رمزگشایی عراقچی از مراحل توافق

گروه دیپلماسی: در واپسین روزهای باقی‌مانده برای رسیدن به توافق جامع میان ایران و گروه ۱+۵ مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران با تاکید بر اینکه در مذاکرات اسیر زمان نیستیم، گفت: «توافق بد را دنبال نمی‌کنیم.» سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران شنبه شب ازطریق ویدئو کنفرانس از وین در گفت‌وگوی زنده با برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با تاکید بر اینکه «هیچ‌وقت در طول مذاکرات گذشته این مقدار جلو نرفته بودیم» گفت: «توافق با تایید شورای امنیت و صدور قطعنامه جدید شکل رسمی پیدا خواهد کرد؛ ضمن آنکه در یک اقدام همزمان در روز توافق تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی اتحادیه اروپا، آمریکا و شورای امنیت یکجا لغو و اقدامات ما نیز در عمل به تعهدات انجام می‌گیرد.»


عباس عراقچی در گفت‌وگوی تلویزیونی تشریح کرد
تعیین «ضامن» برای توافق هسته‌ای
هیچ وقت در طول مذاکرات گذشته این مقدار جلو نرفته بودیم

به گفته عراقچی، با تصویب توافق توسط شورای امنیت، این سند محکم و سندی بین‌المللی خواهد شد. او قطعنامه شورای امنیت را ضامن اجرای توافق نهایی برطبق الزامات حقوق بین‌الملل عنوان کرد و گفت اگر توافق اجرایی نشود ایران حق خود را محفوظ خواهد داشت که به برنامه قبلی بازگردد.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به پرسشی درخصوص امضای توافق در روز انجام آن توضیح داد: «جمع‌بندی و رسیدن به توافق به‌عنوان امضای توافق یاد می‌شود؛ در حالی که این یک برنامه جامع اقدام مشترک است و نه معاهده یا پیمان که امضا شود. هنوز تصمیمی گرفته نشده که روز توافق امضایی پای آن باشد یا نه؛ اما از نظر ما اصل، امضای شورای امنیت و تصویب شدن آن در کشورها است.» او با بیان اینکه مقید به حصول توافق در فرصت و مهلت زمانی مقرر هستیم، تاکید کرد: «طولانی شدن یا تمدید مدت به نفع مذاکرات نیست. در نتیجه مقید به زمان هستیم، اما اسیر زمان نیستیم و هدف نهایی ما توافق خوب است.» معاون وزیر خارجه افزود: «فکر نمی‌کنم تمدید لازم باشد؛ اما اگر لازم باشد این کار را انجام خواهیم داد.» به گزارش «ایرنا» این مقام ایرانی توضیح داد: «اگر به 16 تیر برسیم و به آنچه خواست ما است برسیم توافق خواهیم داشت و در غیر این صورت ترجیح می‌دهیم دست خالی به تهران بازگردیم.»


توافق در یک مرحله

عراقچی ادامه داد: «متن اصلی در حال بررسی توسط معاونان است و بیشتر متون کارشناسی به سطح معاونان رسیده است و برخی پرانتز‌ها و موارد اختلافی می‌ماند که به سطح وزرا می‌رسد.» عراقچی با بیان این نکته که برخی موضوعات جدی حل و فصل نشده است، افزود: «ما در لوزان هیچ توافقی نداشتیم، بلکه به یکسری راه‌حل‌ها رسیدیم. این راه‌حل‌ها برای همه مسائل و موضوعات مورد مذاکره نیست.» معاون وزیر خارجه با بیان اینکه برخی راه‌حل‌ها پیدا شد و البته برای برخی نیز هنوز راه‌حلی نیافته‌اند، گفت: «به دنبال رسیدن به توافق جامع در یک مرحله هستیم.»


همزمانی انجام تعهدات

عراقچی در این گفت‌وگوی تلویزیونی، اجرای همزمان تعهدات ایران و درخواست تهران برای لغو تحریم‌های بین‌المللی را یک مشکل فنی خاص در روند مذاکرات دانست و گفت: «از نظر فنی اجرایی شدن امور مربوط به ما ۲ یا ۳ ماه طول خواهد کشید، اما اجرایی کردن تعهدات طرف مقابل به یک دستور نیاز دارد که همزمان کردن این دو امور اجرایی حائز اهمیت است.» عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ادامه داد البته هر دو طرف به دنبال آن خواهند بود تا اقدامات خود را در زمانی انجام دهند که طرف مقابل به تعهدات خود عمل کرده باشد که رسیدن به این مرحله سخت و دشوار است. او افزود: «مشکلی اینجا است که هنوز حل نشده است، ما باید به فرمولی دست یابیم که قبل از اینکه به انجام کارهای خود اقدام کنیم، تحریم‌ها لغو شود. البته طرف مقابل نیز انتظار دارد آماده‌سازی ما انجام شود و بعد آنها تحریم‌ها را لغو کنند. این یکی از موضوعات مهمی است که هنوز گفت وگو درباره آن جریان دارد.» معاون وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که اگر این سه مرحله به ترتیب طی شود به نظر می‌رسد طرف غربی رفع تحریم‌ها را به راستی‌آزمایی آژانس منوط کنند، آیا این درست است، گفت: «هنوز جمع‌بندی نهایی در این زمینه وجود ندارد. وقتی جمع‌بندی شد اطلاع رسانی خواهیم کرد.» او همچنین گفت که آژانس در طول اجرای توافق نهایی نقش ویژه‌ای در راستی‌آزمایی اقدامات ایران خواهد داشت.


توافق رسمی

عراقچی با تاکید بر اینکه دستیابی به توافق طی روزهای آینده به معنای داشتن توافق نهایی نیست، تاکید کرد: «بلکه باید مراحل قانونی در کشورها طی شود.» او ادامه داد: «در توضیح این مراحل لازم است به این نکته توجه شود که در آمریکا کنگره خواسته توافق را بررسی کند و مجلس ما نیز در مصوبه اخیر خود خواست که متن توافق به این نهاد ارائه شود و اگر در ۱۶ تیر به یک جمع‌بندی از توافق برسیم هنوز توافقی نداریم تا این روال قانونی طی شود که پس از آن دولت‌ها و کشورها اعلام می‌کنند که توافق داریم و توافق به دست آمده رسمیت می‌یابد.» مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران تاکید کرد: «این روند یک ماه یا بیشتر زمان می‌برد، اما در روز توافق غرب تحریم‌های خود را لغو می‌کند و ایران مقدمات اجرای کار را فراهم می‌کند.» به گفته عراقچی اگر ۱۶ تیر توافقی به دست آید، متن آن حتما منتشر خواهد شد. معاون وزیر خارجه ایران همچنین تاکید کرد که اگر در این مرحله یعنی پس از صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، کنگره آمریکا بخواهد توافق با ایران را رد کند، رئیس‌جمهوری آمریکا موظف است آن را وتو کند.


تحریم‌های هسته‌ای

یکی از مهم‌ترین مباحثی که به خصوص از جانب برخی منتقدان روند مذاکرات هسته‌ای اعلام می‌شود، این است که حتی در صورت توافق تنها بخش کوچکی از تحریم‌ها که مرتبط به برنامه هسته‌ای ایران است لغو می‌شود و باقی تحریم‌ها همچنان پابرجا می‌ماند. عراقچی در این رابطه توضیح داد: «بخش اعظمی از تحریم‌ها مرتبط با هسته‌ای است و تحریم‌های حقوق بشر و تروریسم بخش کوچکی را شامل می‌شود.» او گفت: «بانک مرکزی و بقیه بانک‌های ما به خاطر موضوع هسته‌ای در لیست تحریم‌ها هستند و فقط یک بانک به بهانه واهی تروریسم در لیست تحریم‌هاست.» عراقچی اضافه کرد: «تحریم نفتی نیز یک تحریم کاملا هسته‌ای است. تحریم پتروشیمی و گاز و تحریم‌های مربوط به بیمه و کشتیرانی و بسیاری از تحریم‌های اصلی در حوزه اقتصادی هم تحریم‌های هسته‌ای هستند.»


معاون وزیر خارجه در این برنامه خبری درباره تحریم‌های چند منظوره گفت: «قوانینی را کنگره آمریکا تصویب کرده است. این یک قسمت سخت مذاکره ما است.» او تاکید کرد: «سعی کردیم به شیوه‌های مختلف راه سوءاستفاده از این چند منظوره بودن برخی از تحریم‌ها را ببندیم ولی از نظر ما بخش اعظمی از تحریم‌ها که مرتبط با هسته‌ای هستند در اثر توافق هسته‌ای برداشته خواهند شد.»


بازگشت وزرای ۱+۵ به وین

همزمان با آخرین ساعات وقت اضافه تعیین شده برای رسیدن به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 خبرگزاری فرانسه از احتمال بازگشت وزرای خارجه 1+5 به وین خبر داد. این خبرگزاری در گزارشی نوشت: «وزرای خارجه 1+5 به وین بازمی‌گردند، تا توافق هسته‌ای با ایران را که طی روزهای گذشته به پیشرفت‌های زیادی رسیده، نهایی کنند.» در همین حال یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری شینهوآ گفته است که طرح انتقال اورانیوم مازاد ایران به روسیه در وین در دست بررسی و مذاکره است.


توقف مذاکرات در شب‌های قدر

مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ در شب‌های قدر در هتل کوبورگ وین متوقف می‌شود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، یک منبع آگاه در این باره گفت که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران امشب در مراسم شب احیای مرکز اسلامی امام علی (ع) وین شرکت می‌کنند و برای همین مذاکره‌ای در هتل کوبورگ وین امشب انجام نمی‌گیرد.


توافق با ایران یک شکست است

در شرایطی که موضع‌گیری مقامات ایرانی و غربی طی روزهای اخیر از ‌پیشرفت در مذاکرات و روشن‌تر شدن چشم‌انداز دستیابی طرفین به توافق نهایی حکایت دارد، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنشی تند توافق احتمالی با ایران را یک شکست توصیف کرد. به گزارش جروزالم پست، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه هفتگی کابینه این رژیم مدعی شد: «توافق در حال شکل‌گیری با ایران بدتر از توافقی است که با کره‌شمالی انجام گرفت و منجر به دستیابی این کشور به زرادخانه‌های سلاح هسته‌ای شد.» او در بخش دیگری از سخنانش افزود آنچه خروجی مذاکرات وین است نه یک گشایش، بلکه شکست است. نتانیاهو با بیان اینکه کشورهای غربی و قدرت‌های جهانی هر روز نسبت به قبل بیشتر در مقابل ایران عقب نشینی می‌کنند، ادعا کرد این توافق مسیر را برای ساخت هسته اصلی با هدف تولید بمب اتم هموار می‌کند و میلیون‌ها دلار پول را به سمت ایران سرازیر می‌کند؛ پول‌هایی که در خدمت سیاست‌های تهاجمی و ماموریت‌های ترور در منطقه و جهان قرار می‌گیرد. او افزود: «ما اینجا جمع شده‌ایم و درباره یک تهدید بسیار بزرگ نوشته و نانوشته علیه اسرائیل، کشورهای منطقه و کشورهای دنیا صحبت می‌کنیم.»

صفحه ۸ (خبر) را بخوانید

رمزگشایی عراقچی از مراحل توافق