گروه ورزش: مهدی مهدوی‌کیا سرانجام استارتش برای حضور در دنیای مربیگری را زد و کارش را در این زمینه شروع کرد. مدافع پیشین تیم ملی کشورمان که پیش‌تر به دفعات گفته بود قصد دارد این کار را به‌صورت اصولی و حرفه‌ای شروع کند، در نهایت همین تصمیم را هم عملی کرد تا در آغاز این پروژه، حضور در کادر فنی تیم نوجوانان هامبورگ را تجربه کند. بر این اساس ستاره سابق پرسپولیس به زودی راهی آلمان خواهد شد تا ضمن برگزاری جلسه معارفه، کارش را هم در هامبورگ شروع کند.

مردی که اهل میانبر نبود

در طول دو سالی که از بازنشستگی مهدوی‌کیا می‌گذرد، او فرصت‌های زیادی برای سرمربیگری در لیگ برتر داشته است. این همان راهی است که بسیاری از ستاره‌های فوتبال ایران می‌روند و البته که کیا هم می‌توانست همان تجربه را تکرار کند. در همین راستا، موشک چند پیشنهاد جدی از باشگاه‌‎های لیگ برتری داشت که همه آنها را رد کرد. حتی بعد از حضور برانکو در ایران، از او به‌عنوان یکی از گزینه‌های دستیاری ایوانکوویچ نام برده می‌شد. اینجور مواقع خیلی از پیشکسوتان به این فکر می‌کنند که در صورت ناکامی سرمربی خارجی و برکناری او در میانه‌های راه، خودشان به‌طور موقت جای وی را می‌گیرند و یک شبه سرمربی می‌شوند. با این حال مهدوی‌کیا خیلی زود این گزینه را هم رد کرد تا کارش را همان‌طوری شروع کند که همیشه دوست داشت. او در طول ماه‌های گذشته به دفعات گفته رویایش حضور روی نیمکت پرسپولیس و تیم ملی است، اما در عمل نشان داد برای دستیابی به این رویا حاضر به پیمودن هر مسیری نیست و قصد دارد حرفه‌ای رفتار کند؛ آنچه اگر الگویی برای بسیاری از دیگر ستاره‌های فوتبال ما باشد، نه وجهه و اعتبار آنها آسیب می‌بیند و نه باشگاه‌های ما یا حتی تیم ملی قربانی رویاپردازی ستاره‌های نامدار می‌شود.

یک مهارت آموختنی

حکم هامبورگی‌ها برای مهدوی‌کیا اما یک بخش دیگر هم دارد. او علاوه بر اینکه به عضویت در کادر فنی تیم نوجوانان درآمده، مربی سانتر و ضربات کاشته برای بازیکنان رده‌های سنی پایه این باشگاه هم شده است. در حقیقت مسوولان هامبورگ قصد دارند از فرصت همکاری با سلطان پاس گل سابق بوندس‌لیگا استفاده کنند و مهارت ویژه او را به بازیکنان جدیدترشان انتقال بدهند. این اتفاق علاوه بر اینکه به پیشکسوت و ستاره سابق باشگاه احساس اهمیت و عزت نفس می‌دهد، فرصتی فراهم می‌کند تا استعدادهای جدید نیز در مسیر آموختن یک مهارت مهم قرار بگیرند. به نظر می‌رسد این بخش از حکم هامبورگی‌ها به‌ویژه باید مورد توجه مسوولان فوتبال

ما باشد.

در طول همه این سال‌ها کی پیش آمد که با خودمان فکر کنیم مهارت پنالتی گرفتن احمدرضا عابدزاده یا کاشته زدن خداداد عزیزی یا تمام‌کنندگی فرشاد پیوس می‌تواند به نسل جدید منتقل شود؟ ما این سرمایه‌ها را رها کرده‌ایم تا همه حضورشان در فوتبال ایران عمدتا به تعدادی مصاحبه اعتراضی گاه و بیگاه محدود شود. آیا حیف نیست؟