احتمال عبور مترو از زیر میدان نقش جهان اصفهان و وضعیت حفاظت این محوطه‌ جهانی که یک بار دیگر در چند سال گذشته تهدید به قرار گرفتن در فهرست میراث در معرض خطر شده بود، توسط ارزیابان یونسکو بررسی می‌شود.

به گزارش «ایسنا»، محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و مسوول تدوین پرونده‌های ثبت جهانی، پیش از سفر به آلمان برای شرکت در سی‌ونهمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که از ۴ روز پیش در شهر بُن آلمان آغاز به کار کرده، در این زمینه گفت: برای متروی خط دو اصفهان یک گزارش تهیه شده و ارزیابی زیست محیطی و محیطی آن نیز انجام شده است. همچنین یکسری اطلاعات از طریق متروی اصفهان برای گزارش وضعیت حفاظت این محوطه که چند ماه پیش به یونسکو فرستاده شده بود در پرونده قرار گرفته و ما نیز به رسم امانت‌ نظارت خود را انجام دادیم، بنابراین گزارش‌ها عینا برای کمیته ارسال شدند. او با تاکید بر اینکه در گزارش وضعیت حفاظت عبور مترو از زیر میدان نقش جهان، چهار موضوع بررسی می‌شود، اظهار کرد: در موضوع نخست این بحث که آیا طرح جامع ترافیک تنها راه‌حل را عبور مترو از زیر میدان نقش جهان اصفهان می‌داند یا جای دیگری هم می‌تواند مدنظر باشد، بررسی می‌شود. طالبیان بررسی‌های باستان‌شناسی منطقه را دومین مورد قابل بررسی توسط کارشناسان ارزیاب یونسکو عنوان کرد و افزود:‌ براساس مورد سوم قابل بررسی، یک سال قبل از انجام هر گونه مداخله در ایجاد مترو از زیر میدان، باید تست‌های مهندسی زمین و ارتعاش با دستگاه‌های خاص انجام شده و نتیجه‌ گزارش‌ها به یونسکو ارسال و بررسی شود. به گفته‌ معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در چهارمین مورد قابل بررسی باید دید که آیا بناهای موجود در منطقه با توجه به استحکام شان، ظرفیت عبور مترو را دارند، یا خیر؟

مسوول تدوین پرونده‌های ثبت جهانی ادامه داد: اگر بدون گذراندن یک فرآیند و بدون تایید دستگاه‌هایی از سوی ایران یا یونسکو اقدامی در راستای ایجاد خط مترو در زیر میدان نقش جهان انجام شود، قطعا غیرمجاز است؛‌ همه‌ مسوولان شهری می‌دانند که هر مداخله‌ای که بخواهد پس از ثبت جهانی یک منطقه در آن نقطه رخ دهد، نه‌تنها حقوق ملی بلکه حقوق جهانی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد .