گروه ترجمه: پایگاه خبری وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، در گزارش جدید خود با عنوان «استراتژی نظامی ملی ۲۰۱۵» راهبرد نظامی جدید آمریکا را در قبال تغییراتی که در وضعیت امنیت جهانی به‌وجود آمده منتشر کرد و در این سند ۱۵ صفحه‌ای نسبت به افزایش تهدیدات جدیدی که امنیت آمریکا را به خطر می‌اندازد، هشدار داده است.

به گزارش گاردین، در این گزارش که روز چهارشنبه توسط اشتون کارتر، وزیر دفاع و مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا ارائه شد، کشورهای چین و روسیه به‌عنوان کشورهای پرخاشگری شناخته شده‌اند که منافع امنیتی آمریکا را مورد تهدید قرار می‌دهند. در این گزارش که پیش از این، آخرین‌بار در سال ۲۰۱۱ منتشر شده بود، هشدار داده شده که چالش‌های تکنولوژیک در حال افزایش است و وضعیت ثبات جهانی رو به وخامت گذارده است.


پنتاگون با اشاره به اینکه احتمال وقوع جنگ بین آمریکا و یک قدرت بزرگ جهان «ضعیف اما رو به فزونی» است، هشدار داده است که تبعات چنین جنگی شدید خواهد بود. در این گزارش آمده است: «روسیه بارها نشان داده است که حق حاکمیت همسایگان خود را قبول ندارد و مایل است که از قوای قهریه برای دستیابی به اهداف خود استفاده کند.» این گزارش به حضور نیروهای روس در درگیری‌های اوکراین اشاره کرده است، گرچه که مسکو اعزام نیرو به شرق اوکراین در حمایت از جدایی‌طلبان را تکذیب کرده است. روسیه در واکنش به این گزارش روز پنج‌شنبه ضمن تقبیح، آن را «مخاصمه‌جویانه»‌ خوانده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به خبرنگاران که نظر وی را در مورد این استراتژی جدید آمریکا پرسیده بودند، ضمن ابراز تاسف از نگارش چنین گزارشی گفت: «استفاده از چنین لحنی در یک گزارش مکتوب، رفتاری مخاصمه‌جویانه و به دور از بی‌طرفی در قبال کشور ماست.» وی افزود: «بی‌شک این اقدام به تلاش‌ها برای برقراری روابط دوجانبه کمک نمی‌کند و در جهت عادی‌سازی روابط نیست.»


در این گزارش علاوه بر اشاره به چین و روسیه به‌عنوان کشورهایی که توانمندی‌ هسته‌ای و موشک‌های بالستیک دارند و برای امنیت آمریکا «یک تهدید جدی» محسوب می‌شوند، آمریکا با تکرار ادعاهای واهی گذشته، ایران را به حمایت از تروریسم و بی‌ثبات‌سازی منطقه متهم کرده است و از ایران، روسیه، کره شمالی و چین در این گزارش به‌عنوان تهدیدات جامعه بین‌الملل یاد کرده است.


در گزارش جدید پنتاگون همچنین آمریکا نسبت به حکومت‌هایی که توانمندی‌های خود در زمینه فناوری‌های پیشرفته را توسعه می‌دهند، ابراز نگرانی کرده و اذعان داشته است که این حکومت‌ها سبب می‌شوند آمریکا برتری خود در این حوزه را از دست بدهد.


دمپسی در توضیح این گزارش خطاب به خبرنگاران گفته است: «از زمان انتشار آخرین گزارش «استراتژی نظامی ملی» آمریکا از چهار سال پیش تاکنون، اختلال در نظم جهانی تشدید یافته است و در عین حال برخی از مزیت‌های نسبی ما رو به افول گذارده‌اند.»