گروه خبر: تلاش نمایندگان مجلس برای استیضاح برخی وزیران کابینه حسن روحانی همچنان ادامه دارد. تنها یک هفته از برگزاری جلسه استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در بهارستان می‌گذرد و این درحالی است که مجلسی‌ها همچنان که در تعطیلات تابستانی به سر می‌برند، استیضاحی دیگر را پیگیری می‌کنند.

یک عضو کمیسیون عمران دیروز از برگزاری نشست مشترک نمایندگان خواهان استیضاح وزیر راه و شهرسازی با عباس آخوندی خبر داد. حامد قادرمزی به خبرگزاری تسنیم گفته است که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، نشست مشترک استیضاح‌کنندگان با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی هفته آینده برگزار می‌شود. به گفته این عضو کمیسیون عمران، قرار است در این نشست وزیر راه و شهرسازی توضیحاتی درباره موارد استیضاحش از جمله برنامه‌های این وزارتخانه برای ساماندهی مسکن مهر به نمایندگان استیضاح‌کننده ارائه کند. او زمان دقیق این نشست را نامشخص خواند و تاکید کرد که اگر توضیحات آخوندی در این جلسه برای استیضاح‌کنندگان قانع‌کننده نباشد، استیضاح وی تقدیم هیات‌رئیسه مجلس می‌شود.


پیش از این مهرداد لاهوتی، عضو دیگر کمیسیون عمران در توضیح اولین جلسه استیضاح‌کنندگان با آخوندی در این کمیسیون، اظهارات آخوندی را قانع‌کننده خوانده و تاکید کرده بود که احتمالا استیضاح وزیر راه منتفی شود. او علاوه بر این به «آنا» گفته بود که امکان کاهش امضاها تا روز اعلام وصول استیضاح وجود دارد؛ چون تعداد امضاکنندگان استیضاح ۲۵ نفر است و تعدادی از آن کم شده است. موضوع استیضاح عباس آخوندی بیستم خردادماه در کمیسیون عمران مطرح شد؛ طرحی که در همان ابتدا به امضای ۳۰ نماینده مجلس رسیده بود. این در حالی بود که مجلسی‌ها درگیر استیضاح علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش بودند. حسن کامران در گفت‌وگو با «ایلنا» یکی از محورهای مهم این استیضاح را در مورد برنامه‌هایی خواند که وزیر راه و شهرسازی در حوزه عمومی، حمل‌ونقل و مسکن و شهرسازی در روزهای ابتدایی مسوولیت خود به مجلس ارائه داد؛ اما تاکنون این برنامه‌ها عملی نشده است. به گفته کامران، انعقاد برخی قراردادها، از جمله مسائلی است که نمایندگان مجلس در مورد استیضاح عباس آخوندی، مورد سوال قرار خواهند داد. در میان ۲۵ ماده تدوین شده برای این استیضاح موضوعاتی چون عزل و نصب‌های بدون دلیل و حذف نیروهای مومن، عدم‌پیگیری و حل مشکلات مسکن مهر، عدم‌حمایت از مسکن محرومان و... دیده می‌شود. گمانه‌زنی‌ها درباره استیضاح آخوندی پیش از برگزاری جلسه استیضاح فانی مطرح شده بود؛ موضوعی که با رای مجلس به ماندگاری فانی در جایگاه وزیر آموزش و پرورش زمزمه‌هایی درباره جدی بودن استیضاح بعدی را آشکار کرد. این زمزمه‌ها حاکی از آن بود که نمایندگان به فانی رای دادند تا آخوندی را برکنار کنند. در این باره می‌توان به اظهارنظر برخی نمایندگان، یک روز پس از رای اعتماد دوباره بهارستان به فانی اشاره کرد. ازجمله آنکه محمد قسیم عثمانی از تلاش‌ها برای استیضاح آخوندی خبر داده بود. او که از طراحان استیضاح علی‌اصغر فانی بود، به روزنامه اعتماد توضیح داد: «در همان جلسه اولی که برای بررسی این استیضاح تشکیل شده بود، فهمیدیم که موضوع کشاندن وزیر راه به مجلس موضوعی فنی نیست. او همچنین گفته است که طیف منتقد دولت نمی‌خواستند کارت خود را با برکناری علی‌اصغر فانی برای استیضاح‌های موثرتر بسوزانند. حالا یک عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس می‌گوید که نمایندگان مخالف دولت به دنبال کلید زدن استیضاح سه وزیر کابینه حسن روحانی بودند.


ابوذر ندیمی در گفت‌وگو با خبرآنلاین در پاسخ به این سوال که نظر مجلس درباره استیضاح‌های سریالی چیست و یکی از نمایندگان گفته است علت رای اعتماد به فانی، استیضاح آخوندی بوده است، تاکید کرد: من قبل از جلسه رای اعتماد مجدد به معاون اول رئیس‌جمهوری گفتم که گروهی این گونه در مجلس تبلیغ می‌کنند که فانی را حفظ کنیم تا بتوانیم آخوندی را استیضاح کنیم.


به گفته ندیمی، معنی استیضاح آخوندی در واقع زمینه چینی برای استیضاح زنگنه و ربیعی است؛ چرا که در جریان رای اعتماد به کابینه روحانی، مخالفان دولت قرار بود به ۶ وزیر پیشنهادی یعنی نجفی، سلطانی فر، میلی منفرد، آخوندی، زنگنه و ربیعی رای ندهند؛ اما در نهایت سه نفر اول رد و سه نفر دوم توانستند به دولت راه پیدا کنند. او با تاکید بر اینکه همان گروهی که در رای اعتماد به دنبال حذف ۶ وزیر بودند در حال حاضر می‌خواهند وظیفه خود را تکمیل کنند، تاکید کرد: دست آنها رو شده و تلاش آنها دیگر فایده‌ای ندارد و ما معتقدیم که مجلس بازی نمی‌خورد. با این همه، نتیجه ماجرای استیضاح‌ها به اتمام تعطیلات مجلس و از سرگیری جلسات رسمی بهارستان بستگی دارد.