گروه بازرگانی: آمار تجارت چمدانی با کشورهای عضو CIS در حالی از سوی گمرک اعلام شد که در نخستین فصل سال 94 صادرات ایران از بین 11 مرز خروجی، در چهار مرز منفی و در هفت مرز مثبت بوده است.

در کنار مبادلات تجاری ایران با کشورهای عضو CIS، تجارت محدود و کوچک دیگری نیز در گمرکات مرزی مستقر در شمال، شمال شرق و شمال غرب کشور از طریق مرزنشینان این مناطق با مرزنشینان ساکن کشورهای فوق صورت می‌گیرد که محدود به اقلام کالایی خاصی بوده و به آن «تجارت چمدانی» اطلاق می‌شود. البته ارزش صادرات از طریق تجارت چمدانی، سهم اندکی از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص می‌دهد.


براساس آمار اعلام‌شده، طی سه ماه نخست سال ۱۳۹۴ حدود ۲۵.۵۵۷ هزار یورو (معادل ۲۸.۰۰۴ هزار دلار) و در هر روز به طور متوسط ۳۰۱ هزار دلار کالا از طریق تجارت چمدانی از گمرکات مرزی به کشورهای CIS ارسال شده است که این رقم تنها در حدود ۳۴/ ۰ درصد از ارزش کل صادرات کشور را تشکیل می‌دهد. همچنین طی سه ماهه نخست سال ۱۳۹۳، صادرات به طریق تجارت چمدانی، حدود ۱۱.۹۳۰ هزار یورو (معادل ۱۶.۲۲۷ هزار دلار) بوده است که معادل ۲/ ۰ درصد از ارزش کل صادرات کشور طی سه ماه نخست سال ۱۳۹۳ را شامل شده است. مقایسه ارزش صادرات در مدت زمان موردنظر، حاکی از افزایش ۵۸/ ۷۲ درصدی ارزش تجارت چمدانی طی سه ماه نخست سال ۱۳۹۴ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۳ است.


طی سه ماه نخست سال 1394، گمرک لطف‌آباد با اختصاص 11.919 هزار دلار یا 56/ 42 درصد از ارزش تجارت چمدانی رتبه اول، گمرک آستارا با اختصاص 6.336 هزار دلار یا 63/ 22 درصد از ارزش تجارت چمدانی رتبه دوم و گمرک سرو با اختصاص 2.834 هزار دلار یا 12/ 10 درصد از ارزش تجارت چمدانی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. در مدت مشابه سال قبل گمرک آستارا با اختصاص 5.456 هزار دلار یا 62/ 33 درصد رتبه اول، گمرک بیله‌سوار با اختصاص 2.485 هزار دلار یا 31/ 15 درصد رتبه دوم و گمرک سرو با اختصاص 2.260 هزار دلار یا 93/ 13 درصد، رتبه سوم را به خود اختصاص داده بودند.


آمار اعلام شده حاکی از آن است که طی سه ماه نخست سال ۱۳۹۴، صادرات از طریق تجارت چمدانی از لحاظ ارزش از گمرک بیله‌سوار، دارای کاهش ۱۲/ ۵۱ درصدی و گمرک سرخس، دارای کاهش ۲۲/ ۱۱ درصدی، نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۳ بوده است. همچنین گمرک منطقه آزاد بندر انزلی و نوردوز افت ۱۰۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است.


در این مدت، صادرات تجارت چمدانی از گمرک لطف‌آباد، پلدشت، باجگیران، اینچه برون، سرو، آستارا و جلفا به ترتیب از رشد 63/ 709، 59/ 386، 55/ 51، 49/ 50، 39/ 25، 13/ 16 و 49/ 9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 1393 برخوردار بوده‌اند.