نظریه «نشت اقتصادی» غلط است

آلانا پتروف گزارشگر ارشد سی‌ان‌ان ثروت از ثروتمندان به فقرا نشت نمی‌کند. این نتیجه‌گیری آخرین پژوهش صندوق بین‌المللی پول است. در واقع، پژوهشگران یافته‌اند که وقتی پردرآمدهای جامعه پول بیشتری درمی‌آورند، رشد اقتصادی کند می‌شود. از آن طرف، وقتی مردم فقیرتر درآمد بیشتری کسب می‌کنند، کل جامعه از این وضعیت نفع می‌برد. محققان صندوق بین‌المللی پول محاسبه کرده‌اند که وقتی درآمد ۲۰ درصد پردرآمد جامعه یک درصد افزایش پیدا کند، نرخ سالانه رشد ظرف ۵ سال حدود ۱/ ۰ درصد رشد می‌کند. بنابراین این پژوهش که ۱۵۰ کشور را مورد تحلیل قرار داده است، نشان می‌دهد که «مزایای موجود از بالا به پایین نشت پیدا نمی‌کند. این در حالی است که وقتی ۲۰ درصد کم‌درآمد جامعه شاهد رشد یک درصدی درآمد خود هستند، نرخ رشد در ۵ سال، هر سال تقریبا ۴/ ۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

گزارش تازه صندوق پول، عمیق‌تر شدن نابرابری را «چالش تعیین‌کننده دوره ما» خوانده است که در واقع تکرار سخنان پیشین باراک اوباما است. نویسندگان این گزارش صندوق بین‌المللی پول توضیح می‌دهند که نابرابری درآمدی رشد را کاهش می‌دهد چراکه افراد فقیر برای پرداخت هزینه‌های مراقبت پزشکی و تحصیلات در تقلا هستند، امری که به کل جامعه آسیب می‌زند.

این گزارش می‌گوید: «افزایش درآمد ثروتمندان می‌تواند باعث کاهش سرمایه‌گذاری در تحصیلات شود چراکه کودکان فقیر به مدارس کم‌کیفیت می‌روند و بعد هم کمتر قادر خواهند بودبه کالج بروند؛ در نتیجه بهره‌وری نیروی کار در دنیایی برابر بهتر و بالاتر خواهد بود.»

این گزارش، پژوهش‌های دیگر سازمان‌های بین‌المللی و اقتصاددانانی مانند جوزف استیگلیتز را تایید می‌کند. این برنده نوبل اقتصاد از جمله اقتصاددانانی است که علیه رشد نابرابری فعالیت می‌کند و گزارش تازه صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که حق با او بوده است.