جزئیات مصوبه دولت  برای کمک به واحد های مشکل دار
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی استان تهران در گفتگویی در حاشیه نشست واحد های تولیدی مشکل دار استان با استاندار تهران از تصویب مصوبه ای در هیات دولت خبر داد که در صورت اجرای آن بخش بزرگی از مشکلات مالی واحدهای صنعتی حل خواهد شد. علی سلیمانی گفت: دولت طرحی تنظیم کرده است که طی آن بخشی از بهره های بانکی وام های پرداختی به واحدهای صنعتی و دیرکرد بازپرداخت آنها مشمول بخشودگی خواهد شد. اگر این اتفاق بیافتد از طرح سهم توسعه زیر ساخت بهتر است، چراکه در این طرح حتی واحدهای بیرون شهرک های صنعتی نیز منتفع خواهند شد.
وی افزود: اگر این اتفاق بیفتد، واحدهایی که با نرخ بهره ۲۸ درصد و ۲۷ درصد وام گرفته‌اند، حدود هفت درصد کاهش نرخ بهره خواهند داشت و با نرخ بهره حدود ۲۰ درصد وام خودرا باز پرداخت خواهند کرد. این طرح مصوب شده و اعتبار آن را هم تخصیص داده اند و کار در مرحله شناسایی واحدهای صنعتی است. در حوزه یارانه ها و بخشودگی نیز، متولی تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
سلیمانی گفت:در بحث تسهیلات نیز، ‌ما خودمان دارای منابعی هستیم که تسهیلات با نرخ بهره پایین اعطا می‌کنیم و اعطای آن هم البته ضوابطی دارد. ما تلاش می‌کنیم شاخص‌های مهمی را که نشانگر نیاز یک واحد به تسهیلات است به درستی شناسایی کنیم و به نظرمان این شاخص‌ها و ملاک‌ها خوب و تضمین کننده به نظر می‌آیند.
هرچند کار کارشناسی ما شاید به طور مطلق دقیق نباشد، ولی به هر حال در شرایطی که بانک ها در اعطای تسهیلات آنقدر سخت می‌گیرند که عرصه بر تولیدکننده تنگ می‌شود و وقتی چک فرد برگشت بخورد زندگی کارآفرین دود شده و به هوا می‌رود، اعمال این شاخص ها را موثر میدانیم.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی تهران در ارتباط با سهم زیر ساخت گفت: در سال‌های گذشته اعتباراتی به نام سهم توسعه زیر ساخت به ما اعطا می‌شد و انتظار دولت این بود که از آن طرف، خدمات هم ارزان تر ارائه شود. این اتفاق نیز افتاد و در زمان دولت قبل این سهم اعطا می‌شد، اما در سال‌های اخیر همان سهمیه نیز به واحدهای تولیدی اعطا نمی‌شود.
سلیمانی افزود:صنعت ما امروز به تحریم، بانکها، فناوری، روابط، واردات خارجی و بسیاری از بحث‌های دیگر وابسته شده است. هرکدام از این بخش‌ها در صورت ناهماهنگی با منافع واحدهای صنعتی، به صنعت کشور آسیب می‌زند. البته ناگفته نماند کارآفرین واقعی کسی است که دقیقا با وجود همین شرایط رشد کند. فعالان اقتصادی و مدیران حقیقی از طریق مدیریت در همین شرایط خطیر و دشوار، غربال می شوند و رشد می کنند. کارآفرین از دید ما کسی است که بتواند در شرایط مختلف و اتفاقات جدیدی که محاسبات اولیه وی را دچار تغییر می‌کند فورا تصمیم بگیرد، البته این طور افراد کم هستند. اینها همان واحدهایی هستند که وقتی ما در دوران تحریم از آنها بازدید می کردیم، با تمام سختی ها به فعالیت خود ادامه می دادند . خیلی از واحدهای تولیدی که از چرخه رقابت خارج می شدند، فضای خلاء را ایجاد نمی‌کردند، چراکه به محض خروج آنها واحدهای تولیدی تازه نفس جدید وارد میدان فعالیت می‌شدند، اما هر کسی هم نمی‌تواند در این شرایط دوام بیاورد. ما بررسی‌هایی برای سنجش عملکرد واحدهای صنعتی به عمل می‌آوریم و به برخی از واحدهایی که به دلیل مشکلاتی که خودشان به وجود نیاورده‌اند و به صورت غیر ارادی دچارمشکل شده‌اند، تا حدی کمک می‌کنیم و به آنها مهلت هم می‌دهیم، اما اگر در داوری ما کسانی نتوانستند واحد را به بهره‌برداری برسانند، و یا خودشان در مشکلاتشان مسئول بودند یا تمایلی به کار ندارند، دیگر مهلتی به آنها داده نمی‌شود. خط قرمز ما پروانه بهره‌برداری است. مادامی که این پروانه صادر نشود، مالکیت واحد در شهرک صنعتی اعطا نمی‌شود. اگر این واحدها از کار بیفتد و به بهره برداری نرسد، مالکیت آن واحد دیگر ربطی به ما ندارد و ما مسئولیتی نداریم.