بالای یک میلیارد ممنوع!

گروه ورزش: همین دو هفته پیش بود که باشگاه سپاهان ناگهان حسین فرکی را فراخواند و از سرمربی خود خواست برای آنکه در این تیم بماند، قراردادش را بیست درصد کاهش بدهد و شرایطی را به‌وجود بیاورد که مبلغ دستمزد و دریافتی بازیکنان سپاهان هم از یک میلیارد و دویست میلیون بالاتر نزند. در حالی که پیش‌بینی می‌شد فرکی این درخواست را نپذیرد، سرمربی قهرمان لیگ‌های چهاردهم و سیزدهم، پس از یک تماس تلفنی، با درخواست مدیران سپاهان موافقت کرد.اما چه اتفاقی افتاده است که سپاهان که همیشه به‌عنوان یکی از متمول‌ترین باشگاه‌های ایران شناخته می‌شود و همیشه از بابت تبعیض در منابع مالی آنها مورد اعتراض دو باشگاه محبوب پایتخت بوده، تصمیم به کاهش قراردادهای نجومی‌اش گرفته است؟

تماس تلفنی دو وزیر

باشگاه سپاهان پس از عقد قرارداد مجدد با فرکی، مدعی شد مدیریت کارخانه فولاد مبارکه سپاهان دستور داده هزینه‌های باشگاه در زمینه فوتبال حرفه‌ای پایین بیاید اما حالا مشخص شده قدرتی فراتر از مدیریت فولاد مبارکه که حامی مالی و متولی سپاهان است، پشت این کاهش قراردادها بوده است.

ماجرا به یک تماس تلفنی میان وزرای ورزش و صنعت برمی‌گردد. وزیر ورزش و جوانان با وزیر صنعت و معدن تماس گرفته و از همتای صنعتی خود می‌خواهد تا او را در مهار هزینه‌های فوتبال حداقل تا زمان خصوصی‌شدن سرخابی‌ها و امکان رقابت آنها کمک کند. یک مقام مسوول دروزارت ورزش به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «ما دنبال کاهش هزینه‌های بی‌رویه فوتبال هستیم و به همین دلیل استقلال و پرسپولیس که فعلا زیرمجموعه وزارت ورزش هستند را ملزم کرده‌ایم بیشتر از یک میلیارد تومان به هیچ بازیکنی دستمزد ندهند. آنها قانون را پذیرفته‌اند اما نگرانی بحقی دارند و می‌گویند اگر قرار است آنها کمتر از یک میلیارد قرارداد ببندند، باشگاه‌های صنعتی هم باید این قاعده را رعایت کنند چون در غیر این صورت همان بازیکنی که ما در جریان مذاکره با او اعلام می‌کنیم بالاتر از یک میلیارد نمی‌دهیم، به تیم‌های صنعتی می‌رود و راحت یک میلیارد و نیم می‌گیرد. توقع ما این است که وزارت صنایع هم ورود کند و از باشگاه‌های صنعتی بخواهد این قاعده را رعایت کنند.

تیم‌های خصوصی توان پرداخت دستمزدهای بالای یک میلیارد را ندارند و اگر صنعتی‌ها رعایت کنند، شرایط رقابت از همه نظر عادلانه می‌شود و قیمت‌ها هم به شکل چشمگیری پایین می‌آید.»

سپاهان با تماس وزیر پیشقدم شد؟!

گویا وزیر صنعت هم بلافاصله با باشگاه‌های صنعتی ارتباط برقرار می‌کند و از آنها می‌خواهد در فصل جدید فوتبال ایران قرارداد بالای یک میلیارد و حداکثر بالای یک میلیارد و دویست میلیون تومان (با پاداش و متمم) نبندند و برای اثبات حسن نیت خود در راه مبارزه با افزایش بی‌رویه هزینه‌های فوتبال لیست قیمت بازیکنان تحت قرارداد خود را در اختیار وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال بگذارند.

سپاهان اولین باشگاهی است که برای کاهش قیمت‌ها تلاش می‌کند، حتی به قیمت اینکه احسان حاج صفی تا این لحظه از عقد قراردادی که بیش از یک میلیارد و دویست میلیون تومان در لیگ پانزدهم برایش درآمد به همراه ندارد، خودداری کند. حتی سرپرست باشگاه سپاهان بعد از اعلام برانکو برای نخواستن سیدجلال حسینی به تعارف اعلام کرد سپاهان خانه سیدجلال است اما هرگز مذاکرات این تیم و البته استقلال با او جدی نشد.

چه کسی است که نداند سیدجلال حسینی یکی از سخت‌گیرترین و گرانقیمت‌ترین بازیکنان لیگ است و به این راحتی‌ها به قرارداد زیر میلیارد تن نمی‌دهد؟

توصیه گودرزی به سجادی و تاج

البته محمود گودرزی به همین تماس تلفنی هم بسنده نکرده و یک روز قبل از نشست مشترک معاون خود با رئیس سازمان لیگ، از نصرالله سجادی می‌خواهد به مهدی تاج رئیس سازمان لیگ تاکید شود مانع رشد قیمت بازیکنان فوتبال شود. وقتی معاون وزیر ورزش پیام گودرزی را به تاج می‌دهد، رئیس سازمان لیگ از این درخواست وزیر استقبال کرده و از تمامی باشگاه‌های لیگ برتری می‌خواهد بالاتر از یک میلیارد تومان با هیچ بازیکنی قرارداد نبندند. تاج حتی به وزیر ورزش که نگران است سرخابی‌ها به دلیل سختگیری‌های این وزارتخانه در زمینه خودداری از عقد قرارداد میلیاردی متضرر شوند، اطمینان می‌دهد سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال از ثبت قراردادهای بالای یک میلیارد تومان توسط دیگر باشگاه‌ها هم خودداری خواهد کرد. تاج به مدیران باشگاه‌های لیگ برتری هم اعلام می‌کند در اقدامی هماهنگ، با پرهیز از پرداخت‌های نجومی هزینه‌های فوتبال را پایین بیاورند.

برخی باشگاه‌ها با تردید به این موضوع می‌نگرند و این تصمیم را تلاشی برای احیای سرخابی‌ها می‌نامند اما این اطمینان به آنها داده شده که وزارت ورزش مانع ریخت و پاش استقلال و پرسپولیس خواهد شد و شرایط رقابت در فصل جدید عادلانه‌تر خواهد بود. برهمین اساس هم امکان جذب و حفظ بازیکنان گرانقیمتی مثل آندو تیموریان، امیرحسین صادقی و هاشم بیک‌زاده برای آنها فراهم نشده است.

وزارت ورزش: این دخالت نیست، عدالت است!

اما آیا مهار دستوری قیمت‌ها ممکن است و باشگاهای صنعتی خواست وزارت ورزش را تمکین می‌کنند؟ و اصلا ممکن است این تصمیم پای دخالت دولت در فوتبال گذاشته شود؟ وقتی به این مدیر رده بالای وزارت ورزش که تمایلی به افشای نام خود ندارد، می‌گوییم آیا وضع این قانون شفاهی، دخالت وزارت در فوتبال نیست، اطمینان می‌دهد خواست وزیر شکل درخواست و توصیه داشته است و نه شکل دستوری.

درواقع دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که زیرنظر وزارت ورزش هستند، از طرف وزیر موظف شده‌اند، بیش از یک میلیارد تومان با هیچ بازیکنی قرارداد یک ساله نبندند و اگر سایر باشگاه‌ها این قاعده را رعایت نکنند، در حق سرخابی‌ها بی عدالتی و ظلم شده است. نظر وزیر ورزش این است که شرایط رقابت عادلانه باشد و خواست او از وزیر صنایع هم درهمین راستا بوده است.

خواستی که باید تا پایان فصل نقل‌و‌انتقالات صبرکرد و دید آیا توسط این باشگاه‌ها رعایت خواهد شد یا نه.