دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان از پیش‌بینی تولید ۹۰۰ هزار تن فولاد در این شرکت طی سال‌جاری خبر داد و گفت: در سال گذشته تولید ۷۰۰ هزار تن، هدف‌گذاری شده بود که ۸۳ هزار تن بیشتر تولید شد، امسال نیز هدف‌گذاری تولید ۸۵۰ هزار تن است که دستیابی به تولید ۵۰هزار تن افزون بر این رقم پیش‌بینی می‌شود. عزیز قنواتی افزود: با توجه به نیاز داخل محصول مازادی در فولاد اکسین برای صادرات وجود ندارد با این حال سال گذشته ۲۰هزار تن محصول نیز به خارج از کشور صادر شد.

وی اظهار کرد: این شرکت در سال ۹۳ نسبت به سال قبل از آن، ۲۰درصد رشد تولید داشت، در سه ماه نخست امسال نیز تولید فولاد در این واحد نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۶ درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: با تمام مشکلات، امسال افزایش ۱۰درصدی تولید نسبت به سال ۹۳ و تغییر ترکیبات تولید در دستور کار است.

قنواتی با اشاره به اینکه نیاز سالانه پروژه‌های نفت و گاز به لوله یک میلیون تن است، افزود: با توجه به ظرفیت تولید یک میلیون و ۵۰هزار تن در فولاد اکسین تمام نیاز صنایع نفت در این شرکت قابل تامین است.

وی با بیان اینکه توانمندی تامین نیاز این صنایع در داخل وجود دارد و این توانمندی در سال گذشته به تمام دست‌اندرکاران صنایع نفت و گاز ارائه شد، افزود: با چنین توانی واردات معنا ندارد.

قنواتی درباره سرانجام قرارداد سه جانبه این شرکت با لوله‌سازی اهواز و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برای تولید ورق‌های عریض صنعت نفت گفت: تفاهم‌نامه ۲۵دی سال ۱۳۹۲ برای تامین لوله‌های خط ۲۷۰کیلومتری اهواز - گناوه بود که با وجود تایید تولیدات از سوی لوله سازی هنوز این قرارداد به سرانجام نرسیده است اما پیگیری‌ها ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین همچنین گفت: همه محصولات این شرکت تحت استاندارد API آمریکا است با این وجود، جذابیت بالای واردات نسبت به تولیدات داخلی و اعمال نشدن تعرفه‌های نامناسب توجیهی است که صنایع نیاز خود را از خارج از کشور تامین کنند.

وی در عین حال از پیگیری طرح توسعه یک میلیون و ۲۵۰هزار تنی فولادسازی این شرکت خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح با شرکت ایتالیایی سازنده شرکت و یک شرکت چینی مذاکره شده که عملیاتی شدن آن توسط شرکت ایتالیایی به صرفه است.

وی درباره عرضه سهام این شرکت در بورس هم گفت: تا پایان امسال شرایط لازم برای عرضه سهام این شرکت در بورس مهیا خواهد شد.