یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.


بازار سهام

رشد آرام در بازار کم‌عرضه

دیروز، شاخص کل بورس تهران با رشد اندک 32 واحدی (معادل 05/ 0 درصد) همراه شد. همان‌طور که انتظار می‌رفت، قیمت‌های مناسب سهام در مقابل افت بیشتر مقاومت نشان داد. حجم و ارزش معاملات نیز همچنان در سطوح بسیار پایینی قرار دارند که نشان می‌دهد سهامداران تمایلی به فروش سهام در قیمت‌های پایین فعلی ندارند. همین موضوع تمایل قیمت‌ها به سمت رشد را تقویت کرده است؛ با این حال، انتظار برای مذاکرات هسته‌ای مانع از افزایش شدید تقاضا می‌شود. بر این اساس، روند خنثایی در بازار سهام به چشم می‌خورد. روز گذشته، در میان 37 گروه بورسی، 17 صنعت با رشد شاخص و 19 گروه با افت قیمت همراه شدند. در این شرایط، عمده فعالیت‌ها توسط نوسان‌گیران انجام می‌شود و سایر سهامداران در لاک احتیاط به سر می‌برند که احتمالا نوسانات محدودی را در این بازار شاهد باشیم.


بازار ارز


حذف تقاضای مقطعی دلار

دیروز، هر دلار آمریکا با افت ۲۰ تومانی به قیمت ۳۳۲۰ تومان معامله شد. مطابق پیش‌بینی‌ها، فرصت کسب سود (آربیتراژ) خرید دلار در تهران و فروش آن در عراق بسیار کمرنگ شد. بنابراین، تقاضای مقطعی دلار که در دو روز ابتدای هفته از قیمت‌ها حمایت می‌کرد، در معاملات دیروز حذف شد و در نتیجه قیمت دلار کاهش یافت. از سوی دیگر، تغییر قیمتی در سایر ارزها قابل توجه است؛ به طوری که با توجه به نگرانی از یونان، یورو افت حدود ۳۰ تومانی را تجربه کرد. در مقابل اما، ارزهایی مثل فرانک سوئیس و ین ژاپن با رشد قیمت همراه شدند؛ در شرایط بحرانی اقتصادهای جهانی، تقاضا برای ارز کشورهایی که ریسک سرمایه‌گذاری در آنها پایین‌تر است، مثل سوئیس و ژاپن کاهش یافته است. بی‌خبری از مذاکرات هسته‌ای نیز احتمال ثبات نسبی قیمت دلار در این روزها را تقویت می‌کند.



بازار سکه


فشار دلار بر سکه

دیروز، هر سکه طرح جدید با افت ۴ هزار تومانی به قیمت ۹۱۳ هزار تومان معامله شد. این در حالی بود که اونس طلا رشد نسبی را به ویژه در ساعات ابتدایی معاملات تجربه کرده بود، اما افت ۲۰ تومانی قیمت دلار اثرگذاری بیشتری بر قیمت سکه داشت. در این شرایط، واکنش محدود سکه به رشد قیمت اونس طلا سبب شد تا حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) به بیش از ۱۲ هزار تومان برسد. در این میان، انتظار برای مذاکرات هسته‌ای احتمالا نوسان قیمتی دلار را محدود کند و در نتیجه سکه نیز همچنان در محدوده ۹۰۰ تا ۹۲۰ هزار تومان به حرکت خود ادامه خواهد داد. در بازار طلای جهانی نیز گرچه نگرانی‌های یونان اندکی از قیمت‌ها حمایت کرده، اما همچنان فشار شاخص دلار آمریکا مانع رشد چشمگیر قیمت طلا خواهد شد.




بازار طلای جهانی


جدال دلار آمریکا با بحران یونان

روز گذشته ساعت 16، هر اونس طلای جهانی با رشد حدود 4 دلاری و به قیمت 1178 دلار معامله می‌شد؛ این در حالی بود که در ساعات ابتدایی معاملات قیمت فلز زرد به بیش از 1185 دلار نیز رسیده بود. نگرانی از وضعیت یونان (عدم تمدید مهلت بازپرداخت وام‌ها توسط وام‌دهندگان و قرار بر برگزاری رفراندوم در هفته آینده برای پذیرش یا نپذیرفتن بسته اصلاحات اقتصادی وام‌دهندگان به یونان) موجب افت بازارهای جهانی سهام شد (تقویت طلا). همچنین تقاضای افراد محافظه‌کار نیز برای طلا افزایش یافت. با این حال، افت ارزش یورو باعث رشد شاخص دلار شد که در مقابل افزایش قیمت طلا مقابله کرد و انتظار می‌رود آمار اشتغال پایان هفته آمریکا اثرگذاری جدی بر قیمت طلا داشته باشد. نگرانی‌های یونان نیز احتمالا تا زمان برگزاری رفراندوم اثرگذاری محدودی بر بازار طلا داشته باشد.




بازار اوراق مسکن


روزهای آرام «تسه»ها

دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲)، با رشد اندک ۲/ ۰ درصدی به قیمت ۷۱ هزار و ۶۰۵ تومان معامله شدند. کاهش تقاضای مسکن به طور محسوسی در قیمت اوراق تسهیلات مسکن مشاهده می‌شود که سبب شده است همچنان بازه ۷۵-۷۰ هزار تومانی برای نوسانات اوراق مزبور حفظ شود. از سویی، قرار داشتن در ماه مبارک رمضان کاهش تقاضای مسکن را تشدید کرده است، از طرف دیگر، مذاکرات هسته‌ای نیز در فضای بی‌خبری سپری می‌شود که کلیه فعالان اقتصادی و حتی متقاضیان مسکن را به فاز احتیاط فرو برده است. غیرقابل پیش‌بینی بودن نتیجه مذاکرات هسته‌ای و همچنین اثرات آن بر فضای اقتصادی-سیاسی کشور سبب شده است تا بازار مسکن نیز مشابه کل اقتصاد کشور در فضای احتیاط باشد. این موضوع در بازار «تسه»ها نیز مشاهده می‌شود که سبب شده است افت و خیزهای قیمتی بسیار آرام شود.





بازار نفت


نگرانی از تقاضا در بازار نفت

دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا با افت ۵/ ۱ دلاری (معادل ۶/ ۲ درصد) به قیمت ۱/ ۵۸ دلار معامله می‌شد. نگرانی از وضعیت یونان و همچنین انتظار برای مذاکرات هسته‌ای کشورمان مهم‌ترین عوامل کاهش قیمت در این بازار هستند. یونان نتوانست پایان هفته گذشته از وام‌دهندگان برای پرداخت بدهی مهلت بگیرد و باید در رفراندومی در هفته آینده درباره پذیرش بسته پیشنهادی وام‌دهندگان تصمیم بگیرد. این موضوع احتمال خروج این کشور از اتحادیه اروپا و گسترش این بحران در برخی کشورهای دیگر نظیر ایتالیا و اسپانیا را تقویت می‌کند که عامل تضعیف‌کننده تقاضای نفت است. از سوی دیگر، انتظار برای رسیدن به توافق احتمالی نهایی میان کشورمان و اعضای ۱+۵، نگرانی از افزایش سمت عرضه را بیشتر کرده است. با این حال، تا تعیین تکلیف ابهامات مزبور احتمال افزایش فاصله نفت از سطح ۶۰ دلاری پایین است.