گروه بازرگانی: رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، واردات میوه‌ با وجود ممنوعیت را به دلیل تخلف و تخطی مجموعه‌ای از دستگاه‌ها عنوان و اعلام کرد: گزارش‌های مربوطه در حال جمع‌آوری است و تا چند روز آینده منتشر می‌شود.


حبیب‌الله حقیقی در گفت‌و‌گو با «ایسنا» اظهار کرد: ورود میوه‌های قاچاق از طریق مرزها و توسط افرادی به اصطلاح پیله‌ور صورت می‌گیرد ولی موضوع مهم این است که این افراد، پیله‌ور واقعی نیستند بلکه با سوءاستفاده از این عنوان و بدون رعایت قوانین و ضوابط مربوطه در این حوزه فعالیت می‌کنند.


فرود عسگری، مدیرکل واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به حجم مجاز واردات از طریق مرزنشینان، به قانون ساماندهی مبادلات مرزی مصوب سال ۱۳۸۴ نیز اشاره و اظهار کرد: در این قانون شرایط ورود کالا برای پیله‌وران، مرزنشینان و ملوانان مشخص و برای هرکدام از آنها مقرراتی لحاظ شده‌است. مثلا برای خانوار مرزنشین تعداد افرادی که می‌توانند از تسهیلات مرزنشینی استفاده کنند حداکثر پنج نفر است و باید سه سال ساکن منطقه مرزی بوده و کارت مرزنشینی دریافت کنند.


همین‌طور نوع و اقلام و میزان معافیت توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین و پس از تایید کار گروه ماده 12 قانون مذکور به تصویب هیات وزیران رسیده و ابلاغ می‌شود.


عسگری افزود: اقلام غذایی وارداتی تا ۱۰۰درصد و لوازم خانگی تا ۵۰درصد از معافیت گمرکی برخوردارند. وی با اشاره به اینکه سقف واردات مرزنشینی توسط گمرک محاسبه و نگهداری می‌شود، تصریح کرد: واردات در قالب ۷۵ قلم و براساس فهرست توسط مرزنشینان صورت می‌گیرد. گمرک به‌عنوان یکی از اعضای فعال کارگروه و درکنار سایر سازمان‌ها در حال اصلاح فهرست است.


عسگری، درباره میزان واردات مبادلات مرزی اظهار کرد: کل سقف موضوع این قانون برای واردات سه درصد کل واردات به ماخذ سال قبل است که این درصد شامل کل مرزنشینان می‌شود.


مدیر کل واردات، درباره واردات پرتقال و برخی میوه‌ها که واردات آنها به کشور ممنوع است از طریق مرزنشینان، تصریح کرد: در لیست کالاهای مجاز وارداتی از این طریق فقط میوه‌های گرمسیری وجود دارد به این ترتیب که مرزنشینان تنها می‌توانند انبه، آناناس و موز آن هم به میزان لحاظ شده در فهرست مذکور وارد کنند. هر مرزنشین نیز مجموعا به ازای هر نفر در کل سال تنها می‌تواند ۱۰ کیلوگرم میوه گرمسیری وارد کند. عسگری با تاکید بر اینکه بحث واردات پرتقال یا هر میوه آلوده دیگری ارتباطی با واردات مرزنشینی ندارد، عنوان کرد: واردات میوه‌های مورد نظر نیز با رعایت مجوزهای قانونی از جمله قرنطینه نباتی و بهداشت صورت می‌پذیرد.


مدیر کل واردات گمرک در پاسخ به این مساله که گفته می‌شود مرزنشینان با استفاده از کار‌ت‌ها و معافیت‌های خود سوءاستفاده‌هایی را انجام می‌دهند، گفت: کارت مرزنشینی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سرپرست خانوار صادر می‌شود و کالای وارده توسط مرزنشین در سامانه یکپارچه مدیریت مرزنشینان ثبت می‌شود، بنابراین امکان سوءاستفاده وجود ندارد. مرزنشین می‌تواند با استفاده از کارت خود به تنهایی واردات را انجام دهد که این امر به صرفه نیست. بنابراین مرزنشینان واردات خود را در قالب تعاونی مرزنشینان انجام می‌دهند.


رئیس سازمان توسعه تجارت نیز در پاسخ به سوال خبرگزاری تسنیم مبنی بر اینکه چرا اجازه واردات پیله‌وری در این حجم به کشور داده می‌شود به‌طوری که در حال حاضر مغازه‌ها از میوه‌های خارجی اشباع است، گفت: تنظیم بازار میوه براساس سیاست‌های موجود برعهده وزارت جهاد کشاورزی است. ولی الله افخمی‌راد در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا مجوز واردات پیله‌وری به کشور توسط بخش صنعت انجام می‌شود یا کشاورزی، اظهار کرد: میزان واردات محصولات پیله‌وری به حدی پایین است که درسال به ۱۰۰ میلیون دلار نیز نمی‌رسد. وی همچنین در پاسخ به این سوال که انواع میوه‌های خارجی در سطح شهر از کجا آمده‌ است، گفت: واردات میوه در این حجم از طریق پیله‌وری نیست.


افخمی‌راد درباره بازنگری در قرارداد تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه نیز گفت: طبق این قرارداد، هر طرف که ببیند این تعرفه به زیان کالاهای تولید داخلی‌اش تمام می‌شود می‌تواند با توافق، در قرارداد تغییر ایجاد کند که در این راستا دو سه مورد از کالاهای مورد نظر در حال بازنگری است که عمده این کالاها در صنایع نساجی هستند.


وی با بیان اینکه تراز بازرگانی کشور به نفع صادرات مثبت شده است، گفت: اگرچه قرار بود حجم صادرات غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد رشد داشته باشد اما به این مهم دست پیدا نکردیم. در سه ماه نخست امسال صادرات غیرنفتی کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد برخوردار بوده؛ هرچند که این روند راضی‌کننده نیست. وی در پاسخ به سوالی درخصوص واردات کالاهای غیرضروری به کشور گفت: منظور شما را از کالای غیرضروری متوجه نمی‌شوم اما کالاهایی که در کشور تولید می‌شود حتما ضرورت و بازار برای آن وجود دارد که تولید این محصول ادامه می‌یابد. در برخی از این کالاها به منظور ضرورت تولید و محدودیت در صادرات به خاطر مسائل حمل‌ونقل و گشایش ال‌سی مشکلاتی وجود دارد که منجر شده برخی از کالاها مانند فولاد در انبارها دپو شود.