سحر نمایشی: بورس کالای ایران روز دوشنبه مورخ ۱۵/ ۰۴/ ۱۳۹۴ در بازار محصولات کشاورزی شاهد معامله بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ تن برنج خارجی از ۴ کشور دنیا بود.


بر اساس این گزارش سه هزار و 300 تن برنج تایلندی، سه هزار تن برنج آرژانتینی، یک هزار تن برنج هندی و 1200 تن برنج اروگوئه‌ای در تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران عرضه شد که از مجموع 7 هزار و 500 تنی این محصول تنها 800 تن آن به فروش رسید. بر‌اساس آمار معاملات بخش کشاورزی بورس کالای ایران از 800 تن محصول به فروش رسیده طی این روز، 300 تن آن به برنج وارداتی آرژانتین اختصاص گرفت که با قیمت 2 هزار و 303 تومان به فروش رسید.


همچنین ۵۰۰ تن مابقی نیز به برنج وارداتی تایلند تعلق داشت و با نرخ یک هزار و ۸۵۵ تومان در هر کیلو معامله شد. به گفته یکی از کارشناسان بازار محصولات کشاورزی، درست است که در حال حاضر برنج وارداتی در بورس کالای ایران بر‌خلاف سایر محصولات کشاورزی با کاهش تقاضا مواجه است، اما از لحاظ تقاضا این محصول در بورس نسبت به بازار آزاد از شرایط بهتری برخوردار است. وی افزود: در حال حاضر برنج خارجی در بازار داخلی نیز به دلیل حجم بالای واردات و قیمت پایین از تقاضای بیشتری نسبت به معاملات برنج ایرانی برخوردار است، اما می‌توان گفت که نسبت به سال‌های گذشته با وجود ماه مبارک رمضان بازار آزاد این محصول به رکود رفته است. این کارشناس در رابطه با نوع برنج‌های عرضه شده در بورس‌کالا گفت: تمامی تدابیر در جهت کیفیت و استانداردهای لازم برای محصول برنج در بورس کالای ایران رعایت می‌شود و به نظر می‌رسد که حجم تقاضا به نسبت عرضه پایین است. به گفته این فعال آگاه در یک ماه گذشته که قیمت برنج ایرانی به دلیل ممنوعیت کشت در چند استان کشور به‌خاطر کم آبی افزایش یافت به همین منظور تقاضا برای برنج خارجی با قیمت پایین‌تر بالا رفت تا اینکه با افزایش عرضه برنج در بورس کالا تقاضا از بازار به بورس کشیده شد. به این ترتیب تقاضا در بازار محصولات داخلی بسیار ضعیف بوده و به نسبت سال گذشته شرایط سختی بر بازار حاکم است. سال قبل حجم خریدها بالاتر از امسال بود، زیرا هم قدرت خرید برای خریداران بیشتر بود و هم قیمت برنج ایرانی به این میزان افزایش نیافته بود، ولی هم اکنون کار به جایی رسیده است که هم خرید کاهش یافته و هم برخی از فروشندگان به دلیل نیاز به منابع مالی قیمت برنج وارداتی را پایین‌تر از نرخ واقعی آن عرضه می‌کنند.