پدر «اس ام اس»  دیگر در دسترس نیست

ایسنا: «متی مکونن»، پیشگام فنلاندی فناوری‌های ارتباطی و پدر سرویس پیامک جهان در سن ۶۳ سالگی در اثر بیماری درگذشت. مکونن که مسوول طراحی ایده پیام کوتاه یا اس‏ام‏اس شناخته شده، خود را «پدر بی تمایل» پیامک خوانده و هرگز افتخار ابداع این فناوری را به‌صورت فردی قبول نکرده است. وی ایده پیامک را با دو همکارش در یک پیتزافروشی طی یک نشست مخابرات در سال ۱۹۸۴ در کپنهاگ مطرح کرده بود. پیامک پس از مداخله مستقیم مکونن، به‌طور گسترده‏ای توسعه یافت؛ برای مثال، فرمت ۱۶۰ حرفی آن در سال ۱۹۸۵ توسط فرآیندهام هیلبراند تعیین شد و در سال ۱۹۹۲ نیل پاپورث نخستین پیام کوتاه متنی جهان را از یک رایانه به تلفن همراه توسط شبکه وودافون (Vodafone) ارسال کرد.

شرکت نوکیا، کارفرمای سابق مکونن نیز نقش مهمی در محبوب‏سازی این سرویس ایفا کرد. عرضه تلفن همراه ۲۰۱۰ نوکیا در سال ۱۹۹۴، ارسال پیامک را برای مردم تسهیل کرد و منجر به مقبولیت گسترده‏تر آن شد. سرویس پیامک به مرور محبوبیت بیشتری پیدا کرد، اما محبوبیت آن با ورود سرویس‏های پیامک غیر سلولی دیگر مانند واتس‏آپ و وایبر کاهش یافت.

در سال ۲۰۰۰ مکونن به عنوان مدیر واحدها به شرکت خدمات حرفه‏ای شبکه‏های نوکیا پیوست و از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵، مدیرعامل شرکت Finnet Oy بود.

متاسفانه مکونن موفق نشد اختراع پیامک را به ثبت برساند زیرا در سال ۱۹۸۴ تنها به شکل یک ایده درک شده بود، اگرچه وی در سال ۲۰۰۸ موفق به کسب جایزه نوآوری اکونومیست در گروه محاسبات و مخابرات برای طرح پیامک خود شد.