ایسنا: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اظهار تاسف از دولتی بودن بهزیستی در سال‌های گذشته با توجه به داشتن پول نفت در بودجه گفت: این در حالی است که چنین نهادی باید اجتماع‌محور باشد و در حال حاضر باید در این راستا تلاش‌هایی صورت گیرد. وی همچنین عنوان کرد: تصمیم داریم بخش اعظمی از یارانه‌هایی که حذف می‌شوند را در اختیار خانواده‌های نیازمند در جهت ایجاد حمایت‌های غذایی و مبارزه با فقر قرار دهیم.

علی ربیعی در حاشیه مراسم افطاری جمعی از خیران و سازمان بهزیستی کشور که در شیرخوارگاه آمنه برگزار شد، با بیان اینکه در حال حاضر سبک زندگی خصوصا در شهرهای بزرگ انزواگرایانه شده است، افزود: در حال حاضر شرایط اجتماعی ایران به گونه‌ای است که سبک زندگی به سمت انزواگرایانه پیش‌رفته و در این میان وسایل ارتباط اجتماعی جدید، روزنامه‌ها، تلویزیون و ... می‌توانند در تغییر این شرایط تاثیرگذار باشند. وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر نیازمندیم تا ارزش‌های زندگی جمعی و خیر جمعی را به جامعه بازگردانیم، زیرا در حال حاضر تنهایی بخش عظیمی از خصلت نسل دهه هفتادی‌ها و به‌ویژه دهه هشتادی‌ها شده و برای برون‌رفت از این شرایط باید سرمایه‌های اجتماعی بالایی داشته باشیم.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با تاکید بر اینکه مساعدت‌های اجتماعی در قالب خیر جمعی باید به جامعه بازگردانده شود، اظهار کرد: یکی از راهکارهای اساسی در این میان ایجاد اعتماد در میان مردم است و بهزیستی از این حیث محل بسیار مناسبی است. ربیعی ضمن انتقاد از اینکه بهزیستی در سال‌های گذشته بسیار دولتی شده، حال آنکه باید اجتماع‌محور باشد، اظهار کرد: در جامعه ما توانایی‌های زیادی برای استفاده از خیر جمعی وجود دارد و در مکان‌هایی چون حمام‌ها، چاپارخانه‌ها، تکیه‌ها و... که در حال حاضر به کلی فراموش شده‌اند، آثار بسیاری از خیر جمعی را می‌توان مشاهده کرد. وی در ادامه تاکید کرد: باید سازمان بهزیستی کشور و سایر حمایت‌های اجتماعی دولتی به سمت جامعه‌محوری و با شعار بهزیستی خانواده‌محور بروند.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن بیان اینکه سال گذشته در بهزیستی 1000 میلیارد تومان بودجه و 700 میلیارد تومان مشارکت مردمی مستقیم داشته‌ایم، افزود: باید ابعاد کمک به بهزیستی افزایش یابد و در این راستا دست کمک به سمت مردم دراز کرده‌ایم و از رسانه‌ها نیز کمک می‌گیریم. ربیعی تصریح کرد: کمک به نهادی چون بهزیستی نباید تنها مادی باشد، بلکه پزشکان، روانشناسان، اقشار مختلف جامعه، زنان خانه‌دار و ... همگی می‌توانند برای زندگی بهتر، ساخت مسکن، ایجاد اشتغال و ... مددجویان بهزیستی گونه‌های جدیدی از کمک‌های مردمی را ایجاد کرده و حتی در این راستا از ظرفیت‌های خانگی نیز استفاده شود. وی ادامه داد: باید مفهوم مشارکت تغییر کند و بدانیم که مشارکت فقط دادن پول نیست و برای کمک به فرزندان بهزیستی علاوه بر کمک‌های مادی به حمایت‌های اجتماعی - معنوی زیادی نیاز داریم. وی همچنین عنوان کرد: تصمیم داریم بخش اعظمی از یارانه‌هایی که حذف می‌شوند را در اختیار خانواده‌های نیازمند در جهت ایجاد حمایت‌های غذایی و مبارزه با فقر قرار دهیم.