گروه صنعت و معدن: در حالی که معاون وزیر صنعت اعلام کرده بهار امسال 83 میلیارد تومان یارانه به واحدهای سیمانی مازوت‌سوز اختصاص یافته است، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان به «ایسنا»گفت: این مبلغ از سال 1389 تا سال 1390 در قبال تفاوت قیمت مازوت و گاز به کارخانه‌هایی که مازوت‌سوز بودند داده شد در حالی که یارانه تولید باید به همه کارخانه‌ها تعلق گیرد. عبدالرضا شیخان درباره پرداخت 83میلیارد تومان یارانه به تولیدکنندگان سیمان اظهار کرد: امسال هنوز یارانه‌ای پرداخت نشده است. وی با اشاره به کمبود نقدینگی به‌عنوان بزرگ‌ترین مشکل کارخانه‌های سیمان گفت: با توجه به بالا بودن عرضه نسبت به تقاضا، قیمت سیمان در بازار داخل کاهش پیدا کرده است.


دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در مورد وضعیت صادرات سیمان به عراق با اشاره به کاهش فروش گفت: با توجه به ناامنی عراق، افزایش تعرفه در آن کشور و وضع قوانین محدودکننده در عراق، صادرات سیمان کاهش پیدا کرده است و به دنبال جایگزینی بازار صادرات در کشورهای CIS، آفریقا و مصر هستیم. شیخان درباره بازار سیمان در کشور نیز با تاکید بر اینکه شرایط نسبت به سال گذشته نامناسب‌تر شده است، اظهار کرد: علت این امر رکود ساخت‌و‌ساز است. به گفته وی، در سه ماه نخست سال مصرف داخلی کاهش پیدا کرده است و از سوی دیگر شاهد هستیم در سال‌هایی که انتخابات صورت می‌گیرد تقاضای سیمان کم می‌شود؛ بنابراین در سال جاری که انتخابات مجلس است همین شرایط پیش‌بینی می‌شود. دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به نیروی انسانی مازاد در این صنعت به‌عنوان دیگر چالش تولید گفت: در جهان کارخانه‌های سیمان بر اساس نیاز تولید می‌کنند، اما ما بیش از تقاضا تولید داریم؛ بنابراین باید ساختار صنعت را برای متناسب بودن عرضه و تقاضا تغییر دهیم.

وی با تاکید بر لزوم تغییر ساختار صنعت سیمان در راستای تولید به میزان تقاضا اظهار کرد: به خاطر بالا بودن عرضه نسبت به تقاضا قیمت سیمان کاهش پیدا کرده است. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان همچنین با بیان اینکه هم اکنون به جای افزایش قیمت محصولات تمرکز خود را بر بهینه کردن قیمت‌ها قرار داده‌ایم، به خبرگزاری تسنیم گفت: در شرایط فعلی فروش کارخانه‌های سیمان پایین‌تر از رقم مصوب سال ۹۳ است. شیخان با اشاره به اینکه هنوز صنعت سیمان درخواست کتبی برای افزایش قیمت محصولات را به سازمان‌های مربوطه ارسال نکرده است، اظهار کرد: در شرایط فعلی واحد‌های تولیدی با توجه به مازاد تولید و نسبت تقاضا با رقابت منفی در سطح بازار روبه‌رو هستند که برای رفع این موضوع درصدد منطقی کردن قیمت‌ها و رساندن آنها به قیمت مصوب سال 93 هستیم.وی با بیان اینکه قیمت مصوب هر تن سیمان در سال گذشته 100 هزار تومان تعیین شده بود، افزود: اما در شرایط فعلی فروش کارخانه‌های سیمان پایین‌تر از رقم مصوب است.