساکنان محلی برای آن جنگیده‌اند و تلاش کرده‌اند که لنگرگاه را از انتشار گازوئیل پاک کنند. امروزه نیمی از کشتی‌ها به‌جای موتورهای دیزلی خود از انرژی برق استفاده می‌کنند. آنها طی چند روزی که در کنار اسلکه لنگر می‌اندازند و در حال تخلیه یا بارگیری هستند، باتری‌های خود را شارژ می‌کنند. به ادعای گونزالس این اقدام مانند آن است که در هر روز، ۳۰ هزار خودرو از سطح جاده‌ها جمع شوند.یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این برنامه گردشگری که مهندس شهرسازی است، عنوان می‌کند: بسیاری از مردم شیفته دیدن ماشین‌آلات عظیم هستند. زندگی در چنین مکان‌هایی بسیار شگفت‌انگیز است.

تور گردشگری ساحل لانگ‌بیچ با دوره‌های آموزشی و نمایشگاهی برگزار می‌شود. برای دانش‌آموزان دبیرستانی، دوره‌هایی عملی از اقتصاد و تجارت بین‌المللی برگزار می‌شود. درس‌های ریاضی و فیزیک هم با استفاده از مثال‌های واقعی و در ساحل به دانش‌آموزان سطوح پایین‌تر تدریس می‌شود.در همین راستا لنگرگاه لس‌آنجلس هم اقدام به برگزاری تورهای تفریحی-آموزشی برای گروه‌های دانش‌آموزان می‌کند. سایر مردم هم می‌توانند بلیت‌هایی به قیمت یک دلار را بخرند و سوار بر اتوبوس‌های برقی از لنگرگاه دیدن کنند. این اتوبو‌س‌ها جذابیت گردشگری دارند و از روی مدل‌های دهه ۱۹۲۰ میلادی کپی شده‌اند.

در همین زمان، در موزه ماری‌تایم لس‌آنجلس سه نمایشگاه کوچک برگزار می‌شود: «امروزه در بندر پرل هاربر چه می‌گذرد؟»، که یک نمایش تعاملی برای کودکان است؛ «صید، کنسروسازی و تغذیه»، که در مورد تاریخچه ماهیگیری محلی است؛ و «۲۰ هزار شغل در زیر دریا»، که در مورد غواصی تجاری است.