گروه بنگاه‌ها: میزان تولید گندله در مجتمع صنعتی اردکان طی 3 ماه اول سال جاری از مرز 860 هزارتن فراتر رفت و رکورد قابل توجهی در تولید گندله این مجتمع به‌جا گذاشت.

مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر واحدهای تولید فولاد در کشور بخشی از نیاز خود به گندله را از خارج کشور تامین می‌کنند؛ به‌طوری‌که در سال گذشته بیش از 2 میلیون و 164 هزار تن گندله و کنسانتره‌، به ارزش تقریبی 366 میلیون دلار وارد کشور شده است. بنا بر این رابطه عرضه و تقاضا ایجاب می‌کند از حداکثر توان و ظرفیت این مجتمع برای تامین نیاز واحدهای فولاد‌سازی به مواد اولیه استفاده کنیم. محمود نوریان افزود: معدن چادرملو با ذخیره ۳۲۰ میلیون تن سنگ آهن از سال 1378 مورد بهره برداری قرار گرفته و با 5 خط تولید کنسانتره سنگ آهن، سالانه بالغ بر 10‌میلیون و 500 هزار تن کنسانتره تولید می‌کند و در حال حاضر به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ تولید‌کننده کنسانتره سنگ آهن کشور محسوب می‌شود.

وی همچنین گفت: برای تولید 5/ 10 میلیون تن کنسانتره در این مجتمع، حدود 16 میلیون تن سنگ‌آهن پر عیار برداشت می‌شود. این درحالی است که کمتر از 10 سال دیگر ذخیره معدن چادرملو به پایان می‌رسد و در صورت عدم بهره برداری از معادن جدید در مجاورت این مجتمع، سرمایه 17 هزار میلیارد تومانی شرکت بلا‌استفاده می‌ماند. نوریان تاکید کرد: آنومالی D19 با 100 میلیون تن ذخیره اولیه سنگ آهن در مجاورت مجتمع فعلی چادر ملو شناسایی شده و چنانچه به این شرکت واگذار شود، می‌توان برای ادامه فعالیت‌های آتی مجتمع چادرملو برنامه ریزی کرد. به گزارش روابط عمومی چادرملو، محمود نوریان در رابطه با اقتصادی‌بودن طرح‌های چادرملو و نرخ بازگشت سرمایه در این شرکت گفت: درحال‌حاضر معدن چادرملو بین سال‌های ۷۸ تا ۹۲ نزدیک به ۸ میلیارد دلار بر مبنای متوسط قیمت جهانی بنادر ایران از تولیدات خود برای کشور صرفه‌جویی ارزی داشته است.