گروه‌بورس- حدیث موسوی: روز گذشته شاخص کل بورس تهران با افزایش معنادار ۵۸۹ واحدی معادل ۹۲/ ۰ درصد رشد، به رقم ۶۴ هزار و ۹۲۲ واحد رسید تا به این ترتیب نه تنها بخشی از ریزش خود در ابتدای هفته را جبران کند، بلکه در آستانه ورود به کانال ۶۵ هزار واحدی نیز قرار گیرد. در عین حال صعود دیروز شاخص کل بیشترین میزان رشد در تیرماه محسوب می‌شود. در همین حال شاخص کل (هم وزن) هم رشد ۹/ ۹۶ واحدی را روز سه‌شنبه تجربه کرد. سه‌شنبه در ساعات معاملاتی بازار سهام بیشتر سهم‌ها مثبت بودند و در اغلب زمان‌های بازار امکان خرید عمده سهام اصلی وجود داشت و در نتیجه حجم مبادلات نسبت به روزهای پیش با افزایش قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شد. ارزش معاملات این روز بازار سهام ۱۴۴۹ میلیارد ریال بود که نسبت به روز ماقبل با رشد ۱۴۳ درصدی روبه‌رو شد. همچنین حجم مبادلات سهام نیز افزایش ۱۶۷ درصدی را تجربه کرد. انتشار اخبار مختلف از روند مذاکرات هسته‌ای در حساس‌ترین دوره آن، مهم‌ترین‌ عامل در جهت نوسان بازار سهام به شمار می‌رود به‌طوری که روز گذشته ایجاد موج خوش‌بینی در پی اعلام برخی اخبار مثبت از روند مذاکرات توانست برخی نمادها که به‌طور مستقیم از توافق هسته‌ای و در نتیجه رفع تحریم‌ها منتفع می‌شوند را با افزایش شاخص قابل ملاحظه‌ای مواجه سازد. در روزهای پایانی مذاکرات وزن اخبار مثبت منتشر شده بیش از اخبار و گمانه‌های منفی است؛ از این رو به نظر می‌رسد اگر روند حال حاضر به همین منوال ادامه یابد باید انتظار تاثیر‌پذیری مثبت شاخص را در روزهای آینده نیز داشت. روز گذشته حکشتی، شبندر و شپنا سه نمادی بودند که به ترتیب بیشترین اثر مثبت را بر افزایش شاخص کل داشتند؛ به‌طوری که ۷۲ درصد از رشد مثبت شاخص در این روز به افزایش قیمت حکشتی مربوط بود، ضمن اینکه بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز به سه گروه بانک، انبوه‌سازی و خودرو مربوط می‌شد.

کارشناسان بازار سهام احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای در دور پایانی گفت‌وگوها و در نتیجه رفع ابهامات چند ساله پیرامون تحریم‌هایی که بخش‌های گوناگون اقتصادی و برخی صنایع مهم کشور را در طول چند سال اخیر با خود درگیر کرده است، مهم‌ترین عامل در جهت مثبت شدن شاخص و افزایش قابل ملاحظه حجم معاملات بازار سهام در روز گذشته عنوان می‌کنند.

در این بین بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد از ابتدای سال تاکنون بازدهی بازار سهام به ۸/ ۳ درصد رسیده است که در این میان برخی گروه‌های صنعت بازدهی بیشتر از بازار را کسب کرده‌ و در میان ۱۰ گروه اول با بیشترین سوددهی (در میان ۳۷ گروه صنعتی) قرار گرفته‌اند.

در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از بازار سهام اثر مستقیمی از رفع تحریم‌ها دریافت می‌کنند، مضاف بر اینکه در میان‌مدت تا بلند‌مدت سایر گروه‌های بازار سرمایه نیز با بهبود شاخص‌های اقتصادی کشور با روند رو به رشد جذب سرمایه و نقدینگی روبه‌رو خواهند شد.در میان ۱۰ گروه نخست، حمل‌و‌نقل اولین گروهی است که بیشترین بازدهی را از ابتدای سال به میزان ۸/ ۴۴ درصد کسب کرده است. این گروه سهم ۰۹/ ۳ درصدی را نیز از ارزش کل بازار به خود اختصاص داده است. گروه‌هایی نظیر ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی، استخراج سایر معادن، منسوجات و رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن با آنکه بازدهی به ترتیب ۲/ ۳۶، ۶/ ۲۷، ۴/ ۲۳ و ۲/ ۱۵ درصدی را از ابتدای سال تاکنون به دست آورده‌اند اما به دلیل دارا بودن سهمی اندک از ارزش کل بازار تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر روند شاخص از ابتدای سال تاکنون نداشته‌اند.

در مقابل اما صنایعی نظیر فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای، مواد و محصولات دارویی، بانک‌ها و در نهایت شیمیایی‌ها ضمن آنکه سهم بزرگ‌تری از ارزش کل بازار سهام را دارند، با بازدهی به ترتیب ۸/ ۱۴، ۹/ ۹، ۵/ ۷ و ۲/ ۷ درصدی از ابتدای سال جاری تاکنون جزو برترین گروه‌های بورسی با بازدهی بیشتر از بازار بوده‌اند.

گروه‌های مذکور که نزدیک به ۵۰ درصد از بازار سرمایه را به خود اختصاص داده‌اند در صورت رفع تحریم‌ها به‌طور مستقیم یا با واسطه منتفع شده و در نهایت بر کل بازار اثر مثبتی خواهند گذاشت. حذف تحریم‌های بانک مرکزی و سایر بانک‌ها با امکان انجام مراودات ارزی و سوئیفت، هزینه‌های عملیات بین‌المللی بانک‌ها را بسیار کمتر کرده و سود بانک‌ها را افزایش خواهد داد که به‌طور طبیعی این مساله روی قیمت سهم هر بانک بورسی به میزانی که تحت تحریم و متاثر از عملیات ارزی بوده‌اند تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. علاوه بر این انتقال دارایی‌های بلوکه شده بانک‌های تحت تحریم به آنها نیز اثر مثبت و مستقیمی بر سودآوری بانک‌ها دارد.از سوی دیگر درخصوص گروه حمل‌ونقل‌ که به‌عنوان اولین گروه بورسی با بیشترین بازدهی از اول سال تاکنون شناخته می‌شود، رفع تحریم‌های کشتیرانی و امکان تردد راحت تر کشتی‌ها موجب افزایش قابل ملاحظه سودآوری این صنعت خواهد شد، چرا که در طول دو سال اخیر به خصوص پس از انتشار بیانیه لوزان هر زمان سیگنالی مبنی‌ بررفع تحریم‌های نماد کشتیرانی جمهوری اسلامی «حکشتی» به بازار سهام منتقل شده، رشد قابل ملاحظه شاخص این نماد و در پی آن صنعت حمل و نقل را در پی داشته است.

همان‌طور که اشاره شد در میان ۱۰ گروه برتر بورسی با بازدهی بیشتر از بازار، شیمیایی‌ها با سوددهی ۲/ ۷ درصدی و سهم ۵۴/ ۲۳ درصدی از ارزش کل بازار قرار داشتند که این گروه در طول سال‌های اخیر متحمل مشکلات ناشی از تحریم‌های اعمال شده در بخش پتروشیمی و نفت بوده‌اند. براساس تحریم‌های این بخش، از ورود تکنولوژی‌های روز به این صنعت جلوگیری شده ضمن اینکه با قرار گرفتن نام شرکت‌های بزرگ پتروشیمی در لیست تحریم‌ها، فروش محصولات صادراتی آنها نیز با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است. انتظار برای رفع تحریم‌ها در این بخش ضمن تسهیل صادرات محصولات شرکت‌های پتروشیمی به بازارهای جهانی موجب انتقال راحت‌تر با هزینه‌های کمتر تکنولوژی به این بخش شده و در نهایت اثر مثبت و مستقیمی بر سودآوری شرکت‌های این صنعت خواهد داشت.در این میان با آنکه برخی صنایع مانند مواد و محصولات دارویی در خط مقدم تحریم‌ها نبوده‌ و این گروه با سوددهی ۹/ ۹ از ابتدای سال جزو ۱۰ گروه برتر از لحاظ بازدهی مثبت بوده است، اما رفع تحریم‌ها کمک می‌کند تا با ورود راحت‌تر تکنولوژی به دلیل کاهش هزینه‌های واسطه‌ای به این صنعت سودآوری این بخش نیز بیش از پیش افزایش یابد.