بازار اجاره‌بها در کشور همواره در مقاطعی همراه با بازار خرید و فروش و گاهی در تضاد با آن حرکت کرده است. در زمان‌هایی که خرید و فروش مسکن رونق دارد، بازار اجاره‌بها راکد می‌شود و در دوره‌هایی مانند سه سال اخیر که سایه رکود بر بازار خرید و فروش مسکن سنگینی می‌کند، تنور معاملات در بازار اجاره‌بها گرم می‌ماند و تنها دامنه نوسانات آن در فصول مختلف سال فراز و فرود دارد.

با توجه به آغاز تابستان که به قول مشاوران املاک، فصل «پول‌زا»ی بنگاه‌های معاملات املاک در طول سال به دلیل رونق جابه‌جایی مستاجران محسوب می‌شود و به کسب و کار آنها گرما بخشیده، بحث اجاره‌بها و افزایش آن بار دیگر مورد توجه طیف‌های مختلف فعال در بازار مسکن قرار گرفته است.


در این میان گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش اجاره‌بها در فضای روانی بازار مسکن گاه با سوءاستفاده برخی موجران و برخی دلالان همراه می‌شود و آنها نیز بر نرخ اجاره‌بها می‌افزایند؛ به خصوص زمانی که تعدادی از رسانه‌های مخالف دولت به بهانه بزرگ‌نمایی مشکلات مردم و ناتوانی دولت در رفع آنها، افزایش اجاره‌بها را تا ۵۰ درصد نسبت به تابستان گذشته اعلام می‌کنند؛ اگرچه بر اساس اعلام رسمی اتحادیه مشاوران املاک استان تهران و بانک مرکزی، این رقم ۱۰ تا ۱۲ درصد بوده است.


آنچه بسیاری از کارشناسان درخصوص اجاره‌بها در سال جاری بر سر آن اشتراک نظر دارند، آثار فزاینده کاهش نرخ سود سپرده‌گذاری بر اجاره‌بها است. اگر افزایش اجاره مسکن 10 درصد اعلام شده، مجموع ودیعه (رهن) و اجاره با یکدیگر است. ولی بسیاری از مستاجرها معتقدند با توجه به کاهش نرخ سود بانکی،‌ تعادلی که تا نیمه بهار امسال میان وزن ودیعه و اجاره ماهانه ایجاد شده بود، به هم ریخته شده و کفه اجاره‌بهای ماهانه از پول پیش سنگین‌تر شده است. حتی نحوه محاسبه پول پیش نیز به‌گونه‌ای تحت تاثیر کاهش نرخ سود بانکی قرار گرفته که برخی موجران رهن بیشتری نسبت به سال قبل درخواست دارند. در صفحه امروز باشگاه اقتصاددانان، چشم‌انداز بازار مسکن با تاکید بر تحولات بازار اجاره در تابستان سال جاری، مورد تجزیه و تحلیل کارشناسان اقتصاد مسکن قرار گرفته است.