اقتصاد نیوز: بارش‌های گسترده در آمریکا در کنار افت حجم بارندگی‌ در اروپا و کانادا منجر به افزایش قیمت گندم و ذرت طی هفته اخیر شده؛ به‌طوری که در ۳ سال گذشته بی سابقه بوده است. به گزارش بلومبرگ، قیمت آتی گندم در بازار محصولات کشاورزی شیکاگو در هفته گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است همچنین در همین مدت قیمت ذرت نیز ۴/ ۹ درصد افزایش داشته که این میزان افزایش هفتگی از سال ۲۰۱۲ بی سابقه بوده است.

افزایش بارندگی‌ها در مناطق غربی آمریکا منجر به کاهش کیفیت غلات در این مناطق شده است. در همین زمان کمبود بارندگی و افزایش دما در کانادا و فرانسه منجر به کاهش میزان برداشت محصول در مزارع این کشورها شده است. بر اساس گزارش اخیر بانک ملی استرالیا، گسترش این پدیده، تغییرات آب‌وهوایی را در گستره اقیانوس آرام منجر شده است و پیش‌بینی می‌شود تولید گندم این کشور نیز به کمترین میزان خود در ۸ سال اخیر برسد.

گوردون لین، رئیس کمپانی تجارتی لین و همکاران در شیکاگو می‌گوید: دست‌اندر‌کاران بازار در مورد وسعت آسیب‌های وارد شده به مزارع گندم در سراسر جهان اطلاعات زیادی ندارند؛ از این‌رو تقاضای احساسی در بازار تا‌کنون کم بوده است. او ادامه می‌دهد: بازار احساسی در کنار آب و هوای بد منجر به نوسانات زیادی در بازار محصولات کشاورزی خواهد شد.

براساس پیش‌بینی مرکز هواشناسی شیکاگو، بخشی از مناطق غربی آمریکا با بارندگی‌هایی ۳ برابر بیشتر از میانگین مواجه شده‌اند همچنین ایلینویز با مرطوب‌ترین میزان آب‌هوایی از سال ۱۸۹۵ مواجه بوده است.

لین می‌گوید: آمارها نشان می‌دهد حجم گندم زمستانه، ذرت و سویای آمریکا که در رده‌بندی کیفیت در سطح عالی دسته‌بندی شده بودند، در بررسی انجام شده در تاریخ ۲۱ ژوئن ۲ درصد افت داشته است. این آمار می‌تواند در آخرین بررسی‌ها افزایش یابد.

قیمت گندم برای تحویل در ماه سپتامبر در جریان آخرین معاملات انجام شده در بازار شیکاگو طی روز جمعه ۶/ ۵ درصد رشد داشت و به سطح ۶۸/ ۵ دلار در هر بوشل رسید. این قیمت نسبت به قیمت ثبت شده ۵ مه ‌۲۲ درصد رشد داشته است.