گروه بازار پول: در اولین روز هفته، قیمت دلار و سکه نوسانی نکرد تا برای اولین بار در سال ۹۴ بهای این دو دارایی گران‌بها همزمان تغییر قیمتی را تجربه نکرده باشند. روز شنبه، دلار به‌واسطه فضای انتظاری بازار و کاهش تقاضای معامله‌گران داخلی نوسانی را ثبت نکرد و روی قیمت ۳۳۲۰ تومان آخرین روز هفته گذشته باقی ماند. سکه نیز با وجود افزایش جزئی طلای جهانی در روز جمعه تغییری را تجربه نکرد تا مانند روز پنج‌شنبه روی کف قیمتی دو ساله خود یعنی قیمت ۹۰۰ هزار تومان قرار بگیرد. به گفته فعالان بازار در فضای انتظاری کنونی، اکثر معامله‌گران خریدهای ارزی خود را تا آشکار شدن نتایج نهایی مذاکرات متوقف کرده‌اند و در این بین تنها فاصله قیمتی دلار داخلی با بازار کشور همسایه ‌(منطقه سلیمانیه کردستان عراق) به مقاومت دلار در بازار تهران در برابر کاهش قیمت کمک کرده است.

ناامیدی فردایی‌ها

روز گذشته فضای بازار ارز آرام‌تر از هفته پیش بود و دلار نوسان روزانه چندانی را تجربه نکرد تا چنانکه اشاره شد مانند روز پنج‌شنبه روی قیمت ۳۳۲۰ تومان باقی بماند (روند کم نوسان دلار در نمودار بالا قابل مشاهده است). اکثر فعالان بازار ارز، روند کم نوسان روز شنبه را به فضای انتظاری بازار و مذاکرات هسته ای در جریان نسبت داده‌اند.

به گفته آنها اخبار و اظهارنظرهای مثبت طرف‌های مذاکرات موجب شده که خوش‌بینی نسبت به نتایج نهایی افزایش پیدا کند، عاملی که موجب شده نرخ معاملات فردایی دلار نسبت به نرخ فروش نقدی در سطح پایین‌تری قرار بگیرد و معامله‌گران فردایی به‌واسطه احتمال رسیدن به توافق، به افزایش نرخ ارز امید چندانی نداشته باشند؛ اما در زیر پوست آرامش روز شنبه بازار ارز، اتفاقات دیگری نیز در حال رخ دادن بود.

افزایش فاصله ارزش دلار در بازار تهران با بازار سلیمانیه کردستان عراق یکی از این اتفاقات بود که موجب شد برخی از معامله‌گران سعی کنند از تفاوت قیمتی دو بازار کسب سود کنند. به گفته فعالان خروج ارز به سمت کشور همسایه از عواملی بود که از قیمت دلار در بازار داخلی حمایت و از کاهش آن جلوگیری کرد. به گفته فعالان در بازار روز شنبه، دلار به‌واسطه کاهش تقاضای معامله‌گران داخلی و افزایش حجم عرضه آنها توانایی حرکت به سوی قیمت‌های پایین‌تر را داشت، اما تقاضای معامله‌گران کشور همسایه به‌واسطه اختلاف قیمت از این کاهش محتمل جلوگیری کرد. این در حالی است که ارزش دلار در بازار تهران با بازارهای دبی و ترکیه نسبتا متناسب بود و تنها به دلیل کاهش ارزش دینار عراق و افزایش تقاضا برای دلار در آن کشور، قیمت بازار تهران با بازار کشور همسایه متناسب نبود؛ به‌طوری‌که در مقطعی از روز انتقال دلار در بسته‌صدهزارتایی به منطقه سلیمانیه عراق سودی نزدیک به ۴ میلیون تومان برای معامله‌گران به همراه داشت.

روز شنبه در بازار سکه نیز این کالای گران‌بها مانند دلار تغییر قیمتی را تجربه نکرد و روی قیمت ۹۰۰ هزار تومان روز پنج‌شنبه قرار گرفت. این در حالی است که افزایش جزئی طلای جهانی در روز جمعه شماری از معامله‌گران را به افزایش قیمت سکه در روز شنبه امیدوار کرده بود. با این حال شرایط انتظاری بازار و کاهش تقاضا موجب شد که این کالای گران‌‌بها تغییر قیمتی را تجربه نکند و همچنان روی کف قیمتی دو ساله باقی بماند.

در این بین گروهی از فعالان بالا نرفتن ارزش سکه را ناشی از ناامیدی معامله‌گران نسبت به آینده طلای جهانی دانسته‌اند. به این دلیل قیمت سکه در بسته‌های صدتایی به زیر ۹۰۰ هزار تومان رسید و با ارقامی نزدیک به ۸۹۵ هزارتومان معامله شد.

زمان صفر در بازار

زمان صفر در بازار