ساده‌سازی  تجارت مجازی  با امضای دیجیتال

دنیای اقتصاد: آنچه در دنیای دیجیتال بیش از هرچیز مهم و ضروری است اصل بودن مدارک و گفته‌هایی است که به صورت مجازی می‌فرستیم یا فرستاده می‌شوند. به دلیل همین سریعتر انجام شدن کارها، امروزه به کمک تکنولوژی هم می‌توان تعهدات تجاری بست و معاملاتی را به‌صورت غیرحضوری و غیرفیزیکی انجام داد و در واقع تجارت کرد. آماده‌سازی این نوع از تجارت نیاز به استفاده از امضاهای ثبت شده و معتبری دارد که صورت رسمی داشته باشد و مراکز تجاری هم آن را بشناسند و به کار گیرند. چنین امضاهایی که الکترونیکی و به صورت اینترنتی قابل دسترسی است از سال ۸۸ توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد قبول قرار گرفته است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در چند سال اخیر برای تاجرانی که به صورت مجازی مشغول به مبادله و تجارت کالا هستند راه‌هایی را برای استفاده از امضای الکترونیک پیشنهاد کرده است که با استفاده از امضا و گواهی الکترونیکی، می‌توان سندیت متون الکترونیکی را بررسی و اسناد قابل پیگیری را شناسایی کرد. به این معنا که اگر تاکنون پیام ارسالی در اینترنت قانونی نداشت، با استفاده از گواهی الکترونیکی شکل قانونی به خود می‌گیرد. گواهی یک سند الکترونیکی امضا شده است که توسط مرکز صدور گواهی الکترونیکی برای یک شخص یا سازمان صادر می‌شود و با استفاده از اطلاعات درون آن می‌توان برای شناسایی دارنده گواهی و برقراری ارتباط امن با او اقدام کرد.

در توضیح گواهی الکترونیکی این گونه آمده که اتکا به گواهی الکترونیکی صادر شده توسط مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی بازرگانی و قرارداد طرف‌های اعتمادکننده انجام می‌شود.

اتکا به گواهی الکترونیکی صادر شده توسط مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی بازرگانی به معنای پذیرش شرایط دستورالعمل و قرارداد مذکور است. بنابراین در صورتی ‌که در فضای اینترنت، قصد مبادله الکترونیکی با هویت مجازی مشخصی را داشته باشید؛ می‌توانید با استفاده از امضای الکترونیکی خود را معرفی کنید. همچنین از طریق امضای الکترونیکی طرف مقابل به او اعتماد

کنید. همچنین وب‌سایت مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی محل انتشار گواهی الکترونیکی و اسناد و اخبار مرتبط است. شما از طریق این سایت می‌توانید گواهی‌های مورد نیاز خود را دریافت و نصب کنید. همچنین می‌توانید لیست گواهی‌های باطل شده (CRL) را download کرده و نصب کنید. گواهی‌هایی که یک تاجر دنیای مجازی به آن نیاز دارد به انواع مختلف تقسیم می‌شود ازجمله امضای دیجیتال که این گواهی برای امضای اسناد و تراکنش‌های الکترونیکی و همچنین احراز هویت کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوع دیگر امضای SSL است. این گواهی به منظور تصدیق اصالت یک سرویس‌دهنده (Server) به کار می‌رود. همچنین با استفاده از این گواهی، یک ارتباط امن و رمزگذاری‌ شده بین سرویس‌دهنده و سرویس‌ گیرنده (Client) ایجاد می‌شود.

گواهی پست الکترونیکی امن نیز روش دیگری است که از طریق آن گواهی از طریق پروتکل S/ MIME با رمزگذاری و امضای محتوای پیام، امکان تامین امنیت پست الکترونیکی را فراهم می‌سازد.

در نوع دیگر گواهی که امضای کد نام دارد تاجر می‌تواند برای اطمینان از اصالت جامعیت نرم‌افزارها از آن استفاده کند. برای نمونه، با استفاده از این گواهی می‌توان از صحت محتوای منبع و جامعیت نرم‌‌افزارهایی نظیر

Java Applet و ActiveX که از طریق اینترنت منتشر می‌شوند، اطمینان حاصل کرد.

نوع دیگر امضای الکترونیک سرویس مهر زمانی است. این نوع از امضا برای ثبت دقیق زمان هنگام امضای اسناد مختلف ازجمله قراردادها یا توافق‌نامه‌ها و بایگانی آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نهایت امضای دیگری با عنوان OCSP وجود دارد که برای پی بردن به وضعیت جاری گواهی کاربر (ابطال یا عدم ابطال گواهی) است.