دنیای اقتصاد، بجنورد، فاطمه برزگر: استاندار خراسان شمالی از تعهد ۲۰۰۰ میلیارد تومانی در سفر کاروان دولت تدبیر و امید به خراسان شمالی خبر داد و گفت: از این رقم ۱۲۰۰ میلیارد تومان به راه و راه‌آهن اختصاص یافت که برای تکمیل راه‌آهن شیروان - اسفراین- بجنورد- نقاب و جاده ملی بجنورد به جنگل گلستان هزینه خواهد شد. سیدعلی اکبر پرویزی با تبیین دستاوردهای سفر هیات دولت به استان گفت: نباید از این سفر انتظار اتفاقی شبیه معجزه داشته باشیم و اشتباهات دولت‌های گذشته را در سفرها تکرار کنیم.

پرویزی با اشاره به بیش از ۳۰۰ طرح نیمه تمام استان که دارای پیشرفت ۲۰ یا ۳۰ درصد است، اظهار کرد: در این سفر بر چند طرح اصلی استان متمرکز شدیم تا با به نتیجه رسیدن آنها، روند توسعه استان شتاب گیرد. پرویزی تاکید کرد: به غیر از طرح راه‌آهن اسفراین - بجنورد - شیروان و حذف مدارس خشتی و گلی استان، طرح جدیدی در سفر هیات دولت به استان تعریف نشده است که نگران اجرایی شدن یا نشدن آن باشیم، همچنین تعهدات انجام شده درباره طرح‌های مهم استان در چارچوب بودجه است که به‌طور حتم عملیاتی می‌شود.

وی از برگزاری جلسه مسوولان استان با نهاد ریاست‌جمهوری درباره ریز مصوبات و نحوه اختصاص اعتبارات خبر داد و اظهار کرد: خراسان شمالی شاهد عقب‌ماندگی تاریخی است که در سفر کاروان دولت تدبیر و امید به استان، مصوبات، ۲۰۰۰ میلیارد تومان تعهد برای دولت ایجاد کرد که بخش عمده آن در زمینه راه و راه‌آهن است. وی با اشاره به اینکه خراسان شمالی تاکنون از صندوق توسعه ملی به‌طور مناسب بهره نبرده است، اضافه کرد: امسال ۳۰۰ میلیون دلار برای راه‌آهن پیش‌بینی شده و ۱۰۶ میلیون دلار ارز هم برای صنایع استان اختصاص یافته است.

پرویزی بیان کرد: اگر فاز جدید پتروشیمی هم اجرایی شود، نیاز به منابع بیشتر ارزی خواهیم داشت، همچنین زمینه استفاده لوله‌گستر اسفراین و آلومینا جاجرم از منابع ارزی فراهم شده است که تحقق آن منشأ توسعه استان خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای آبرسانی به روستاها و بهره‌برداری از سدهای «سومبار» و «چندیر» اعتبارات خوبی اختصاص یافت، گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان نیز به حوزه بهداشت و درمان استان اختصاص یافت و ۶۰۰ تخت بیمارستانی جدید تا سال ۹۵ به بهره‌برداری خواهد رسید. نماینده عالی دولت در خراسان شمالی از آسفالت و ساخت ۶۶۰ کیلومتر راه روستایی و راه‌های اصلی استان هم با اعتبارات سفر کاروان دولت تدبیر و امید خبر داد و افزود: از ۶۶۰ کیلومتر راه، ۲۲۰ کیلومتر محور اصلی است که سال‌ها است روکش ندارد و ۲۳۰ کیلومتر راه‌های روستایی است که از ابتدای انقلاب تاکنون آسفالت نشده و بیشتر در شهرستان راز و جرگلان قرار دارند، ۲۲۰ کیلومتر هم راه جدید روستایی ساخته خواهد شد.

وی با اشاره به استقرار ۵ کارخانه آسفالت در مناطق روستایی استان بیان کرد: طرح گازرسانی به تمام روستاهای بالای ۲۰هزار خانوار استان نیز در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه تمام مدارس خشتی و گلی استان با مصوبه دولت تخریب و بازسازی می‌شود، گفت: به بخش کشاورزی استان هم ۶۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص خواهد یافت، برای ۴ مجتمع دامداری و گلخانه‌ای، باغ‌های شیب‌دار و آبیاری قطره‌ای هم اعتبارات خوبی پیش‌بینی شده است.

وی عنوان کرد: برای تکمیل دانشکده پرستاری و داروسازی، بخش سوختگی بیمارستان امام علی(ع)، طرح ترسیب کربن، تکمیل سیستم فاضلاب اسفراین، آبرسانی به شهر شیروان، فاروج و روستاهای در مسیر، آبرسانی به بجنورد و ایجاد ۱۳ مجتمع آبرسانی به روستاها هم اعتباراتی در سفر هیات دولت به استان اختصاص یافت.

استاندار خراسان شمالی گفت: در این سفر ۱۵۰ هزار نامه و تماس با سامانه ۱۱۱ داشتیم که ۹۵۰۰ مورد خواستار ایجاد شغل بودند، ۲۵هزار نفر نیز خواستار دریافت تسهیلات و وام قرض‌الحسنه بودند.