در ماه‌های اخیر تورم مواد خوراکی افزایش یافته و سطح آن از مرز تک‌رقمی فاصله گرفته است. یکی از گزارش‌هایی که روند تغییرات قیمتی مواد خوراکی را در بازه هفتگی، ماهانه و سالانه مشخص می‌کند، «گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی» است. آخرین گزارش در هفته منتهی به ۵ تیرماه حاکی از آن است که «تورم منفی» در برخی مواد خوراکی شدت یافته است. بر اساس این گزارش، تورم هفتگی ۴ گروه از یازده گروه مواد خوراکی تورم منفی داشته‌اند. همچنین سه گروه «تخم مرغ»، «مرغ» و «میوه‌های تازه» که از گروه‌های پرتقاضا محسوب می‌شوند، تورم منفی در بازه ۵ تا ۹ درصد را در هفت روز تجربه کرده‌اند. علاوه‌بر این در بازه «ماهانه» تورم منفی شدت یافته؛ به‌نحوی‌که منفی‌ترین تورم متعلق به گروه میوه‌ها و معادل ۲۱ درصد گزارش شده است.


گروه بازار پول: جدیدترین گزارش بانک مرکزی در هفته منتهی به 5 تیر ماه نشان می‌دهد که در این هفته تورم هفتگی 4 گروه افزایشی، 4 گروه کاهشی و 3 گروه بدون تغییر بوده است، اما در گروه‌های کاهشی میزان افت سطح قیمت‌ها نسبت به گروه‌های افزایشی بیشتر بوده است. بر اساس گزارش‌ها، تورم هفتگی گروه تخم‌مرغ معادل منفی 9 درصد، گروه مرغ معادل منفی 2/ 8 درصد و گروه میوه‌های تازه منفی 4/ 5 درصد است، حال آنکه سطح افزایشی گروه از 3/ 1 درصد (در گروه سبزی‌ها) تجاوز نکرده است. این روند در بازه ماهانه نیز مشاهده می‌شود؛ به‌نحوی‌که بیشترین کاهش قیمت ماهانه در گروه‌ها معادل 21 درصد بوده، اما در مقابل حداکثر مقدار افزایش ماهانه 5/ 4 درصد بوده است.


بانک مرکزی آخرین گزارش خود را از قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در هفته منتهی به ۵ تیر ماه سال جاری ارائه داد. این گزارش‌ها، تصویری از روند قیمتی ۱۱ گروه کالایی مواد خوراکی را در مقیاس هفتگی، ماهانه و سالانه ارائه می‌دهد. این گروه کالاها شامل لبنیات، تخم‌مرغ، برنج، حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی می‌شود.


اثر آنفلوآنزای مرغی بر کاهش تقاضا

آمار بانک مرکزی در هفته منتهی به 5 تیر 93 نشان می‌دهد که از میان 11 گروه مواد خوراکی در بازه هفتگی قیمت در 4 گروه کاهش قابل‌توجهی نسبت به هفته قبل داشته است. «تخم‌مرغ»، «میوه‌های تازه»، «گوشت قرمز» و «گوشت مرغ» چهار گروهی است که از سطح تورم آن طی هفته کاسته شده است. در میان این چهار گروه بیشترین افت هفتگی در تخم‌مرغ با 9 درصد و گوشت مرغ با 2/ 8 درصد رخ داده است. به نظر می‌رسد در هفته‌های اخیر، به دلیل شیوع برخی بیماری‌ها مانند آنفلوآنزای مرغی، از تقاضای خرید این کالاهای پروتئینی کاسته شده و قیمت این مواد خوراکی در بازار کاهش یافته است. طبق گزارش خرده فروشی، قیمت هر کیلو گوشت مرغ از 6400 تومان در هفته منتهی به 29 خرداد به 5900 تومان در هفته منتهی به 5 تیر ماه رسیده است؛ بنابراین طی یک هفته هر کیلو مرغ 500 تومان کاهش قیمت را پشت‌سر گذاشته است. این روند باعث شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 13 درصد از سطح قیمت آن کاسته شده است.


درکنار قیمت مرغ، بهای تخم‌مرغ نیز در هفته مورد بررسی کاهش یافته است. بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی قیمت یک شانه تخم‌مرغ در هفته منتهی به ۲۹ خرداد ماه معادل ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است، اما در هفته منتهی به ۵ تیرماه بهای هر شانه تخم‌مرغ به ۹۳۰۰ تومان کاهش یافته است. به‌رغم این کاهش، سطح قیمت تخم‌مرغ نسبت به مدت مشابه ماه گذشته در حدود ۵/ ۴ درصد بالاتر بوده است. در ماه گذشته هر شانه تخم‌مرغ به بهای ۸۹۰۰ تومان در بازار به فروش می‌رسید.


کاهش قیمت میوه‌های نوبرانه

یکی دیگر از گروه‌هایی که طی هفته کاهش قابل‌توجهی را پشت‌سر گذاشته است، گروه میوه‌های تازه است. به گزارش بانک مرکزی در گروه میوه‌های تازه طی هفته قیمت هلو 3/ 1 درصد افزایش داشته، اما بهای سایر میوه‌ها از 2/ 0 درصد تا 9/ 11 درصد کاهش داشته است؛ به‌طور کلی سطح قیمت این گروه طی هفته کاهش 4/ 5 درصدی را پشت‌سر گذاشته است که بیشترین کاهش قیمت در سیب گلاب با 9/ 11 درصد ثبت شده است. قیمت این میوه از 8700 تومان به 7700 تومان طی یک هفته افت کرده است. کاهش 6/ 8 درصدی قیمت انگور در بازه هفتگی نیز در روند پایین آمدن تورم گروه تاثیر قابل‌توجهی داشته است. بر اساس گزارش‌ها هر کیلو انگور در هفته مورد بررسی حدود 9900 تومان بوده است. با نگاهی به گزارش بانک مرکزی می‌توان دریافت که قیمت میوه‌های نوبرانه طی یک ماه کاهش قابل‌توجهی داشته و این موضوع باعث شده که حدود 21 درصد از سطح قیمت کل این گروه طی 30 روز کاسته شود. به‌عنوان مثال در یک ماه 2/ 41 درصد از سطح قیمت گیلاس کاسته شده و هر کیلو از این کالا در هفته مورد بررسی به قیمت 12 هزار تومان عرضه شد. قیمت این میوه در ماه گذشته حدود 20 هزار تومان در هر کیلو ثبت شده بود. همچنین قیمت هلو طی یک ماه 36 درصد، قیمت موز 6/ 17 درصد و هندوانه 7/ 9 درصد افت کرده است. نکته قابل‌توجه در گروه میوه‌های تازه این است که باوجود کاهش 21 درصدی سطح قیمت میوه‌ها طی یک ماه، تورم سالانه این گروه معادل 8/ 60 درصد بوده است و یکی از عوامل رشد تورم خوراکی‌ها در ماه‌های اخیر، رشد قیمتی میوه‌ها بوده است. برخی کارشناسان علت این افزایش قیمت را تغییرات آب و هوایی مانند «کم آبی» و به تبع آن کاهش عرضه محصولات عنوان کردند. البته تغییرات ناگهانی هوا در بهار سال جاری نیز بر وارد کردن خسارت به این محصولات نیز موثر بوده است.


در هفته مورد بررسی از سطح قیمت گوشت قرمز نیز کاسته شده، اما مقدار کاهش آن معادل ۵/ ۰درصد بود که تغییر قابل‌توجهی را در سطح قیمت این گروه ایجاد نکرده است. هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان حدود ۳۴ هزار و ۱۰۰ تومان و هر کیلو گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان معادل ۳۴ هزار و ۶۰۰ تومان گزارش شده است؛ به‌طور کلی نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز حدود ۷ درصد به قیمت گوشت افزوده شد.


رشد گروه‌های افزایشی با دامنه محدود

بر اساس گزارش بانک مرکزی در هفته منتهی به 5 تیر ماه سال جاری قیمت در 4 گروه «سبزی‌های تازه»، «قندوشکر»، «برنج» و «حبوب» افزایش قیمت را نسبت به هفته قبل پشت‌سر گذاشته اند. اما نکته قابل‌توجه این است که تورم افزایشی این گروه‌ها نسبت به تورم کاهشی گروه‌ها کم‌اثرتر و در دامنه محدودتر بوده است. بر اساس آمارها بیشترین افزایش در بین مواد خوراکی در گروه سبزی‌های تازه و معادل 3/ 1 درصد گزارش شد و در سایر گروه‌ها نیز سطح تورم از 5/ 0درصد تجاوز نکرد. در گروه سبزی‌های تازه قیمت گوجه فرنگی معادل 5/ 2 درصد، بادنجان 6/ 3 درصد، کدو سبز 9/ 7 رصد و سبزی‌های برگی 5/ 1 درصد افزایش یافته است، ولی بهای سایر گروه‌ها بین 1/ 0 درصد تا 6/ 2 درصد کاهش یافته است. در گروه سبزی‌های تازه، تورم ماهانه معادل منفی 4/ 0 درصد بوده و تورم سالانه این گروه نیز 2/ 13 درصد گزارش شده است. یکی از نکات قابل‌توجه در این گروه کاهش 30 درصدی قیمت سیب زمینی و 15 درصدی قیمت پیاز طی یک سال گذشته بوده است. حال آنکه قیمت خیار و کدو سبز طی سال گذشته بیش از 50 درصد افزایش یافته است. علاوه‌بر سبزی‌های تازه، در این هفته نیز 5/ 0 درصد قیمت‌های گروه حبوب نسبت به هفته قبل کاسته شده است، اما تورم سالانه این گروه معادل 16 درصد گزارش شده که نسبت به ماه‌های گذشته افزایش یافته است. رشد 54 درصدی عدس طی یک سال اثر قابل‌توجهی در مثبت شدن تورم سالانه این گروه داشته است.


سه گروه بدون تغییر قیمت

در هفته مورد بررسی قیمت‌ها در سه گروه «لبنیات»، «چای» و «روغن نباتی» نسبت به هفته قبل ثابت ماند. در این سه گروه تورم ماهانه از یک درصد تجاوز نکرده است. در گروه لبنیات سطح قیمت‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸/ ۱۴ درصد رشد را پشت‌سر گذاشته است. در هفته منتهی به ۵ تیر ماه قیمت هر کیلو ماست پاستوریزه معادل ۲۹۰۰ تومان، پنیر پاستوریزه ۴۸۰۰ تومان و قیمت هر لیتر شیر پاستوریزه معادل ۲۷۰۰ تومان گزارش شده است.

غلبه تورم منفی در مواد خوراکی

غلبه تورم منفی در مواد خوراکی