پروژه ملی «شبیه‌ساز سقوط آزاد» به‌صورت رسمی افتتاح شد
دنیای اقتصاد- مراسم افتتاح رسمی پروژه کلان ملی «شبیه ساز سقوط آزاد» با حضور معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در منطقه تجاری گردشگری سپاد برگزار شد.
تکیه بر سرمایه انسانی
برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان
محمود شیخ زین‌الدین معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم افتتاحیه رسمی این پروژه در منطقه تجاری گردشگری سپاد، اظهار کرد: تنها راه پویایی اقتصاد دانش‌بنیان تکیه بر توان بخش خصوصی است و باید از سرمایه‌های بخش خصوصی و انسانی قدرتمند خود برای حل مشکلات کشور بهره گرفته و تولید ثروت کنیم که یکی از برنامه‌های جدی این معاونت تکیه بر سرمایه انسانی برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان است. وی با اشاره به مهمترین برنامه‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشریح کرد: از برنامه‌های مهم این معاونت در زمینه اقتصادی کردن دانش، توجه به گردشگری به معنای ایجاد امکانات و فرصت‌هایی در اوقات فراغت با تکیه بر علم و فناوری است.
سید مهدی درهمی مدیرعامل منطقه تجاری گردشگری سپاد نیز در مراسم افتتاحیه رسمی این پروژه گفت: برج پرواز صبا به عنوان پروژه‌ای استثنایی برای اولین بار در کشور و در منطقه تجاری گردشگری سپاد با حمایت شرکت سپاد خراسان و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، توسط متخصصان داخلی در ابتدای سال جاری با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت و با دست یافتن به تمامی اهداف فنی در سطح استانداردهای جهانی امروز شاهد افتتاح رسمی آن هستیم.

راندمان بالاتر شبیه ساز
نسبت به نمونه های مشابه
درهمی با تاکید بر اهمیت این پروژه، تصریح کرد: برای معلق ماندن فرد در محفظه دستگاه باید خطوط جریان هوا توسط فن ها با سرعت 250 کیلومتر بر ساعت بطور کاملا موازی ایجاد شود که این امر در راه اندازی اولیه این پروژه با موفقیت انجام شد که نشان از قدرت متخصصان داخلی ما در اجرای پروژه های نوآور و پیچیده دارد. وی درباره کیفیت اجرا و بهره برداری شبیه ساز سقوط آزاد در مقایسه با پروژه های
موجود در سایر کشورها، تصریح کرد: این پروژه راندمان بالاتری نسبت به پروژه های مشابه سایر کشورها دارد و این درحالی است که موارد مشابه به مراتب قدرت کمتری نیز دارند.
محمدعلی اردکانی دانشیار پژوهشکده مکانیک سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و مجری طرح کلان «طراحی و ساخت شبیه ساز سقوط آزاد تونل باد عمودی» اظهار کرد: این طرح به عنوان یک طرح کلان ملی در زمستان سال 92 مورد تصویب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفت و پس از آن با انعقاد قراردادی با شرکت سپاد خراسان طی یک سال در منطقه تجاری گردشگری سپاد احداث شد. وی درباره حمایت منطقه تجاری گردشگری سپاد از این پروژه اظهار کرد: سپاد، منطقه نمونه گردشگری است که به طور حرفه ای و کارشناسی شده اقدام به حمایت و احداث پروژه های نوآورانه کرده است.

جزئیات فنی پروژه شبیه ساز
اردکانی با اشاره به جزییات فنی این طرح، تشریح کرد: پروژه شبیه ساز سقوط آزاد یا تونل باد عمودی با محوطه پروازی ۱۰ ضلعی و قطر محاطی ۳.۶ متر و ارتفاع محوطه پرواز در ۴ متر طراحی شده است و به فرد احساس سقوط آزاد در فضا را می دهد. وی درباره سطوح فناوری و مجموع دانش های استفاده شده در این پروژه گفت: از علوم به کار گرفته شده در این پروژه می توان به آیرودینامیک، تروبوماشین، برق و الکترونیک، برق قدرت و آیرواستاتیک اشاره کرد.این پژوهشگر افزود: در واقعیت به این گونه است که وقتی فرد از هواپیما یا هر بلندی که خود را پرتاب می کند تا فاصله ۸۰۰ متری زمین بدون چتر پایین می‌آید، یعنی ۳۰ کیلومتر را در زمان ۳۰ ثانیه طی می کند که به این قسمت از پرش، سقوط آزاد گفته می شود. وی اضافه کرد: آموزش با طرح شبیه ساز سقوط آزاد تونل باد عمودی، ایمنی بالایی دارد و بسیار راحت و آسان است.