موقعیت جدید در سینمای ایران
گروه فرهنگ‌وهنر: اکران چند فیلم پرمخاطب در شب‌های رمضان باعث شد تا یک بار دیگر وضعیت فروش فیلم‌ها در گیشه رونق بگیرد و پای علاقه‌مندان زیادی به سالن‌های سینما باز شود. فروش قابل توجه سینمای ایران در هفته‌های اخیر یک بار دیگر این نکته را به اثبات رساند که مردم به تماشای فیلم‌های خوب در بستری مناسب روی خوش نشان می‌دهند.

علاقه‌مندان سینما از اجرای طرح «اکران از افطار تا سحر» در سینماهای پایتخت راضی هستند و حالا خیلی‌ها معتقدند که این طرح باید در شب‌های تابستان هم ادامه پیدا کند تا رونق گیشه به شب‌های رمضان محدود نشود. در این میان سینماداران نیز از مخاطبان راضی هستند و معتقدند با اجرایی شدن این طرح چرخه اقتصادی سینما اوج گرفته است و حتی برخی از سینماداران معتقدند آمار تماشاگران در برخی از سینماها تا ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است. مخاطبان که رکن اصلی سینما به حساب می‌آیند از این طرح بیشتر استقبال کرده‌اند و معتقدند در شب‌های گرم تابستان هم باید این ایده اجرا شود تا مردم بعد از اتمام فعالیت‌های روزانه بتوانند از زمان استراحت خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. علاوه‌بر این در هفته‌های اخیر عده دیگری از مخاطبان پنهان سینما که در طول هفته درگیر فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی هستند هم به سینما روی خوش نشان داده‌اند و اکنون باید به فکر حفظ چنین موقعیتی بود.


بازگشت زندگی شبانه به تهران؟

پردیس سینمایی کورش رکورددار فروش سینما در سه ماه اول سال ۹۴ بوده است. این پردیس با ۱۴ سالن در شب‌های رمضان میزبان علاقه‌مندان است. امیرشهاب رضویان درباره اجرای طرح ویژه اکران می‌گوید پردیس سینمایی کورش نیز رونق بیشتری یافته است و برهمین اساس در شب‌های گذشته در این پردیس نمایش فیلم‌های سینمایی تا نیمه شب ادامه داشته و حتی در برخی شب‌ها از ساعت ۲ تا ۴ صبح هم فیلم نمایش داده‌اند که این سانس نیز با استقبال خوبی از سوی مردم روبه‌رو شد. رضویان معتقد است یکی از دلایلی که سبب شده مردم در این شب‌ها به سینما بروند این است که با آغاز ماه مبارک رمضان زندگی شبانه نیز در تهران آغاز شده است. در واقع در زمان‌های دیگر تهران به عنوان یک کلان‌شهر زندگی شبانه ندارد و از ساعتی به بعد رستوران‌ها، کافه‌ها و سینماها تعطیل هستند و هیچ مرکزی برای گذران وقت وجود ندارد.


این کارگردان سینما با اشاره به اینکه استقبال از سینماها در آخر هفته بیشتر از روزهای دیگر است، توضیح داد: در طول هفته نیز مردم برای دیدن فیلم تا نیمه شب به سینما می‌آیند اما این استقبال در تعطیلات آخر هفته بیشتر است. به هر حال اجرای این طرح سبب شده تا آمار تماشاگران پردیس سینمایی کورش بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا کند. به این گونه که این پردیس سینمایی در روز جمعه دوازدهم تیر ماه میزبان ۱۳ هزار تماشاگر با ۱۷ فیلم سینمایی بوده است. مدیرعامل پردیس سینمایی «کورش» گفت: اجرای طرح ویژه ماه مبارک رمضان در جذب مخاطب تاثیرگذار است، اما به شرط اینکه فیلم‌های خوب نیز برای این طرح در نظر گرفته شود. اگر قرار باشد فیلم‌های سفارشی را در چنین طرح‌هایی اکران کنیم، بی‌شک مخاطب به سینما کشیده نمی‌شود.


افزایش ۶۰ درصدی مخاطبان شرق تهران

در سوی دیگر شهر هم همین روال به وجود آمده است. در شب‌های گذشته سینماهای شرق تهران هم با استقبال علاقه‌مندان روبه‌رو شدند و این نکته نشان‌دهنده ضرورت برنامه‌ریزی درست برای اوقات فراغت مردم است. محمد قاصداشرفی رئیس سینما ماندانا و رئیس انجمن سینماداران نیز معتقد است که گیشه سینما برای اینکه بتواند به حیات خود ادامه دهد، نیازمند فیلم خوب است. اگر فیلم خوب وجود نداشته باشد هرچقدر هم طرح‌های خوب برای جذب مخاطب به سینما ارائه دهیم باز هم با مشکل مواجه می‌شویم. تجربه نشان داده است که هر زمان فیلم خوب اکران شود مردم به سینما می‌روند. او می‌گوید در چنین شرایطی طرح اکران ویژه ماه مبارک رمضان و اکران فیلم‌های مخاطب‌پسند همگی دست به دست هم داده تا مردم به سینما بروند و فیلم ببینند.


این مدیر سینمایی می‌گوید: اینکه سینماها در چنین هوای گرمی تا نیمه شب و گاهی تا سحر باز است، سبب شده مردم با آرامش به کارهای خود رسیده فیلم‌ها و سریال‌های مورد نظر خود را از تلویزیون ببینند و در نهایت آخر شب برای دیدن فیلم‌های سینمایی به سینماها بروند. در واقع مردم از این فرصت پیش آمده استفاده می‌کنند و در ترافیک کمتر و در هوای خنک‌تری به تفریح می‌پردازند. در شب‌های گذشته سینما ماندانا هم به عنوان یک سینمای خانوادگی در شرق تهران هر شب تا ساعت ۲:۳۰ دقیقه بامداد نمایش فیلم داشته و آماده ارائه سرویس به مشتریان خود بوده است. به گفته رئیس انجمن سینماداران فروش این سینما در طول هفته با آخر هفته هیچ فرقی نمی‌کند و تقریبا هر شب از فروش مناسب و قابل‌توجهی برخوردار است. به‌گونه‌ای که تعداد مخاطبان سینما ماندانا در این طرح نزدیک به ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده که این نشان‌دهنده موفقیت طرح ویژه رمضان البته با اکران فیلم‌های مخاطب پسند است.


طرح اکران رمضان نیازمند تبلیغ در تلویزیون است

یکی از نکات مهمی که در این فصل از سینما اتفاق افتاده است استقبال مردم در شرایطی است که فیلم‌های پرفروش تبلیغات چندانی نداشته‌اند و تنها با تبلیغات دهان به دهان توانسته‌اند یکدیگر را ترغیب به تماشای یک فیلم کنند. علی اصغر عاشوری مدیر سینما «سروش» در خیابان شریعتی هم از استقبال مردم خبر می‌دهد. او می‌گوید: با اجرای این طرح در سینما سروش استقبال مخاطبان بیشتر از گذشته شده و ما در اکثر شب‌ها سانس ۲ نیمه شب را هم داریم. در حال حاضر دو فیلم «گینس» و «عصر یخبندان» اکران می‌شود که هر دوی این فیلم‌ها با استقبال مناسبی همراه است. سال گذشته سینما سروش به‌دلیل بازسازی در این طرح حضور نداشت اما با توجه به رضایت دیگر سینماداران این را می‌دانم که با اکران فیلم‌های خوب در سینمای ایران این طرح در سال جاری نسبت به سال گذشته با موفقیت بیشتری همراه بوده است. به گفته این مدیر سینمایی از زمان اجرای این طرح ۵۰ درصد به آمار تماشاگران سینما سروش افزوده شده است که آمار قابل توجهی به شمار می‌رود. بسیاری از عوامل سینمای ایران معتقدند حالا که چرخه شتاب با اجرای طرح اذان تا اذان شتاب گرفته است باید به فکر برنامه‌ای بود تا این ایده ادامه پیدا کند و آشتی مخاطبان با سینما محدود به شب‌های رمضان نباشد.