گروه صنعت و معدن: وزارت صنعت، معدن و تجارت وضعیت طرح‌های صنعتی همراه با میزان اشتغال‌زایی آنها را اعلام کرد. بر اساس جدیدترین آمار ارائه شده، ۹۳ هزار و ۳۰۴ فقره طرح در کشور در حال اجرا است؛ طرح‌هایی که بخش اعظمی از آنها (۸۰ هزار و ۲۹۱ فقره طرح) تنها صفر تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و اتمام آنها زمانبر خواهد بود. اتمام طرح‌های نیمه تمام صنعتی یکی از اولویت‌های اصلی متولیان این حوزه است که برای اجرای آن تامین به موقع منابع مالی باید در دستور کار قرار گیرد. آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که صنایع کوچک پیشتاز در طرح‌های نیمه تمام صنعتی هستند و بیشترین تمرکز این طرح‌ها در استان آذربایجان‌شرقی است.


بر اساس آمار اعلام شده مجموع طرح‌های در دست اجرا با پیشرفت فیزیکی صفر تا 20 درصد در دو ماه منتهی به اردیبهشت ماه سال 94 برابر با 74 هزار و 14 فقره بوده و بیشترین طرح‌های در دست اجرا برای این بخش نیز به گروه 10 تا 50 نفر کارکن اختصاص دارد. بعد از آن گروه 10 نفر کارکن و کمتر با ثبت 28 هزار و 872 فقره طرح در رده بعدی قرار گرفته است. این نشان می‌دهد که بیشترین تمرکز طرح‌هایی که به تازگی استارت آن خورده به صنایع کوچک اختصاص یافته است. در این بخش 2‌هزار و 987 فقره طرح به گروه 50 تا 100 نفر کارکن و 2‌هزار و 305 فقره طرح به گروه 100 نفر کارکن و بیشتر اختصاص دارد. بر اساس داده‌های جدول در مجموع در طرح‌های با پیشرفت فیزیکی صفر تا 20 درصد اشتغالزایی دو میلیون و 117هزار نفری پیش‌بینی شده است. سرمایه پیش‌بینی شده برای اجرای این گروه از طرح‌ها معادل 7 میلیون و 74 هزار میلیارد ریال است.


برای طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۴۰ درصد نیز در دو ماه منتهی به اردیبهشت ماه ۹۴ در مجموع ۶ هزار و ۲۷۷ فقره طرح ثبت شده است. بیشترین طرح‌های در دست اجرا برای این بخش نیز به گروه ۱۰ تا ۵۰ نفر کارکن با ۳ هزار و ۸۰۰ فقره طرح اختصاص دارد. بعد از آن گروه ۱۰ نفر کارکن و کمتر با ثبت هزار و ۷۴۴ فقره طرح در رده بعدی قرار گرفته است. در این بخش ۳۹۶ فقره طرح به گروه ۵۰ تا ۱۰۰ نفر کارکن و ۳۳۷ فقره طرح به گروه ۱۰۰ نفر کارکن و بیشتر اختصاص یافته است. اشتغال‌زایی پیش‌بینی شده برای طرح‌هایی که پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۴۰ درصد دارند حدود ۲۵۳ هزار نفر است. سرمایه پیش‌بینی شده برای طرح‌های با پیشرفت فیزیکی مذکور معادل ۴۴۶هزار میلیارد ریال است.


بررسی وضعیت موجود طرح‌های صنعتی در دست اجرا نشان می‌دهد که 5 هزار و 384 فقره طرح با پیشرفت فیزیکی 40 تا 60 درصدی ثبت شده است که بیشتر این طرح‌ها به گروه 10 تا 50 نفر کارکن (3 هزار و 66 فقره طرح) اختصاص دارد. همچنین میزان طرح‌های با پیشرفت فیزیکی 40 تا 60 درصد در گروه 10 نفر کارکن و کمتر معادل یک هزار و 711 فقره طرح است. 326 فقره طرح در این بخش نیز به گروه 50 تا 100 نفر کارکن و 281 فقره طرح نیز به گروه 100 نفر کارکن و بیشتر اختصاص یافته است. در مجموع مطابق برآورد وزارت صنعت، معدن و تجارت برای طرح‌های با پیشرفت مذکور اشتغال‌زایی بیش از 191 هزار نفری پیش‌بینی شده است. سرمایه پیش‌بینی شده برای این طرح‌ها نیز حدود 297 هزار میلیارد ریال است.


مطابق آمار ارائه شده ۳ هزار و ۴۴۷ فقره طرح نیز با پیشرفت ۶۰ تا ۸۰ درصدی ثبت شده که همانند طرح‌های قبلی بیشترین تمرکز را در گروه ۱۰ تا ۵۰ نفر کارکن دارد. در این بخش بیش از هزار فقره طرح نیز به گروه ۱۰ نفر کارکن و کمتر اختصاص یافته است. از سوی دیگر، ۲۱۸ فقره طرح نیز به گروه ۵۰ تا ۱۰۰ نفر کارکن و ۱۹۷ فقره طرح به گروه ۱۰۰ نفر کارکن و بیشتر اختصاص دارد. اشتغال‌زایی پیش‌بینی شده برای طرح‌های صنعتی با پیشرفت فیزیکی ۶۰ تا ۸۰ درصد حدود ۱۲۹هزار نفر است. سرمایه پیش‌بینی شده برای این طرح‌ها حدود ۲۲۷ هزار میلیارد ریال است. از سوی دیگر، مطابق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت معادل ۴ هزار و ۱۸۲ فقره طرح با پیشرفت فیزیکی ۸۰ تا ۱۰۰ درصد به ثبت رسیده است که بیش از دو هزار و ۳۰۰ فقره طرح به گروه ۱۰ تا ۵۰ نفر کارکن اختصاص دارد. برای گروه ۱۰ نفر کارکن و کمتر نیز هزار و ۴۴۶ فقره طرح نیمه تمام ثبت شده است. از سوی دیگر، ۲۲۸ فقره طرح نیز در گروه ۵۰ تا ۱۰۰ نفر کارکن و ۱۹۹ فقره طرح نیز در گروه ۱۰۰ نفر کارکن و بیشتر ثبت شده است. اشتغالزایی پیش‌بینی شده برای این دست از طرح‌ها بیش از ۱۳۹ هزار نفر است. سرمایه پیش‌بینی شده برای اتمام طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۸۰ تا ۱۰۰ درصد نیز بیش از ۲۴۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است.


بر اساس گزارش دفتر آمار فرآوری داده‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، بیشترین تمرکز طرح‌های با پیشرفت فیزیکی صفر تا 20 درصد به ترتیب در سه استان آذربایجان‌شرقی با 7هزار و 787 فقره طرح، فارس با 6 هزار و 644 فقره طرح و اصفهان با 5 هزار و 210 فقره طرح است.


بر اساس آمارها، تمرکز طرح‌های صنعتی با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۴۰ درصد نیز در سه استان اصفهان با هزار و ۳۷ فقره طرح، مازندران با ۶۶۱ فقره طرح و خراسان رضوی با ۵۴۵ فقره طرح است.


بیشترین تمرکز طرح‌های صنعتی با پیشرفت فیزیکی 40 تا 60 درصد نیز به استان‌های اصفهان با 858 فقره طرح، مازندران با 450 فقره طرح و یزد با 388 فقره طرح اختصاص دارد. از سوی دیگر، طرح‌های صنعتی با پیشرفت فیزیکی 80 تا 100 درصد نیز بیشتر در سه استان اصفهان با 595 فقره طرح، مرکزی با 323 فقره طرح و آذربایجان شرقی با 274 فقره طرح است.

دو گرانیگاه صنعت در ایران