شهر استراتژیک در شمال سوریه آزاد شد

گروه جهان: در اتحادی نانوشته نیروهای کرد و ارتش سوریه توانستند شهر «حسکه» را از دست نیروهای داعش خارج کنند. در شرایطی که با حمله داعش به شهر حسکه پیش‌بینی می‌شد داعش حضور طولانی مدت‌تری در این شهر داشته باشد اما ارتش سوریه و کردهای این کشور توانستند داعش را از این شهر به عقب برانند.


روزنامه وال‌استریت ژورنال می‌نویسد حمله داعش به دو نقطه از جمله کوبانی و حسکه در واقع برای این صورت گرفته تا نشان دهد هنوز ساختار قدرت این گروه در رقه حفظ شده است. در روزهای اخیر پیروزی‌های پیاپی کردها در نبرد با داعش موجب شده است که آمریکا به فکر تجهیز این گروه بیفتد.


این دو حمله در مناطقی که کردها دست بالا را دارند در واقع پس از عقب‌نشینی این گروه از کوبانی یک نوع حمله انتقام‌جویانه بوده است. تسخیر شهر حسکه نیز به دلیل موقعیت استراتژیکی که دارد برای گروه داعش از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. به گفته کارشناسان، چون این شهر در مسیر اتصالی سوریه و عراق واقع شده، تسخیر این شهر برای این گروه مهم است.


خبرگزاری‌ها روز دوشنبه گزارش دادند که شهر حسکه از دو جهت مورد حمله قرار می‌گیرد. ارتش سوریه و کردها با حمله به مواضع داعش توانستند آنها را از بخش عمده‌ای از حسکه بیرون کنند. شواهد حکایت از این دارد که این گروه هنوز در بخش‌های جنوبی این شهر تسلط دارد.


منابع محلی می‌گویند با پیروزی‌های ارتش سوریه و کردها، مردم محلی در حال بازگشت به خانه و کاشانه‌شان هستند.


در روز نخست که داعش به این شهر حمله کرد آشوری‌ها و کردهای غیرنظامی از این شهر فرار کرده بودند؛ اما با پیروزی مجدد جبهه مخالف داعش در سوریه، موجب بازگشت این خانواده‌ها به شهر شده است.


داعشی‌ها نگران این هستند که با پیروزی کردها در جبهه‌های جنگی این گروه به شهر رقه که اصلی‌ترین پایگاه این گروه است نزدیک شود. کردها توانسته‌اند تا ۵۰ کیلومتری شهر رقه نزدیک شوند و این زنگ خطری برای داعش به حساب می‌آید. اگر داعش می‌توانست این شهر را تصرف کند، توانسته بود خطر حضور کردها را در نزدیکی مقر اصلی خود کمتر کند و پس از مدت‌ها در یک جبهه در برابر کردها به پیروزی برسد.


حسکه در 270 کیلومتری شرق کوبانی قرار دارد و داعشی‌ها ماه‌هاست که درصدد تصرف آن هستند. این شهر، بزرگ‌ترین شهر در شمال شرقی سوریه است و نزدیک به نیم میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند.


هزاران نفر از آوارگان درگیری‌های سوریه نیز در آنجا مستقر هستند. شهر حسکه به مناطقی تقسیم می‌شود که هر یک از این مناطق به‌طور جداگانه توسط دولت سوریه و مقامات محلی کرد اداره می‌شوند. جمعیت این شهر را اعراب و کردها تشکیل می‌دهند. ده‌ها هزار نفر از شهروندان حسکه طی چند روز گذشته از این شهر گریخته بودند، اما با شکست داعش برخی از آنها به شهر بازگشته‌اند.


روزنامه دیلی‌استار لبنان نیز گزارش داد ارتش سوریه روز دوشنبه توانست یک بخش مهم شهر حسکه در جنوب این شهر را از گروه داعش پس بگیرد. همزمان یک گروه امدادرسانی بین‌المللی از آواره شدن دست کم 30 هزار نفر از ساکنان این شهر خبر می‌دهد و خبرگزاری‌ها به نقل از یکی از اعضای این گروه امدادرسانی که در عراق مستقر است، گفتند مردم شهر حسکه واقع در شمال سوریه، به شدت به غذا، آب، پناهگاه و کمک‌های دارویی و پزشکی نیازمند هستند.


برخی می‌گویند هنوز شهر حسکه محل زد و خوردهای پراکنده است و مردم صدای تیراندازی می‌شنوند. حضور داعش در قسمت جنوبی این شهر هنوز خطر بازگشت این گروه به شهر حسکه را تقویت کرده است. به گفته برخی از فعالان ناظر بر بحران سوریه، ده‌ها نفر از روز پنج‌شنبه تاکنون جان خود را از دست داده‌اند.


خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید در زد و خوردهای ارتش سوریه و داعش، 71 سرباز از ارتش سوریه و 48 نفر از داعشی‌ها کشته شده‌اند. در این درگیری‌ها همچنین گزارش شده است که 30 غیرنظامی کشته و تعدادی نیز زخمی شده‌اند.