گروه نفت و پتروشیمی: ایران در ماه مه ‌تنها به مشتریان آسیایی خود بیش از ۲/ ۱ میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده که بیشترین مقدار از اول سال ۲۰۱۵ تا‌کنون بوده است. به گزارش رویترز، آمار گمرک کشورها و نفتکش‌ها نشان داده است که واردات کشورهای آسیایی از ایران در ماه مه به بالاترین رقم در سال جاری رسید.

بر این اساس ایران در ماه گذشته میلادی به ۴ مشتری آسیایی خود، چین‌، هند، ژاپن و کره جنوبی روزانه بیش از ۲/ ۱ میلیون بشکه نفت صادر کرده است که هر چند نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹/ ۱ درصد کمتر است اما بالاترین میزان از ماه دسامبر ۲۰۱۴ یعنی طی ۵ ماه نخست سال جاری میلادی محسوب می‌شود. میزان صادرات ایران به کشورهای آسیایی در دسامبر ۲۰۱۴ بیش از ۲۱/ ۱ میلیون بشکه در روز بوده است.

بر‌اساس این گزارش، واردات نفت از ایران در سال جاری با شیب ملایمی افزایش یافته و در ماه مه به بیش از ۲/ ۱ میلیون بشکه رسیده است؛ یعنی ۲۰۰ هزار بشکه بیش از سطح یک میلیون بشکه مقرر شده در توافق موقت ژنو. رویترز مدعی شده درصورت حاصل نشدن توافق جامع بین ایران و غرب در مذاکرات هفته پیش رو احتمالا کشورهای آسیایی خرید نفت خود را کاهش داده و به سطح یک میلیون بشکه برسانند. به‌طور میانگین در ۵ ماه نخست ۲۰۱۵، خریداران آسیایی بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز از ایران خریداری کردند.

در ماه مه، تمامی خریداران به غیر از چین واردات خود را افزایش دادند. این کشور به علت قرار داشتن در فصل تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها کمترین واردات را داشته و به پایین‌ترین رقم طی ۴ ماه گذشته رسیده است. این درحالی است که پیش از این طی گزارشی اعلام شد که این کشور با وجود کاهش واردات خود از ایران و عربستان در ماه مه، واردات خود را از روسیه افزایش داده است و در حال حاضر روسیه بزرگ‌ترین‌ تامین‌کننده نفت چین است. بر اساس آمار وزارت بازرگانی ژاپن، خرید نفت ژاپن از ایران در ماه مه ‌نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد افزایش یافت و به ۱۹۰ هزار و ۹۲۴ بشکه در روز رسید. این در حالی است که در مقایسه با واردات این کشور در یک ماه پیش از آن، آوریل، واردات این کشور تقریبا سه برابر شده است. واردات ژاپن از ایران در ماه آوریل حدود ۶۵ هزار بشکه در روز بوده است.

واردات کره جنوبی نیز از ایران در ماه مه ‌نسبت به آوریل رشد اندکی داشت اما نسبت به مدت مشابه سال پیش واردات این کشور دو برابر شده است. کره جنوبی در مه ۲۰۱۴ کمی بیش از ۶۷ هزار بشکه در روز از ایران نفت خریده بود. هند نیز واردات نفت از ایران را در ماه مه ‌نسبت به سال گذشته ۶۶ درصد افزایش داده است که بالاترین رقم از مارس ۲۰۱۴ به شمار می‌رود. هند دو ماه پیش در ماه مارس برای اولین بار طی ۱۰ سال گذشته واردات خود را از ایران به صفر رساند. گفته می‌شود مقامات این کشور در آستانه سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به این کشور متعهد شده بودند که واردات خود را از ایران کاهش داده تا در پایان سال مالی بتواند واردات خود را سطح تحریم‌ها قرار دهد.

رکورد صادرات نفت در 5 ماه