گروه بازار پول: اونس طلا که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه را به نوسان کاهشی در ابتدای محدوده ۱۱۷۰ دلار گذرانده بود، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه به نوسان در انتهای محدوده ۱۱۶۰ دلار رو آورد. روز جمعه تا ساعت ۷ بعدازظهر به وقت تهران بهای ۱۱۶۷ دلار برای اونس فلز زرد ثبت شد، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته گذشته رقم خورده باشد.اونس روز چهارشنبه روی قیمت ۱۱۶۸ دلار ایستاد. افت طلا در سومین روز کاری هفته به دلیل افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام و افزایش شاخص دلار بود. در این روز رشد شاخص‌های سهام، خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را کاهش داد و تقویت ارزش دلار نیز فشار روی فلز زرد را تشدید کرد. این روند با توجه به عدم رشد طلا در روز ورشکستگی یونان-سه‌شنبه- جای تعجب نداشت. یونان روز سه‌شنبه طبق پیش‌بینی‌ها نتوانست قسط ۵/ ۱ میلیارد یورویی خود را بپذیرد و رسما ورشکست شد، اما همه در انتظار همه‌پرسی روز یکشنبه هستند که مردم یونان در آن در مورد درخواست‌های وام‌دهندگان بین‌المللی اظهارنظر خواهند کرد. با این حال از آنجا که تحولات یونان هفته‌ها است بازارهای مالی را درگیر خود کرده، ممکن است در هفته‌های آینده قدرت کمتری برای تکان دادن بازارها داشته باشد. روز چهارشنبه گزارش ADP آمریکا از بازار کار نشان داد که در ماه ژوئن ۲۳۷ هزار شغل در این کشور ایجاد شده است. این خبر به ضرر طلا بود. البته گزارش مهم‌تر گزارش اشتغال‌زایی وزارت کار آمریکا در روز پنج‌شنبه بود.اونس روز پنج‌شنبه روی قیمت ۱۱۶۵ دلار ایستاد تا با رسیدن قیمت به کمترین سطح در سه ماه و نیم ماه گذشته، کاهشی‌ها کنترل کامل بازار را در دست بگیرند. عواملی که روز پنج‌شنبه بازار را تحت‌تاثیر قرار دادند، عمدتا همان عوامل روز چهارشنبه بودند. همزمان با ادامه تاثیرگذاری عوامل بنیادین، چهره فنی اونس نیز ضعیف ماند.

گزارش‌های اشتغالزایی آمریکا در جمعه اول هر ماه منتشر می‌شود، اما به دلیل تعطیلات روز استقلال آمریکا، گزارش ماه ژوئن در روز پنج‌شنبه منتشر شد. براساس این گزارش اقتصاد آمریکا در ماه گذشته میلادی ۲۲۳ هزار شغل ایجاد کرده است. این گزارش اندکی بدتر از انتظارها بود، اما هر رقمی بالای ۲۲۰ هزار داده خوبی حساب می‌شود و از این رو این گزارش نیز به حفظ فشار روی قیمت طلا کمک کرد.

البته شاخص دلار پس از انتشار این گزارش تضعیف شد، تا اونس در مقطعی از این وضعیت نفع ببرد. بازارها روز پنج‌شنبه نیز به تحولات یونان توجه داشتند، اما با توقف مذاکرات تا معلوم شدن نتیجه همه‌پرسی روز یکشنبه، واکنش بازارها به اوضاع مالی یونان را باید از روز دوشنبه به بعد انتظار کشید. چین هم این روزها اخباری دارد که تحت‌شعاع تحولات یونان قرار گرفته است. سیاست‌های تحریکی در چین ادامه دارد و برخی از کارشناسان این امر را بسیار مهم‌تر از تحولات یونان می‌دادند. با این همه به‌رغم سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی چین، بازارهای سهام این کشور وضعیت چندان خوبی ندارند. برخی معتقدند که حباب بازارهای سهام چین ترکیده است.

عوامل بنیادین و فنی باعث شد که اونس روز جمعه را نیز با افت قیمت آغاز کند. روز گذشته اونس طلا در مقطعی به محدوده ۱۱۵۰ دلار هم رفت، اما افزایش خریدها در این سطح قیمتی، توانست بهای اونس را دوباره بالا ببرد. قیمت مهم، قیمت نهایی روز جمعه است که آن را در گزارش فردای «دنیای اقتصاد» خواهید خواند. در این گزارش تمام رویدادهای مهم هفته گذشته در بازارها مرور خواهد شد. روز گذشته شاخص دلار تا لحظه تنظیم این خبر کاهش یافت که به رشد طلا کمک کرد، اما حالا همه بیش از هر چیزی در انتظار نتایج همه‌پرسی روز یکشنبه یونان خواهند بود. موسسه تحقیقات اقتصادی «سوشیل فایننس» در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد که قیمت جهانی طلا تحت‌تاثیر گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره آمریکا، با کاهش بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «مانی کنترل»، تحلیلگران موسسه تحقیقاتی سوشیل فایننس تاکید کردند که روند نزولی قیمت طلا در کوتاه مدت احتمالا ادامه خواهد یافت که علت اصلی آن تقویت ارزش دلار آمریکا خواهد بود. براساس این گزارش دولت یونان موافقت مشروط خود را با طرح نجات اقتصادی نهادهای مالی بین‌المللی اعلام کرده است و این مساله تا حدی موجب کاهش نگرانی‌ها نسبت به بحران بدهی یونان شده است. البته چنان که اشاره شد وضعیت یونان پس از همه‌پرسی روز یکشنبه مشخص خواهد شد.