سارا مالکی: رکود در بازار آهن کشور در حالی ادامه دارد که سیاست‌های کارخانه‌های تولیدکننده فولاد برای تامین نقدینگی، دو سرنوشت متفاوت برای بازار تیرآهن و میلگرد رقم زده‌ است. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که سیاست تامین نقدینگی ذوب‌آهن اصفهان به‌عنوان شاخص‌ترین تولیدکننده تیرآهن در کشور، در کنار عرضه‌های رسمی و مستمر در بورس کالا، ‌منجر به ایجاد بازاری با تسلط چند شرکت شده است که در زمستان گذشته و بهار امسال تنها مشتری‌های این کارخانه بوده‌اند. در سوی دیگر، نبود تقاضا در بازار باعث شد تا روز گذشته فولاد خراسان میلگرد خود را با کاهش قیمت در بازار عرضه کند. این کاهش محسوس قیمت طبیعتا بازار را نیز تحت‌تاثیر قرار داده و با ریزش قیمت‌ها همراه کرد.

روز گذشته اگرچه بورس کالا شاهد عرضه ۲۹ هزار و ۷۰۰ تن سبد تیرآهن شاخه ۲۲ تا ۲۷ از تولیدات ذوب آهن اصفهان بود، اما در نهایت هیچ معامله‌ای برای این عرضه شکل نگرفت. به گفته کارشناسان، عرضه با قیمت ۲ هزار و ۵۲۵ تومان که از سوی سازمان امور مالیاتی کشور انجام شده بود،‌ با توجه به رکودی که در بازار وجود دارد، مهم‌ترین‌ مانع بر سر راه معامله این عرضه بوده است.

مشکل کمبود نقدینگی کارخانه‌های تولیدکننده و فعالان بازار در حالی همچنان ادامه دارد که روز گذشته قیمت‌ تیرآهن در بازار آزاد بدون تغییر بود. در مقابل ثبات قیمت‌ در بازار تیرآهن پس از ۲ روز کاهش نرخ در بازار تهران، دیروز شاهد ریزش قیمت‌ها در بازار میلگرد بودیم، اتفاقی که بازار را تحت تاثیر خود قرار داد. بر این اساس فولاد خراسان با در پیش گرفتن سیاست کاهش قیمت‌، میلگرد A۳ خود را با ۲۰ تومان کاهش قیمت عرضه کرد که تمام این عرضه با معامله همراه بود. آخرین قیمت فروش این محصول کارخانه برای تحویل از مبدأ روی قیمت ۱۳۹۰ تومان بود که روز گذشته با کاهشی محسوس به ۱۳۷۰ تومان در هر کیلوگرم رسید.