ایسنا: ابراهیم شیبانی، رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی، ناگفته‌هایی را از استعفای خود در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد بیان کرد. به گفته او، در دوره دوسال و نیم حضورم در دوران آقای احمدی‌نژاد، سه بار به‌طور مکتوب از ریاست بانک مرکزی استعفا کردم. گاه بحث‌هایی در زمینه اعتبارات، نقدینگی و تناقضاتی که در افکار داشتیم پیش می‌آمد که قابل تحمل و چشم‌پوشی نبود.او درباره استعفای خود گفته است: «من در دوران زندگی هیچ گاه به نام مبارک حضرت امام حسین(ع) قسم نخوردم، اما یک بار مجبور شدم و یک روز به آقای احمدی‌نژاد گفتم که به امام حسین(ع) قسم که دیگر نمی‌توانم در بانک مرکزی بمانم و استعفای من را قبول کن. ایشان گفت که چرا مرا در مقابل راه شرعی قرار می‌دهی؟ به هر حال این تیر خلاص من بود و در نهایت ماجرا تا سیزدهم ماه بعد به طول کشید و تا مستقر شدن رئیس جدید به‌عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی فعالیت می‌کردم.»

این اقتصاددان که در حال حاضر ریاست کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی را برعهده دارد،گفته است: «با وجود رابطه محترمانه‌ای که داشتیم اختلاف‌نظرها کم نبود و من نظرات خود را داشتم و نمی‌توانستم از آن عدول کنم. به‌عنوان مثال زمانی که ایشان [احمدی‌نژاد] آمده بودند، نظراتی درباره نقدینگی بین مشاورانشان وجود داشت که تاکید داشتند نقدینگی و تورم ارتباطی باهم ندارند، در حالی که ما در بانک مرکزی معتقد بودیم که این دو متغیر به یکدیگر مرتبط بوده و نباید جدا از هم مورد تصمیم‌گیری قرار گیرند، چون نتیجه مثبتی هم برای اقتصاد نخواهد داشت.

موضوعی که بعدها عدم پایبندی به آن به رشد بی‌رویه نقدینگی و تورم انجامید.»شیبانی با اشاره به علل انحلال شورای پول و اعتبار اظهار کرد: من در دوره دوسال و نیم حضورم در دوران آقای احمدی‌نژاد، سه بار به‌طور مکتوب از ریاست بانک مرکزی استعفا کردم. گاه بحث‌هایی در زمینه اعتبارات، نقدینگی و تناقضاتی که در افکار داشتیم پیش می‌آمد که قابل تحمل و چشم‌پوشی نبود؛ بنابراین استعفای خود را ارائه کردم که آقای دکتر الهام به‌عنوان رئیس دفتر وقت رئیس‌جمهور آن را برگرداند و رئیس‌جمهور حتی آن را تحویل هم نگرفت.

دفعه دوم استعفا را به خود ایشان دادم، اما در همان‌جا پس داده و قبول نکردند؛ ولی بار سوم که استعفا کردم بحث شورای پول و اعتبار پیش آمد. آقای احمدی‌نژاد تصمیم گرفته بود حدود ۲۷ شورا مثل شورای مناطق آزاد، اشتغال، عالی بانک‌ها و حتی شورای پول و اعتبار را با هم منحل کنند که ظاهرا عنوان می‌شد به دلیل نظر حقوقی که دریافت کرده بودند چنین تصمیمی گرفته‌اند، اما من فکر می‌کنم چون شوراها را مانع یکسری تصمیم‌های یگانه و یکطرفه می‌دیدند، برای انحلال آن وارد عمل شدند.شیبانی گفته است: «خاطرم هست که در ۲۳ مرداد ماه سال ۱۳۸۶ انحلال شورای پول و اعتبار به بانک مرکزی ابلاغ شد. همان روز هم استعفای آخرم را مکتوب کردم.

تعجب من از اینجاست که یکی از دوستان سابقم به من گفته که چرا انحلال شورا را قبول کردم؟! باید تاکید کنم که همانطور که در بانک مرکزی ثبت شده، من در اعتراض به انحلال شورای پول و اعتبار استعفا کردم چون دیگر راهی باقی نمانده بود و هر آنچه مقاومت کردم به نتیجه‌ای نرسید. یک رئیس بانک مرکزی در این موقع غیر از این نمی‌تواند کاری کند. نمی‌توانستم که با رئیس‌جمهور و دولت بجنگم.