راز قدرت در آمریکا - ۱۱ تیر ۹۴

جوزف نای

استاد دانشگاه هاروارد

بخش پایانی

گروه ترجمه: البته بسیاری، نگران تاثیر این مهاجرت‌ها بر ترکیب جمعیتی جامعه آمریکا هستند. اما حقیقت این است که ترس‌های مردم از این یکسان‌سازی جمعیتی و تاثیر مهاجرت بر حس یکپارچگی هویت آمریکایی چیز جدیدی نیست.


حزب مخفی «هیچ نمی‌دانم» (Know-Nothing) بر اساس مخالفت با مهاجران، به‌ویژه مهاجران ایرلندی تشکیل شد. یک قرن بعد، همین کشور یک رئیس‌جمهوری ایرلندی کاتولیک را به‌عنوان رئیس‌جمهوری خود برگزید. آمریکا همچنان کشور مهاجران باقی ماند، کشوری که فرصت‌های بسیاری را برای تازه‌واردها به ارمغان می‌آورد. طی قرن بیستم، آمریکا بالاترین درصد ساکنان خارج متولد شده را در سال ۱۹۱۰ شاهد بود که ۷/ ۱۴ درصد از کل جمعیت این کشور را تشکیل می‌داد. یک قرن بعد، یعنی امروز، حدود ۴۰ میلیون نفر یا نزدیک به ۱۳ درصد آمریکایی‌ها شهروندان خارجی هستند.


با وجود اینکه آمریکا ملتی از مهاجران را در خود جای داده است، یک نظرسنجی جدید که توسط موسسه پوو انجام شده است، نشان می‌دهد 36 درصد از آمریکایی‌ها خواستار کاهش مهاجرت‌های قانونی هستند. اما چرا؟ به نظر می‌رسد هم تعداد و هم اصلیت مهاجران باعث شده نسبت به تاثیر مهاجرت بر فرهنگ آمریکایی نگرانی‌هایی ایجاد شود. داده‌های منتشر شده از سرشماری سال 2010 نشان می‌دهد تعداد روزافزون لاتین‌تبار‌ها در جامعه آمریکا زندگی می‌کنند و اکنون 16 درصد از آن را تشکیل می‌دهند. بر این اساس، اکنون لاتین‌تبارها جای آفریقایی‌تبارها را به‌عنوان بزرگ‌ترین اقلیت جامعه آمریکایی گرفته‌اند. اما در شرایطی که منتقدان نگران آن بودند که آنها نخواهند توانست با جامعه تطبیق یابند، اغلب شواهد حکایت از آن دارد که مهاجران جدید، توانسته‌اند دست کم با همان سرعتی که اسلافشان جذب این جامعه شدند، خودشان را با شرایط جدید تطبیق دهند. چند سال پیش، از لی کوآن یوو، نخست‌وزیر پیشین سنگاپور پرسیدم که آیا فکر می‌کند چین قدرت برتر قرن بیست و یکم ایالات‌متحده را پشت سر خواهد گذاشت یا نه. او پاسخ داد: «نه»، چون ایالات‌متحده قادر است با جذب بهترین و باهوش‌ترین افراد از سایر نقاط جهان خود را بازتولید کند و به‌وسیله این افراد فرهنگی متنوع برای خلاقیت ایجاد کند. چین دارای جمعیتی 3/ 1 میلیارد نفری است اما به عقیده او فرهنگ چین-محور آن باعث می‌شود کمتر از ایالات‌متحده به خلاقیت برسد. چون آمریکا می‌تواند از خیل عظیم بیش از 7 میلیارد نفر از افراد با استعداد جهان برای خود انتخاب کند. به همین دلیل آمریکا ملتی از مهاجران را در خود جای داده است.