گروه بنگاه‌ها: هدف از انتشار اوراق مرابحه مبتنی بر سهام، تامین مالی جهت خرید سهام یک شرکت سهامی است. به گزارش «سنا»، معاون تامین مالی تامین سرمایه لوتوس پارسیان، درخصوص اوراق مرابحه مبتنی بر سهام، که به تازگی در کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس به تصویب رسیده است، گفت: این ابزار در تامین سرمایه لوتوس پارسیان طراحی و به سازمان بورس پیشنهاد شد و پس از بررسی‌ها و جلسات مختلف کارشناسان این شرکت و سازمان بورس، در سوم تیرماه به تصویب کمیته فقهی سازمان بورس رسید.

ابوالفضل شهرآبادی گفت: اوراق مرابحه مبتنی بر سهام، اوراق بهاداری هستند که بانی برای تامین مالی کل یا بخشی از منابع لازم جهت خرید مقدار مشخصی از سهام یک شرکت سهامی منتشر می‌کند. درواقع، این اوراق، همان اوراق مرابحه‌ای است که دارایی پایه آن «سهام» است. شهرآبادی افزود: پس از انتشار اوراق مرابحه توسط نهاد واسط، این نهاد به وکالت از دارندگان اوراق، وجوه حاصل از عرضه اوراق را صرف خرید نقدی سهام شرکت مورد نظر از شخص ثالث کرده و سپس اوراق سهام را در قالب قرارداد مرابحه به بانی واگذار می‌کند.

بانی نیز در سررسیدهای معین نسبت به تسویه ثمن سهام خریداری شده اقدام می‌کند. معاون تامین مالی تامین سرمایه لوتوس پارسیان درخصوص بازدهی دارندگان این اوراق گفت: دارندگان اوراق، مالکان مشاع مطالباتی هستند که بر اساس قرارداد مرابحه حاصل شده است. این اوراق دارای بازدهی ثابت و قابل خرید و فروش خواهد بود. این مقام مسوول درخصوص ضرورت طراحی ابزارهای نوین مالی در بازار سرمایه تاکید کرد: طراحی ابزارهای جدید برای توسعه بازار سرمایه ضرورت دارد؛ چراکه میزان ریسک‌پذیری و سلایق سرمایه‌گذاران بسیار متنوع است و با طراحی ابزارهای جدید می‌توان پاسخگوی این تنوع بود.

یک صندوق زمین و ساختمان با تضمین سود

وی یادآور شد: در همین راستا در تامین سرمایه لوتوس پارسیان نیز همواره تلاش شده است با ارائه ابزارها و مدل‌های جدید، نیازهای متنوع سرمایه گذاران درنظر گرفته شود. از جمله اینکه ابزار دیگری به تازگی در این شرکت طراحی شده و در مرحله دریافت مجوزها از سازمان بورس است. شهرآبادی درخصوص این ابزار جدید توضیح داد: باتوجه به ریسک گریزی سرمایه‌گذاران به ویژه برای سرمایه‌گذاری در ابزارهای جدید که سابقه فعالیت چندانی ندارند، ضمانت بازدهی در جلب اعتماد سرمایه‌گذاران اهمیت بسیاری دارد. از این رو، ما برای یک پروژه ساختمانی، برای اولین بار صندوق زمین و ساختمانی را طراحی کرده‌ایم که دارای سود تضمین شده است.