منیـره نظامیوند‌چگینی: دیروز در بازار نفت زنگ ریزش قیمت‌ها به صدا درآمد و تابلوهای معاملاتی قرمز شد تا سایه این نوسان باز هم همچون ایام گذشته بر سر بازارها سنگینی کند. به گزارش بلومبرگ، در آخرین معاملات انجام شده در بازارهای جهانی تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۵:۰۰)، هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افت محسوس ۶۰/ ۱ درصدی (معادل ۹۵ سنت) تا مرز ۵۸ دلار و ۵۲ سنت نیز پایین آمد؛ همچنین نفت خام برنت نیز کاهش ۱۰/ ۱ درصدی به اندازه ۷۰ سنت را تجربه کرد و در محدوده ۶۲ دلار و ۸۹ سنت مورد دادوستد قرار گرفت. البته در میانه روز تا سطوح پایین‌تر نیز افت کردند؛ اما موفق به اصلاح هرچند اندک خود شده و مجددا رشد محدودی داشتند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از پلیمرآپدیت، در پی ریزش قیمت نفت، بهای اکثر محصولات پتروشیمیایی تحت تاثیر قرار گرفته و در مسیر نزولی گام برداشتند. در این میان، شدت ریزش‌ها در بازارهای آسیایی قابل توجه تر بود، تا جایی که افت برخی از محصولات، نگرانی‌هایی را برای فعالان ایجاد کرد. دیروز در معاملات انجام شده در بازارهای آسیا، بهای محصولاتی همچون پاراکسیلین، پلی‌استایرن، اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) اکریلو نیتریل (ACN)، استایرن مونومر، تولوئن، بنـزن، پلی‌پروپیلن، ایزومر زایلن مخلوط، فنول، استون و اتیلن با کاهش چشمگیری همراه بود، در حالی‌که سود سوزآور در مسیر صعودی قرار داشت. در این میان اما پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) بدون تغییر به معاملات خود ادامه داد. براساس اعلام نظر کارشناسان، روند نزولی قیمت اتیلن در آسیا در پی کاهش ارزش محصولات انرژی بالادستی از یک سو و افت تقاضا برای پلی‌اتیلن (PE) از سوی دیگر تشدید شد. همچنین فاکتور دیگری که به سقوط هرچه بیشتر قیمت این محصول دامن زد، وجود مازاد تولید و عرضه محصول و نیز تغییر سلایق خرید مشتریان در منطقه عنوان شده است.

براساس گزارش‌ها؛ افت بهای فنول و استون در بازارهای آسیایی نیز به دنبال تضعیف روند تقاضا و نیز کاهش قابل توجه ارزش بنزن در منطقه صورت گرفت. در تازه ترین دادوستدها، قیمت بنزن فوب کره با افت شدید 65 دلاری نسبت به هفته گذشته تا 780 دلار آمریکا بر هرتن کاهش را ثبت کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، بسیاری از تحلیلگران براین باورند که انتظار می‌رود بازار محصولات پتروشیمی با حمایت دولت‌ها در مناطق آسیا و اقیانوسیه رشدی تا مرز 885 میلیارد و 7 میلیون دلار آمریکا را تا سال 2020 میلادی محقق کند. موسسه تحقیقات شفافیت بازار (Transparency Market Research)؛ در جدیدترین گزارش خود، مطلبی با عنوان «تجزیه و تحلیل صنعت پتروشیمی جهانی، حجم، صادرات و واردات، رشد، روند و پیش‌بینی بازه 2014 - 2020» را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، بازار پتروشیمی جهانی در سال 2013 میلادی، ارزشی بالغ بر 558 میلیارد و 61 میلیون دلار آمریکا برای خود به ثبت رسانده و پیش‌بینی می‌شود این میزان از سال 2014 تا سال 2020 میلادی تا بیش از 885 میلیارد دلار رشد خواهد داشت.

محصولات پتروشیمی به‌طور گسترده در صنایع مختلف از جمله ساخت و ساز، خودرو و بسته بندی استفاده می‌شود؛ از این رو، باتوجه به بالا بودن احتمال پیشرفت این صنایع، می‌توان به شکوفایی هرچه بیشتر پتانسیل‌های بالقوه رشد در بازار پتروشیمی جهانی امیدوار بود. در دسترس بودن منابع فراوان مواد خام و خوراک مورد نیاز برای بازار محصولات پتروشیمیایی در خاورمیانه، منطقه‌ای که بزرگ‌ترین‌ تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان نفت خام و گاز طبیعی در جهان را داراست، یکی دیگر از عوامل تقویت بازار پتروشیمی به‌شمار می‌رود. همچنین انتظار می‌رود طرح‌های دولت هند و چین برای ایجاد مجتمع‌های پتروشیمی نیز محرک رشد دیگری برای محصولات پلیمری باشد. با این حال، پیش‌بینی می‌شود مشکلات احتمالی ناشی از تولید و مصرف بالای این مواد برای محیط زیست، به‌عنوان یک مانع بازدارنده برای رشد بازار در طول دوره مد نظر تلقی شود. براساس این گزارش، اتیلن با اختصاص سهم بیش از 25 درصدی از بازار جهانی پتروشیمی در سال 2013 میلادی، در صدر اهمیت قرار داشته است. پس از اتیلن، پروپیلن در رده بعدی جای گرفت. سایر پتروشیمیایی‌ها مانند بوتادین، بنزن، زایلن، تولوئن، وینیل و استایرن نیز سهم‌های قابل توجهی از بازار جهانی پتروشیمی در سال 2013 را به خود اختصاص دادند. براساس پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود از میان محصولات پتروشیمی در بازه زمانی 2014 تا 2020 میلادی، سریع‌ترین رشد را متانول داشته باشد. رشد متانول به‌طور مستقیم مربوط به استفاده روزافزون از آن در ترکیب بنزین و نیز فرآیند تبدیل متانول به الفین (MTO) خواهد بود.