شش اولویت در پرداخت وام
دنیای اقتصاد: رئیس‌کل بانک مرکزی در نامه‌ای به استانداران کشور، 6 اولویت در وام‌دهی به بنگاه‌ها را مشخص کرد. به گفته او، «بنگاه‌هایی بدون بدهی غیرجاری (ریالی و ارزی) در دو سال گذشته»، «بنگاه‌هایی بدون تعدیل نیروی کار»، «بنگاه‌هایی بدهکار به بانک به دلیل مطالبات دولتی»، «بنگاه‌هایی که تحت‌تاثیر شرایط اقتصادی (مانند نوسانات ناگهانی و شدید نرخ برابری اسعار) با مانع روبه‌رو شدند»، «بنگاه‌هایی که وام‌های قبلی را در محل موضوع قرارداد مصرف کردند» و«بنگاه‌هایی که پتانسیل صادرات غیرنفتی دارند» اولویت‌های اصلی برای دریافت تسهیلات به شمار می‌آیند.
دنیای اقتصاد:
رئیس کل بانک مرکزی طی نامه‌ای خطاب به استانداران 6 شرط استفاده از تسهیلات بانکی را مشخص کرد. به گزارش روابط‌عمومی بانک‌مرکزی، ولی‌الله سیف در این نامه، از رفع برخی‌ محدودیت‌ها برای بدهکاران غیرجاری خبر داد و افزود: مقرر شد واحدهای تولیدی که فعالیت آنها از توجیه مالی مناسبی برخوردار بوده و به‌رغم برخورداری از توان و ظرفیت سودآوری بالا، در برهه‌ای از سال‌های 1389 تا 1392 بنا به دلایلی خارج از حیطه اختیار و اراده نتوانسته‌اند به تعهدات خود در قبال شبکه بانکی کشور عمل کنند یا در فهرست بدهکاران بانکی قرار گرفته و در نتیجه در دریافت تسهیلات جدید به‌منظور تامین سرمایه در گردش با مشکل مواجه شده‌اند، منوط به داشتن شرایط خاصی، مجددا در اولویت استفاده از تسهیلات بانکی قرار گیرند.


در این نامه، شرایط استفاده از تسهیلات بانکی به شرح زیر اعلام شده است:


1- واحدهای تولیدی که به استناد صورت‌های مالی حسابرسی شده طی سه سال گذشته، به دلیل کاهش فروش ناشی از عوامل خارج از حیطه اختیار و اراده مدیریت، با کاهش سودآوری مواجه شده‌‌اند، لیکن ظرف دو سال قبل از آن و با وجود دریافت تسهیلات یا استفاده از خدمات بانکی، در هیچ‌یک از بانک‌ها یا موسسات اعتباری غیربانکی،‌ بدهی غیرجاری (اعم از ریالی یا ارزی) نداشته‌اند.


۲- واحدهای تولیدی که تسهیلات دریافتی قبلی را در محل موضوع قرارداد تسهیلات اعطایی مصرف کرده‌اند.


3- واحدهای تولیدی که تعدیل نیرو نداشته یا در صورت تعدیل نیرو، دریافت تسهیلات جدید این امکان را برای آنها فراهم می‌کند تا شرایط بازگشت به کار نیروهای تعدیل شده را فراهم کنند.


۴- واحدهای تولیدی که به دلیل عدم وصول مطالبات خود از دستگاه‌های اجرایی دولتی، شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت، نتوانسته‌اند تعهدات خود را در قبال شبکه بانکی کشور ایفا کنند.


5- واحدهای تولیدی که استمرار عملیات تولیدی آنها بنا به دلایلی خارج از حیطه اختیار مدیران و بر اساس شرایط کلان اقتصادی نظیر نوسانات ناگهانی شدید نرخ برابری اسعار با مانع مواجه شده است.


۶- واحدهای تولیدی که دارای توان صادراتی بوده و استمرار عملیات تولیدی آنها می‌تواند باعث افزایش صادرات غیرنفتی کشور شود.


رئیس کل بانک مرکزی همچنین تشکیل «کارگروه‌های استانی تسهیل و رفع موانع تولید» را یکی دیگر از مساعدت‌های نظام بانکی به فعالیت‌های تولیدی برشمرد و گفت: سرپرستان استانی بانک‌ها آمادگی دارند نهایت همکاری را با این کارگروه‌ها که با ریاست استاندار هر استان و به منظور رفع هرچه سریع‌تر مشکلات اجرایی و تسهیل فعالیت‌های تولیدی و تجاری در اقتصاد فعالیت خواهند کرد، معمول دارند و از اعمال یکسویه ‌نظرات تکلیفی به بانک‌ها اجتناب شود. وی تعامل مثبت، ارتباط موثر و هماهنگی مناسب میان بانک‌ها و کارگروه‌های استانی را مهم خواند و تاکید کرد: چنانچه این منابع ارزشمند و کمیاب به دلیل عدم‌دقت در تعیین اولویت‌ها به بنگاه‌های فاقد شرایط لازم اختصاص یافته و تبدیل به معوقه بانکی شود، دیگر طرح‌های استان از دسترسی به منابع مذکور محروم خواهند ماند. سیف در ادامه موضوع خروج اقتصاد از وضعیت دشوار رکودتورمی را مهم‌ترین چالش دولت تدبیر و امید در حوزه اقتصاد خواند و افزود:‌ طراحی و به‌کارگیری تدابیر مناسب برای علاج همزمان نرخ تورم 40 درصدی (در مهرماه 1392) و رکود عمیق8/ 6- درصدی (در سال 1391)،‌‌ در آن مقطع که اقتصاد به دلایل مختلف داخلی و خارجی با محدودیت‌های شدید مالی نیز مواجه بود،‌ گزینه‌های محدودی را پیش‌روی سیاستگذاری‌های اعتباری کشور قرار می‌داد. وی با اشاره به اینکه اتخاذ راهبردهای ناقض انضباط پولی و مالی در مقطع استقرار دولت یازدهم، ضمن ناکارآمدی در تحریک رشد اقتصادی می‌توانست آثار تورمی شدید و دستاوردهای تولیدی اندکی دربر داشته باشد، تاکید کرد: همزمان با رعایت اصل تامین مالی سالم نیازهای تولیدی،‌ تلاش شد خروج اقتصاد از رکود با قوت و قدرت و از طریق تخصیص کارآتر منابع محدود قابل تجهیز در اقتصاد دنبال شود.


رئیس شورای پول و اعتبار در همین زمینه افزود: سیاست‌های اعتباری و بودجه‌ای بر اساس اولویت‌گذاری تامین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی نسبت به تامین مالی سرمایه‌‌گذاری‌های جدید تنظیم شده است.