گروه گردشگری: عدم اجرای تعهدات شهرداری در پرداخت اعتبار به پیمانکار مورد تایید اداره کل میراث فرهنگی استان تهران توقف مرمت کاروانسرای «دوقلو» را در پی داشت. به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با اعلام این خبر گفت: در جلسات متعدد با شهرداری منطقه ۲۰ تهران در مجموع ۲ میلیارد تومان (یک میلیارد تومان بابت کاروانسرای شاه عباسی و یک میلیارد تومان بابت کاروانسرای دو قلو در شهرری) تصویب شد.

رجبعلی خسروآبادی افزود: همزمان با تهیه طرح مرمت، پیمانکار مورد تایید اداره کل میراث فرهنگی استان تهران اقدام به خاکبرداری و کف‌سازی قسمتی از کاروانسرای دوقلو در شهر ری کرد ولی به علت عدم اجرای تعهدات شهرداری منطقه ۲۰ در پرداخت، طرح مذکور متوقف شد.

او با تاکید بر همکاری‌های مطلوب بین شهرداری و میراث فرهنگی استان تهران در حوزه مرمت و احیای آثار تاریخی گفت: به نظر می‌رسد شهرداری منطقه ۲۰ در تخصیص اعتبار برای این دو پروژه که دارای تفاهم‌نامه میان اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم حسنی است موفقیت چندانی به دست نیاورده است؛ بنابراین برخلاف آمادگی پیمانکار مورد تایید میراث فرهنگی استان، به‌دلیل عدم پرداخت بودجه مصوب شهرداری به دو پروژه مذکور، طرح‌های بازسازی فوق مسکوت مانده است.

خسروآبادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران خواست تا به شهرداری منطقه توصیه کنند در جهت تخصیص این اعتبار برای مرمت کاروانسراهای منطقه ۲۰ اقدام لازم انجام شود.

او خاطرنشان کرد: در حال حاضر عملیات مرمت در موزه صنعتی، میدان امام خمینی، خیابان ناصر خسرو و سردر باغ ملی از سوی شهرداری و زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در دست اقدام است.

کاروانسرای دوقلو از دو قسمت تشکیل شده که مساحت آنها با یکدیگر برابر است و از همین رو نام آن را کاروانسرای دوقلو نهاده‌اند. این مکان در دوره شاه عباس صفوی ساخته شده است و با ۴۰۰ سال قدمت جزو بناهای تاریخی شهر ری محسوب می‌شود.

کاروانسرای دوقلو در زمان قاجار توسط فردی از بزرگان ری اداره و از آن برای تخلیه بارهای شتر و انتقال نفت از باکو استفاده می‌شد.