گروه صنعت و معدن: وزیر نیرو با بیان اینکه رقابت شدیدی بین مناطق مختلف بر سر توزیع و برداشت منابع آب به وجود آمده، گفت: وزارت نیرو با این رقابت شدید به این نتیجه رسیده که میزان برداشت از چاه‌ها را کنترل و در بحث سدها تجدیدنظر و قوانین سختی را حاکم کند.


حمید چیت‌چیان در نشست شورای هماهنگی مدیریت به‌هم‌پیوسته منابع آب حوضه آبریز رودخانه سفیدرود به خبرگزاری فارس گفت: تا پیش از دولت یازدهم درباره شورای هماهنگی مدیریت به‌هم‌پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز تجربه‌ای نداشتیم و نخستین بار این شوراها در رابطه با حوضه زاینده‌رود تشکیل شد که با ارائه اصول علمی و آمارهای مناسب به نتایج خوبی دست یافتیم و در پایان آن نشست تصمیم بر این شد تا سهم هر استان در برداشت آب مشخص شود که این کار صورت گرفت و با نظارت استانداران کار به‌خوبی در
حال اجرا است.


وی تصریح کرد: در تمام حوضه‌های آبریز باید این روند تکرار شود. وزیر نیرو با بیان اینکه در حوضه آبریز سفیدرود، 8 استان ذی‌نفع هستند، ابراز امیدواری کرد: با رعایت عقل، عدل و منطق بتوان مشکلات استان‌های زنجان، آذربایجان‌شرقی، ‌اردبیل، همدان، قزوین، کردستان، البرز و در نهایت گیلان را با درایت لازم مدیریت کرد. وزیر نیرو درباره اهمیت تشکیل مدیریت یکپارچه در حوضه‌های آبریز کشور، گفت: شرایط امروز منابع آب در کشور و همچنین چالش‌های ناشی از شرایط جغرافیایی و طبیعی کشور همچون بروز خشکسالی‌های متوالی و پدیده تغییر اقلیم موجب شده است در تعادل منابع و مصارف آب مشکل جدی داشته باشیم. وی خاطرنشان کرد: با بروز 14 سال خشکسالی به مرور بارش‌ها کم شدند و منابع تجدیدشونده آب کشور کاهش پیدا کرد به‌طوری که در سال آبی جاری میزان بارش‌ها 21 درصد کمتر از سال گذشته است.


چیت‌چیان با بیان اینکه زمانی متوسط بارش‌ها در کشور ۲۵۰ میلی‌متر بود اما در ۶ سال گذشته متوسط بارش‌ها به ۲۰۵ میلی‌متر رسیده است، افزود: افزایش دمای متوسط کشور موجب شد تبخیر بیشتری به‌وقوع بپیوندد و مجموع آب تجدیدپذیر در اختیار کل کشور از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب به کمتر از ۱۱۵ میلیارد مترمکعب برسد. وی ادامه داد: در سال‌های گذشته کشاورزی توسعه پیدا کرده و جمعیت نیز از ۳۵ سال گذشته تا به حال بیش از دو برابر شده است ضمن آنکه صنعت توسعه و گسترش یافته است و غالب آن به آب بستگی دارد.


هشدار نسبت به برداشت بی‌رویه آب‌های سطحی

از سوی دیگر معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا نیز با بیان اینکه از جمله مشکلات حوضه‌های آبریز عدم اجرای مقررات و حاکمیت افسارگسیخته است، گفت: اگر طبق قوانین عمل نکنیم و با مدیریت مناسب از منابع آب حراست نکنیم، برداشت از آب‌های سطحی نیز وضعیت بدتری از آب‌های زیرزمینی خواهد داشت. رحیم میدانی نیز در این نشست افزود: اگر قوه قضائیه و سایر مسوولان محلی یاری نکنند، وزارت نیرو به‌تنهایی نمی‌تواند در این طرح‌ها موفق شود.


معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا یادآور شد: اگر همچون گذشته آب کشور را مدیریت کنیم و این روند ادامه یابد، با مشکلات بسیار حادی روبه‌رو می‌شویم و تمام بخش‌های شرب و صنعت و کشاورزی دچار صدمه‌های جبران‌ناپذیری می‌شوند.