گروه بازرگانی: تفاهم‌نامه همکاری بین مرکز ملی فرش ایران و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران منعقد شد. براساس این تفاهم‌نامه، گسترش همکاری‌های علمی، پژوهشی و اجرایی در زمینه توسعه خوشه‌های فرش دستباف کشور و استفاده بهینه از منابع، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های طرفین در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک با مرکز ملی فرش، از توسعه خوشه‌های فرش دستباف در کشور خبر داد وگفت: با توسعه بازارهای هدف صادراتی خوشه‌های فرش دستباف کشور مورد حمایت قرار می‌گیرد.


سیدمحمدعلی سیدابریشمی افزود: امیدواریم با همکاری مشترک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و مرکز ملی فرش شاهد ارتقای این صنعت در آینده‌ای نزدیک باشیم.


سیدابریشمی با بیان اینکه ۲۲ خوشه فرش در استان‌های مختلف شناسایی شده‌اند، اظهار کرد: در حال حاضر پروژه توسعه خوشه فرش دستباف در ۱۱ استان کشور آغاز شده و ۶ خوشه از آنها در مرحله پیاده‌سازی قرار دارد.


مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران حمایت از شکل‌گیری، توسعه واحدهای طرح و نقشه فرش، توسعه صنایع جانبی و تکمیلی و تولیدی تجهیزات استاندارد فرش‌بافی در سطح خوشه‌های کسب‌وکار فرش دستباف کشور را ازجمله محورهای این تفاهم‌نامه برشمرد و افزود: اجرای پروژه‌های تکمیل حلقه‌های مفقوده زنجیره ارزش خوشه‌های فرش و تقویت پیوند بین خوشه همسان فرش دستباف کشور نیز با همکاری مرکز ملی فرش مورد حمایت قرار خواهد گرفت.


مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه بر استفاده مشترک از منابع و توانمندی‌های طرفین در زمینه‌های برگزاری دوره‌های آموزشی، تامین مواد اولیه، تامین مالی و توسعه بازار در خوشه‌های فرش دستباف کشور تاکید کرد و افزود: بسترهای لازم برای احداث مجتمع‌های کارگاهی فرش‌بافی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور نیز فراهم خواهد شد.


همچنین حمید کارگر، سرپرست مرکز ملی فرش ایران در این مراسم، با بیان اینکه توسعه صنعت فرش کشور به سرمایه کلان خارجی نیاز ندارد، افزود: این صنعت با سرمایه کم، قابل توسعه بوده و دانش فنی آن نیز در داخل کشور موجود است و نیاز به تکنولوژی خارجی ندارد.


غلامرضا سلیمانی، معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز در مراسم امضای تفاهم‌نامه گفت: توسعه خوشه‌ای طی هفت سال گذشته در کشور شروع شده و پیشرفت‌های خوبی داشته است.


سلیمانی در پایان امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و مرکز ملی فرش ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت: با امضای این تفاهم‌نامه مجتمع‌های کارگاهی فرش‌بافی مستقر در نواحی و شهرک‌های صنعتی می‌توانند از خدمات صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک براساس دستورالعمل‌های ارائه شده، بهره‌مند شوند.