داعش در قلمرو السیسی
گروه جهان: به دنبال حملات نیروهای وابسته به داعش در صحرای سینا - در مصر- در این کشور «وضعیت جنگی» اعلام شد. پس از حمله روز چهارشنبه نیروهای وفادار به داعش به یک پست ایست بازرسی در شمال سینا، 50 نفر کشته شدند. به گزارش الشرق الاوسط، ارتش مصر اعلام کرد که در عملیات هوایی علیه نیروهای وابسته به داعش 100 شبه‌نظامی و 17 سرباز مصری کشته شدند. مقام‌های نظامی مصر می‌گویند در حملات هوایی ارتش از هواپیماهای اف 16 و هلیکوپترهای آپاچی استفاده شد.

مقام‌های مصری می‌گویند گروه «استان سینا»- از زیرشاخه‌های داعش که پیش‌تر «انصار بیت‌المقدس» نامیده می‌شد- مسوولیت حملات به پست ایست بازرسی را بر عهده گرفته است. به گزارش الشرق الاوسط، گروه «استان سینا» در حملات خود به ارتش از تسلیحات مدرنی مانند موشک‌های ضدهواپیما و موشک‌های ضدتانک کورنت که ساخت روسیه است، استفاده می‌کردند. الشرق الاوسط می‌نویسد یک ایستگاه پلیس در شهر «شیخ زُوِید» هم از سوی شبه نظامیان تسخیر شد اما تشدید حملات روز چهارشنبه از سوی ارتش مصر تهدید داعش را خنثی کرد. تلویزیون دولتی مصر اعلام کرد این حملات پنج‌شنبه هم ادامه یافت. ارتش می‌گوید تا جایی پیش می‌رویم که صحرای سینا از حضور«عناصر تروریستی» پاک شود. با این حال، ابراهیم مهلب، نخست‌وزیر مصر، به خبرنگاران اعلام کرد که کشور اکنون «در وضعیت جنگی قرار دارد». از اواخر سال 2013 یعنی زمانی که محمد مرسی از قدرت خلع شد، استان سینا شاهد حملات و درگیری‌های نظامی فراوانی علیه نیروهای ارتش بوده است. گروه استان سینا- یا همان انصار بیت‌المقدیسِ سابق[«انصار بیت‌المقدس» هم نامیده می‌شود]- در نوامبر 2014 با داعش بیعت کرد. به نظر می‌رسد صحرای سینا و مناطقی از مصر هم اکنون جولانگاه نیروهای وابسته به داعش است.


بسیج داعش علیه السیسی

یک تحلیلگر مسائل امنیتی مصر که با الشرق الاوسط گفت‌وگو می‌کرد، به شرط فاش نشدن نامش می‌گوید: حملات جدید نشان می‌دهد که گروه «استان سینا» تهدیدی جدی علیه مصر است. او می‌گوید: «این عملیات هم نشان از توسعه این گروه می‌دهد و هم نشان از حمایت‌های خارجی قدرتمند از آنها. این گروه از یک گروه صِرفِ تروریستی به یک گروه سازمان یافته با برنامه ریزی نظامی و تحرکات محاسبه شده تبدیل شده که از تسلیحات مدرن استفاده می‌کنند.» این تحلیلگر مصری با اشاره به گروه «استان سینا» می‌گوید: این گروه حتی از موشک‌های ضدهواپیما در درگیری روز چهارشنبه و پنج‌شنبه با ارتش استفاده کرد.


با این حال، برخی مقام‌های امنیتی مصر در مورد استراتژی گروه «استان سینا» می‌گویند؛ تروریست‌های این گروه روز چهارشنبه با حملات انتحاری پست‌های ایست بازرسی را هدف قرار دادند و سپس خطوط تدارکات را مسدود کردند و این درست همان استراتژی‌ای است که داعش در عراق و سوریه به کار می‌گیرد. الشرق‌الاوسط می‌نویسد: «حملات روز چهارشنبه یکی از سازمان‌یافته‌ترین و وسیع‌ترین حملات از زمان خلع مرسی از قدرت بود. این حملات درست دو روز پس از ترور دادستان کل مصر رخ داد و دارای پیام است.» الاهرام هم می‌نویسد؛ حملات گروه استان سینا حامل این پیام به مقام‌های امنیتی مصر است که آنها از تیررس حملات داعش دور نیستند. حال این پرسش مطرح شده که داعش چگونه در مصر نفوذ کرده است؟ برخی مقام‌های امنیتی مصر در گفت‌وگو با الاهرام مصر به شرط فاش نشدن نام می‌گویند: نفوذ داعش در مصر پس از خلع مرسی از قدرت شدت گرفته است. این مقام می‌گوید: این نفوذ البته «نفوذ مستقیم» نیست بلکه نفوذ از طریق اقمار و زیرشاخه‌هایی است که در کشورهای مختلف ریشه دوانده‌اند. دیدگاه دیگری هم وجود دارد که معتقد است سرنگونی جنبشی اسلامگرا در مصر به دست نیروهای نظامی باعث سرخوردگی نیروهای اسلامی در این کشور شده است، بر همین اساس، این نیروها برای در امان ماندن از برخوردهای رژیم به فعالیت‌های زیرزمینی روی آورده‌اند. الشرق‌الاوسط در گزارشی بدون‌نام می‌نویسد: ظهور گروهی مانند انصار بیت‌المقدس یا استان سینا در مصر برخاسته از سرخوردگی سیاسی از سرکوب جنبش اخوان (و در سطح کلان‌تر جنبش اسلامگرایی) و ناتوانی در مقابله با قدرت مستقر است.


به گزارش الاهرام، سرلشکر هشام الحلبی به الاهرام می‌گوید: «عاملان به دنبال این بودند که پیامی ارائه دهند. شاید تعداد کل کشته‌ها در حملات‌شان به بیش از ۳۰۰ تن برسد. این تاکتیک جدیدی است که آنها در عملیات‌هایشان به‌کار می‌گیرند.» الحلبی می‌گوید: «این گروه‌ها حامیان خارجی قدرتمندی دارند و دستورات خود را از سرویس‌های جاسوسی خارجی می‌گیرند.» او می‌گوید: «سلاح‌های این گروه از نوعی است که باید در دست ارتش باشد، نه بازیگران غیردولتی و گروه‌های شورشی.»


یورش علیه رهبران اخوان

با این حال جنبش اخوان‌المسلمین هم نسبت به «سرکوب‌های جدی» هشدار داد. روز چهارشنبه همزمان با حمله زیرشاخه‌های داعش، پلیس مصر هم به حومه «6 اکتبر» در قاهره حمله کرد و 13 نفر از رهبران اخوان‌المسلمین از جمله ناصر الحوفی را کشت. به گزارش سی‌ان‌ان، رهبران اخوان جلسه‌ای را برای تامین مالی خانواده‌های بازداشت شده برگزار کرده بودند که ناگهان با یورش پلیس به ساختمانی مواجه شدند که در آن در حال برگزاری جلسه بودند. وزارت کشور مصر می‌گوید این افراد رهبران فراری اخوان بودند که در حال توطئه و طراحی برای انجام حمله بودند. وزارت کشور مصر در بیانیه‌ای می‌افزاید: براساس تحقیقات صورت گرفته از محل برگزاری نشست رهبران اخوان تعدادی سلاح، 43 هزار پوند مصر (5300 دلار آمریکا)، اسناد و کارت‌های حافظه‌ای پیدا کردند که نشان می‌داد این گروه در حال طراحی توطئه‌ای علیه ارتش،پلیس، قوه قضاییه و رسانه‌ها است.


رهبران اخوان در بیانیه‌ای این «جنایت» را متوجه دولت مصر و رئیس‌جمهور آن «عبدالفتاح السیسی» دانستند. رهبران اخوان در بیانیه خود خواستار «قیام مردم» برای مجازات بانیان آن شدند. آنها اعلام کردند که این حادثه «باعث می‌شود وضعیت فعلی مصر خطرناک‌تر شده و ممکن است به حالت بی‌ثبات برسد.» با این حال، سخنگوی ارتش مصر، ژنرال محمد سمری به سی‌ان‌ان می‌گوید: وضعیت سینا «۱۰۰ درصد تحت کنترل» است. او می‌گوید: رهبران اخوان‌المسلمین در پس تمام این بحران‌ها هستند. این گزارش حاکی است که تهدیدات امنیتی رژیم اسرائیل هم افزایش یافته است. این تهدیدات اگرچه مصر را هم شامل می‌شود اما می‌تواند به مثابه کارت برنده رژیم اسرائیل علیه مصر و همسایگانش عمل کند. در واقع، گروه‌های داعشی برای زهرچشم گرفتن از ارتش مصر و نگران از سرکوب جنبش‌های اسلامگرا ممکن است حملاتی علیه اسرائیل ترتیب دهند تا به این وسیله هم امنیت اسرائیل تهدید شود و هم جرقه تهدید نظامی اسرائیل علیه مصر را برافروخته سازد.