خبر خوش آبی برای خوزستان

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: خوشبختانه هیچ شهری در خوزستان با جیره‌بندی آب مواجه نخواهد شد. محسن درفشان گفت: اما به‌دلیل شرایط طبیعی و جغرافیایی به‌ویژه در شهرهای جنوبی استان و فرسودگی شبکه‌های انتقال آب که باعث شکستگی لوله‌های انتقال است، گاهی مواقع شاهد قطعی آب هستیم. 6 شهر خوزستان دارای تنش

وی با بیان اینکه سامانه اطلاع‌رسانی ۱۲۲ به‌صورت ۲۴ ساعته برای گزارش قطعی‌های آب توسط مردم فعال است، بیان کرد: در خوزستان ۶ شهر لالی، صیدون، سالند، حسینیه، ایذه و آغاجری که تامین آب آنها از منابع زیرزمینی صورت می‌گیرد دچار تنش آبی هستند.

درفشان با بیان اینکه برای قطع آب مشترکان پرمصرف نیز برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است، افزود: در این استان مشترک پرمصرف وجود ندارد و مصرف بالای ۵۰ هزار مترمکعب پرمصرف محسوب می‌شود.

با شرایط مطلوب فاصله‌داریم

وی در ادامه گفت: از دغدغه‌های مردم خوزستان و وزارت نیرو، موضوع کمیت و کیفیت آب شرب است و با توجه به توسعه کشور و به‌تبع آن خوزستان، حق طبیعی مردم است که از کیفیت خوب آب برخوردار باشند.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب خوزستان عنوان کرد: تامین آب شرب خوزستان در ۵۵ درصد شهرها از طریق برداشت از آب‌های سطحی و در ۴۵ درصد از شهرها نیز از طریق برداشت از آب‌های زیرزمینی است و این استان در تامین، تولید و توزیع آب به‌دلیل شرایط توپوگرافی، دارای شاخص‌های تولید متنوعی است.

درفشان با بیان اینکه خوزستان دارای ۱۶ آزمایشگاه کنترل کیفی آب و یک آزمایشگاه مرکزی است، گفت: یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب در استان تامین‌شده و برای ۶۲۰ هزار مشترک توزیع می‌شود.

وی گفت: در بحث افت فشار، تامین آب و امنیت بهداشتی و کیفیت آب یکی از افتخارات وزارت نیرو در خدمت به مردم خوزستان اجرای طرح عظیم آب‌رسانی غدیر است که در این طرح شهرهای آبادان، اهواز، خرمشهر، شادگان، دشت آزادگان و روستاهای مسیر از آب سالم و بهداشتی بهره‌مند‌ می‌شوند.

وی یادآور شد: منبع نهایی اجرای طرح غدیر از دریاچه سد دز است که یکی از شیرین‌ترین و باکیفیت‌ترین آب‌های کشور را دارد، شوری آب این دریاچه در شرایط عادی ۵۰۰ و کدورت آن‌هم زیر یک است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب خوزستان اضافه کرد: سه سال پیش از طرح غدیر به شهرهای آبادان و خرمشهر آب‌رسانی کرده و آبی که با کانال از کرخه خارج می‌شد را به آنها اختصاص دادیم.

وی با بیان اینکه (EC) آب این شهرها قبل از اجرای طرح غدیر تا سه هزار بود که با اجرای طرح به ۱۷۰۰ کاهش پیدا کرد، گفت: با اجرای این طرح در واقع وضعیت کیفیت آب این شهرها از بد به خوب ارتقا پیدا کرد اما هنوز تا شرایط مطلوب فاصله وجود دارد.

مطالبات ۲۴۰ میلیارد ریالی

درفشان با بیان اینکه میزان مطالبات این شرکت از مشترکان مختلف ۲۴۰ میلیارد ریال بوده که مربوط به ۱۷ سال اخیر است، عنوان کرد: اگر تامین آب در یکی از شهرستان‌ها دچار مشکل شود، انتظار می‌رود آب به‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار گیرد کمااینکه برای حادثه سیل لالی آب شرب به‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار داده شد ولی به‌صورت کلی در استان چنین امکانی وجود ندارد که آب رایگان در اختیار مردم قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در خرمشهر شبانه‌روز ۷۰ هزار مترمکعب آب از طرح غدیر برداشت می‌شود، گفت: در آبادان نیز تا ابتدای خرداد، ۳۵ هزار مترمکعب برداشت آب از این طرح صورت گرفته است.

وی در ارتباط با وضعیت فاضلاب در خوزستان نیز گفت: طرح فاضلاب در ۱۶ شهرستان استان در حال اجرا است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب خوزستان ادامه داد: در حال حاضر هفت تصفیه‌خانه در خوزستان وارد مدار هستند و طرح شبکه فاضلاب در شهرهای بندر امام، ماهشهر، شادگان، آبادان و خرمشهر نیز باید از طریق فاینانس اجرا شوند.

وی گفت: در دوره سوم اجرای شبکه‌های فاضلاب استان مبلغ ۲۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت عرضه خواهد شد.