گروه فرهنگ و هنر: پردیس‌های سینمایی در سال‌های اخیر توانستند بخش قابل‌توجهی از مخاطبان سینمای ایران را جذب کنند. شکل سینماداری در بسیاری از کشورهای جهان تغییر کرده است و سرمایه‌گذاران فرهنگی در این بخش ترجیح می‌دهند سالن‌های سینما را در مجموعه‌ای تجاری- فرهنگی بنیان بگذارند.تجربه ثابت کرده است که سالن‌هایی که در چنین وضعیتی شروع به کار می‌کنند با استقبال مطلوب‌تری نسبت به سالن‌های سینمایی سنتی روبه‌رو خواهند بود. تجربه ساخت پردیس‌های سینمایی در ایران هم این اتفاق را تایید می‌کند و پردیس‌های سینمایی تهران در سال‌های اخیر توانستند پای علاقه‌مندان زیادی را به سالن‌ها باز کنند. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل رونق سینماها در این دوران را باید پای گسترش پردیس‌ها گذاشت. با این حال روز گذشته رقم فروش سینماهای کشور از سوی موسسه سینما شهر اعلام شد و نشان داد که بیشترین میزان فروش متعلق به پردیس‌ها بوده است. نکته‌ای که ضرورت ساخت پردیس‌ها در سراسر ایران را به نمایش می‌گذارد و بی‌تردید باعث آشتی مردم با هنر هفتم خواهد بود.

پیشتازان فروش در سینما

براساس اعلام موسسه سینما شهر، پردیس سینمایی کورش که شروع به کار کرد با فروش متوسط ۸۶۲ میلیون تومان در ماه در سه ماه نخست سال ۹۴ بیشترین فروش متوسط کل سینماهای کشور را به خود اختصاص داده است. این سینما در سال ۹۳ به‌طور متوسط هر ماه ۴۹۷ میلیون تومان فروش داشته است. کورش در مدت زمان کوتاهی از فعالیت خود توانسته تاثیرگذار عمل کند و روزهای موفقی را پشت سر بگذارد.

پردیس سینمایی آزادی که یکی دیگر از فعال‌ترین مجموعه‌های سینمایی تهران در چند سال اخیر بوده است هم با فروش ۶۴۳ میلیون تومان به‌طور متوسط در هر ماه در ابتدای سال ۹۴، پس از سینما کورش بیشترین فروش را به خود اختصاص داده است. این سینما در سال‌های ۹۱ تا ۹۳ نیز به ترتیب به‌طور متوسط در هر ماه ۲۵۲، ۳۹۰ و ۵۶۵ میلیون تومان فروش داشته است. پردیس هویزه مشهد هم با فروش متوسط ماهانه ۳۷۶ میلیون تومان در ابتدای سال ۹۴ در رتبه بعدی قرار دارد. این سینما در سال‌های ۹۱ تا ۹۳ نیز به ترتیب به‌طور متوسط در هر ماه ۹۶، ۱۶۱ و ۲۷۳ میلیون تومان فروش داشته است. در این میان سهم پردیس سینمایی ملت هم فروش متوسط ماهانه ۲۸۸ میلیون در سه ماه نخست سال ۹۴ و قرار گرفتن در رتبه چهارم فروش بوده است. این سینما از سال ۹۱ تا ۹۳ در هر ماه به‌طور متوسط ۱۸۰، ۲۲۲ و ۲۶۷ میلیون تومان فروش داشته است.

سهم سالن‌های سنتی

تا اینجای کار پردیس‌های تهران پیشتازان فروش در سینما بوده‌اند اما برخی از سینما‌های سنتی نسبت به پردیس‌هایی همچون اریکه ایرانیان به سینماهای سنتی رسیده است. در این میان پردیس زندگی تنها پردیس تهران است که فروش آن کمتر از یک سینمای سنتی بوده است؛ بنابراین سینما فرهنگ تهران در سه ماه نخست امسال به‌طور متوسط در هر ماه ۲۵۳ میلیون تومان فروش داشته است. متوسط فروش این سینما در هر ماه در سال‌های ۹۱ تا ۹۳ به ترتیب ۱۳۶، ۱۴۶ و ۱۶۵ میلیون تومان بوده است. بعد از سینما فرهنگ، پردیس زندگی در جایگاه بعدی از منظر متوسط فروش در هر ماه قرار دارد. این سینما در سه ماه نخست امسال ۲۴۲ میلیون تومان فروش داشته و در سال‌های ۹۱ تا ۹۳ نیز به‌طور متوسط در هر ماه ۱۷۶، ۱۹۶ و ۲۵۵ میلیون تومان فروش داشته است. سینما ایران تهران با فروش متوسط هر ماه ۱۴۶ میلیون تومان در هر ماه در سال ۹۴ و فروش ۸۳ میلیون تومان، ۷۵ و ۹۹ میلیون تومان در سال‌های ۹۱ تا ۹۳ در جایگاه بعدی قرار دارد.

سینما ایران تهران هم با فروش متوسط هر ماه ۱۴۶ میلیون تومان در هر ماه در سال ۹۴ و فروش ۸۳ میلیون تومان، ۷۵ و ۹۹ میلیون تومان در سال‌های ۹۱ تا ۹۳ در جایگاه بعدی قرار دارد.

رقابت شهرستانی‌ها

بعد از سینماهای تهران که رکوردهای فروش را در دست دارند سینما ساویز کرج هم توانسته در لیست رکوردداران جایی برای خودش دست و پا کند. این سینما در این رتبه‌بندی با فروش متوسط هر ماه ۱۴۲ میلیون در ابتدای سال ۹۴ و ۶۴، ۷۱ و ۱۳۷ میلیون تومان از سال ۹۱ تا ۹۳ به صورت ماهانه در جایگاه بعدی قرار دارد.

شاید نکته تعجب‌برانگیز این لیست رقم‌های فروش سالن‌های اریکه ایرانیان باشد. مجموعه‌ای که پیش‌بینی می‌شد در رقابت نزدیکتری با رقبایش قرار داشته باشد اما این اتفاق نیفتاده و میزان فروش سالن‌هایش از برخی سالن‌های قدیمی کمتر است. اریکه ایرانیان در سال ۹۴ به‌طور متوسط در هر ماه ۱۳۵ میلیون فروش داشته است. این سینما از سال ۹۱ تا ۹۳ به‌طور متوسط ۱۴۱، ۱۰۲ و ۱۱۴ میلیون تومان در هر ماه فروش داشته است. همان‌گونه که در این گزارش آمده است فروش پردیس‌های سینمایی نسبت به سالن‌های سنتی بسیار چشمگیرتر است و از اینجا به بعد آمارهای مربوط به سالن‌های خاطره‌انگیز و قدیمی است. سینماهای قدیمی به دنبال یکدیگر حرکت می‌کنند و فروش آنها نسبت به یکدیگر فرق زیادی ندارد. اتفاقی که قابل پیش‌بینی هم بود.سینما ماندانا با فروش متوسط ۱۲۳ میلیون در ابتدای سال ۹۴، ۱۲۴ میلیون در سال ۹۳، ۷۲ و ۷۷ میلیون تومان در سال ۹۲ و ۹۱ به ترتیب در رتبه بعدی قرار دارد. سینما جوان هم با فروش ۱۱۳ میلیون تومان در سه ماه نخست سال ۹۴ در رتبه بعدی قرار دارد. این سینما به‌طور متوسط در هر ماه از سال ۹۲ تا ۹۳ به ترتیب ۲۳ و ۷۲ میلیون تومان فروش داشته است.

سینما قدس اصفهان نیز با فروش ۱۰۹ میلیون تومان به‌طور متوسط در هر ماه در سال ۹۴ در رتبه بعدی قرار دارد. این سینما از سال ۹۱ تا ۹۳ به‌طور ماهانه ۲۱، ۳۱ و ۹۱ میلیون تومان فروش داشته است. سینما مرکزی با فروش ۹۲ میلیون تومان در هر ماه در ابتدای سال ۹۴ و فروش ۶۸، ۷۳ و ۹۴ میلیون تومان به‌طور متوسط در هر ماه از سال ۹۱ تا ۹۳ در رتبه بعدی قرار دارد. سینما شکوفه نیز با فروش متوسط ماهانه ۸۸ میلیون تومان در ابتدای سال ۹۴، ۱۰۶ میلیون در سال ۹۳، ۶۸ میلیون در سال ۹۲ و ۶۵ میلیون تومان در سال ۹۱ سینمای بعدی از منظر فروش ماهانه است. سینما فلسطین هم با فروش متوسط ۵۲ میلیون تومانی در ابتدای سال ۹۴ در رتبه بعدی قرار دارد. این سینما از سال ۹۱ تا ۹۳ به ترتیب در هر ماه ۳۰، ۳۳ و ۴۶ میلیون تومان فروش داشته است.

محبوب‌ترین سینماهای کشور